Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 52h / 718 starter ?  (läst 2295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leffep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PÃ¥lsböle, Ã…LAND
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
52h / 718 starter ?
« skrivet: 04 oktober 2010, 09:02:44 »
Hej o tack för ett bra forum.
Jag är en nybliven VPumpsägare som läser/lär tacksamt det mesta här.

Jag har kört min IVT Greenline HE C9 i 10 dagar nu. Och i installatörsmenyn står det att kompressorn gått 52 timmar och gjort 718 starter.
Jag tycker det är onormalt många starter, vad kan man göra åt detta?

m.v.h. Leif på Åland

IVT Greenline HE C9, med 600m markslang
Ibruktagen 24/9 2010
Villa 100 + 100 m/2 med radiatorer pÃ¥  Ã…land

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 52h / 718 starter ?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2010, 09:15:17 »
Det är onormalt mÃ¥nga starter. Pumpen gÃ¥r i snitt bara lite mer än 4 minuter Ã¥t gÃ¥ngen. PÃ¥ det här stadiet verkar det som om det är för liten vattenvolym i systemet. Men det behövs mer information.  Är det golvvärme eller radiatorer? Om det är radiatorer, vad är det för typ och hur mÃ¥nga? Om det är golvvärme, finns det nÃ¥gon volymtank? Ligger slingorna ingjutna i betong?

Tydligen är det så numer att det går att se antal starter på en IVT-pump. Det går inte på min. Utvecklingen går framåt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 52h / 718 starter ?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2010, 09:17:33 »
Du får väl göra jobbet som installatören skulle gjort (om du nu haft en installatör där).

Det viktigaste för att få långa gångtider är att värmepumpen har tillräckligt mycket vatten att jobba emot.
Om du låter termostater strypa bort, eller helt stänga, flöde till delar av huset så kommer den tillgängliga vattenvolymen att vara så liten att värmepumpens stoppar kompressorn väldigt snart efter start.
Alltså, öppna alla termostater för fullt.
Blir det för varmt i huset, justera ned parallellförkjutningen (minns inte vad IVT kallar detta)
Blir det för kallt i huset, justera upp parallellförskjutningen.
Om du gör justeringar när det är kallt ute, typ under 0°C kan du istället justera upp/ned kurvan.

Ett annat fel du kan ha är att installatören satt in en extra cirkpump, utan att trimma in flödena, det kan innebära att flödet går direkt från VP:ns framledning, via bypassledningen, och till returledningen.
Tempen på returledningen, som styr kompressorstopp, stiger då snabbt och kompressorn får väldigt korta gångtider.

Skulle allt vara intrimmat optimalt men problemen kvarstår kan du antingen öka värdet för hysteres start/stopp, eller komplettera med en volymtank.
Oftast är det dock termostater eller undermålig installation/intrimmning som gör att man får typ 80 starter/dygn.

Bra av dig att uppmärksamma detta problem så pass fort, om du inte varit intresserad så hade den kunnat gå på detta sätt i åratal, med dålig besparing, och ogynnsamma driftsförhållanden som resultat.
Förmodligen hade även livslängden påverkats om du inte uppmärksammat problemen i detta tidiga skede.
10 dar med denna typ av drift gör ingen skada, men det är viktigt att du ser till att få anläggningen ordentligt intrimmad.
Helst av allt skulle man ju vilja se att installatören gjorde det, men det kan vara ett rätt tidsödande jobb, så i praktiken är det nog bäst om du själv sätter dig in i hur det fungerar och trimmar in anläggningen under kommande höst/vinter så att den fungerar så bra som möjligt oavsett väderlek.
« Senast ändrad: 04 oktober 2010, 09:21:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leffep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PÃ¥lsböle, Ã…LAND
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 52h / 718 starter ?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2010, 10:07:54 »
Tack för båda svaren.
Ni har förmodligen rätt båda två, för jag hade termostaterna i samma läge som tidigare med oljepanne drift.
Jag har nu öppnat alla termostatventiler på radiatorerna (15st)
Det finns även 2st små golvslingor i entreerna, samt 2st större i dusch o omklädning. Dom större har termostater.
En representant från Leverantören var här ett par dagar efter uppstart o kollade alla inställningar. Men han kollade inte term ostaterna på radiatorerna. Kommer nu ihåg att han nämnde att dom skulle öppnas (men det var så mycket..........)
Jag har koll på värmekurvan o vet hur den jobbar
Ingen extra cirk.pump monterad

Jag får kolla upp antal starter efter detta.

Tack för tipsen
 
 
IVT Greenline HE C9, med 600m markslang
Ibruktagen 24/9 2010
Villa 100 + 100 m/2 med radiatorer pÃ¥  Ã…land

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 52h / 718 starter ?
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2010, 11:48:06 »
Kontrollera också att det är en märkbar temperaturskillnad mellan radiatorernas in- och utlopp (5 grader eller mer) när pumpen har gått i åtminstone 10 minuter så att vattnet i radiatorerna har hunnit omsättas. När man har värmepump skall man se till att inte ha radiatorer eller golvvärmeslingor som så att säga kortsluter flödet. Sådana gör att pumpen får arbeta med onödigt hög temperatur på ingående värmebärare och det kostar i form av mer el till kompressorn.

Vid ändring av värmekurvan, tänk på att det tar något dygn innan temperaturerna har stabiliserat sig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!