Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VattentrÃ¥g till Nibe 2010 fryser till en stoor isklump !  (läst 3664 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
Kom ut till min fina gamla hederliga 2010:a och insåg att vattentråget som en installatör satte dit för två år sedan var totalt nedisat. Efter lite fix och trix kunde jag tillslut få bort all is. Vad händer - tänkte jag... värmekabeln som sitter tråget skall ju bli varmt och se till att vattnet leds bort inte stannar kvar och blir till is.
Checkade kontakterna och allt tyx vara ok men kabeln blir tydligen inte tillräckligt varm.

 - NÃ¥gon som har erfarenhet av detta ?
 - Tips, trix eller ta dit en montör som fixar

Ja ja ...lite egentid framför en svinkall och dragig 2010:a är ju också trevligt - NOT :-)

Hälsar Anders
« Senast ändrad: 19 januari 2014, 23:40:44 av Anjooer »
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stolor isklump !
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2014, 13:21:21 »
Hur är avloppet ifrån tråget konstruerat? Vart leds det?

Vad hände förra vintern?  DÃ¥ var det kallt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stolor isklump !
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2014, 14:13:55 »
Vattnet rinner ner i dagvattensystemet och ut  kommunens marker. Förra vintern fungerade allting perfekt.

Har nu demonterat allt och ser / märker att kabeln inte värmer.

Behöver således införskaffa en böjlig värmekabel (Phu !!!)
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stolor isklump !
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2014, 14:58:56 »
Mät att det är spänning till kabeln innan du köper en ny. Styrsystemet reglerar väl när den skalla vara på, så den kanske inte skulle vara varm just när du kollade?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stolor isklump !
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2014, 16:29:51 »
Tänkte samma tanke, men hela tråget var igår full av is och tryckte uppåt mot aggregatet. Nu har jag tagit loss allting och testar kabeln utan tråg och varm blir den inte alls. Så de e väl å byta kabel ... hmmmm .. .. ..
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stolor isklump !
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2014, 16:34:20 »
Mitt tråg har ingjuten kabel....i själva trågbotten...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stolor isklump !
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2014, 17:09:39 »
Är det ett KVT10 eller KVT11 du har fått monterat? Står på en etikett i vänster kant, tillsammans med kabelns resistans. KVT 11 har en fyrkantig installationsdosa på ovansidan i tråget, som innehåller en säkring och en termobrytare för övertemp. Nibe erbjöd för ett par år sedan utbyte av alla KVT10 för p.g.a. några brandtillbud, som har beskrivits här tidigare.
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stolor isklump !
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2014, 18:58:11 »
Hej !

Tack för bra svar. Jag tror att det är en KVT 11 dvs med installationsdosa på ovansidan tråget och en säkring i tråget. Kollat säkring och den är hel. Dom bytte ut tråget för 2 år sedan då det gick sönder (garanti)

Har nu plockat isär allting och gjort rent det. Fått ut hela kabeln och funderar på att åka och köpa nya kablar imorgon. Har felsökt ordentligt. Får värme i halva 1 meters kabeln och ingen värme i 4 meters kabeln.

Det konstiga är att detta hände över en natt, dvs det fungerade för ca en vecka sedan och nu .. funkar inte...

Den enda beteckning jag hittar i tråget är:
 - Datum 31/10 - 10
 - Signatur AE
 - resistens 301 A (inte ett A utan märket A)

Tacksam för support om vad felet kan vara om någon har en idé - tack på förhand !
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stolor isklump !
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2014, 19:22:53 »
Ok! Då har du KVT11. Har du resistansmätt direkt på värmekabeln? Överhettningsskyddet är om jag inte mins fel av engångstyp, alltså inte en klixon som återgår när den har kallnat. I så fall bör du kolla med Nibe suporten dom hjälper dig säkert med reservdelar. Kabelbiten från dosan till elboxen är av kall typ så den blir inte varm ca 1m, men jag antar att du har en meterstump ner i avloppet, som det gvar på KVT10 tidigare. Är det den som blir varm?
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stolor isklump !
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2014, 23:13:01 »
Hej !

Ja det är rätt att det är den sista biten som blir varm av 1 meters kabeln.
Tror även att det kan vara Överhettningsskyddet som har gått... skall ringa Nibe imorrn och lyssna med dem. Ska även åka upp till en elfirma som har det mesta på sina hyllor och checka med dem.

en annan fråga - vad kan hända om jag istället för denna vita värmekabel struntar i innertråget och enbart tar yttertråget plus en helt vanlig värmekabel och stoppar dit dvs lägger in - kan plasten då smälta och det finns risk för brand ? Tänker att Nibe måste väl ha satt dit den vita kabeln av en anledning - eller ???

Hälsar Anders.
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stolor isklump !
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2014, 23:34:46 »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stoor isklump !
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2014, 06:23:20 »
kvt 10 byttes ju till kvt 11....pga överhettningsrisken har jag för mej.

Varför pilla själv...?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
SV: Vattentråg till Nibe 2010 fryser till en stoor isklump !
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2014, 09:46:27 »
Yepp stämmer bra och det är kvt 11 som finns installerad.
Ringer Nibe nu sÃ¥ fÃ¥r vi se vad de säger ... I värsta fall fÃ¥r jag väl köpa en ny men de kostar ju inte gratis precis ... Hmmm !!!  :o :o :o
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!