Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rundstyrning av Nibe fighter 1115  (läst 777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dataankan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Rundstyrning av Nibe fighter 1115
« skrivet: 09 september 2022, 22:34:34 »
Har kopplat in en Shelly uni så jag ska kunna koppla 1&2 samt 1&3 på plint 30.

När jag slår på båda utgångarna så att 1,2 & 3 blir ihopkopplade så startar fortfarande pumpen för att värma upp vattnet.
Har kollat pos 1,2 och 3 och de är alla ihopkopplade så Shelly och anslutningen fungerar som tänkt.

Varför startar fortfarande pumpen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rundstyrning av Nibe fighter 1115
« Svar #1 skrivet: 10 september 2022, 09:43:11 »
Hej!
Verkar som att ingen testat denna funktion fullt ut förrän i år.
Jag har länge spärrat elpatron med en kontakt mellan 1-3 och detta funkar felfritt.
Nu så verkar flera testat just bortkoppling av kompressor via rundstyrningen på gamla Nibe, men samtliga har noterat samma sak som du, kompressorn går inte att blockera på detta vis.

Så du måste hitta på ett alternativ, gissar på att en brytare (230 V) på kabeln mellan relä 9 och mjukstart är närmsta workaround.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dataankan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Rundstyrning av Nibe fighter 1115
« Svar #2 skrivet: 10 september 2022, 10:40:54 »
Hej!
Verkar som att ingen testat denna funktion fullt ut förrän i år.
Jag har länge spärrat elpatron med en kontakt mellan 1-3 och detta funkar felfritt.
Nu så verkar flera testat just bortkoppling av kompressor via rundstyrningen på gamla Nibe, men samtliga har noterat samma sak som du, kompressorn går inte att blockera på detta vis.

Så du måste hitta på ett alternativ, gissar på att en brytare (230 V) på kabeln mellan relä 9 och mjukstart är närmsta workaround.

Provade att dra ur sladden från reläkortet som går till mjukstarten när pumpen var igång för att värma varmvattnet. Kompressorn stannade men jag tror att köldbärarpumpen eller värmebärarpumpen fortsatte att köra så det känns som att det krävs mer för att det ska bli bra.

Är mer inne på att påverka ingångarna och inte utgångarna. Om det inte fungerar med rundstyrning så får det kanske bli att lura tempgivaren för VV och börvärdet för inomhustermostaten. Kan det tänkas räcka för att få den att inte gå igång?

Utloggad Dataankan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Rundstyrning av Nibe fighter 1115
« Svar #3 skrivet: 10 september 2022, 11:51:14 »
Kom att tänka på att om man spärrar kompressorn genom att koppla sig mellan reläkort och mjukstart så finns risken att man kopplar bort den periodsatta extravärmningen av vattnet för att ta kol på bakterier.

Lurar man tempgivaren så kommer pumpen at få jobba ihjäl sig för att uppnå den högre temperaturen alternativt om man örat den att tempen är så hög, så kommer den aldrig värma upp till den temperaturen.

Alternativet är att alltid värma upp varmvattnet till 65 grader. Frågan är om kompressorn klarar det utan elpatron och om man sparar någon på att värma så högt men bara under de 6 billigaste timmarna tex?

Utloggad Andreas B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rundstyrning av Nibe fighter 1115
« Svar #4 skrivet: 01 september 2023, 09:59:27 »
Hej,

Jag har precis provat samma upplägg på min Nibe Fighter 1215-5, dvs att när jag slår på båda utgångarna så att 1,2 & 3 blir ihopkopplade så startar fortfarande pumpen för att värma upp vattnet.
Jag är inne på att kunna fördröja starten av kompressor några timmar när elpriset är som högst, nu på sommaren då jag inte har någon värme på och det framförallt triggas av duschandet.

Lyckades du lösa detta på något annat vis? Använda någon brytare, lura tempen på VV,...
Jag har idag en Ngenic som kan lura utetempen, men den hjälper inte med ovan nämnda problem.

Utloggad Dataankan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Rundstyrning av Nibe fighter 1115
« Svar #5 skrivet: 01 september 2023, 10:55:11 »
Jag kopplar till och från ett motstånd till vv temp givaren med en Shelly för att lura pumpen att vattnet är varmare än det faktiskt är. Har fungerat utan problem.

Uppvärmningen påverkar jag genom att styra en digital potentiometer på termostaten för önskad inomhustemperatur. Dvs den säger att den vill ha det lite varmare inget när det är billigt och lite svalare när elpriset är högt.

Utloggad Andreas B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rundstyrning av Nibe fighter 1115
« Svar #6 skrivet: 01 september 2023, 15:46:07 »
Tack för svar!
Har du någon bild på hur du installerat det och vilken typ av motstånd (storlek)? Det hade varit väldigt intressant att ta del av. Ändras även tempen på displayen och visar ett högre värde än vad det är?

På sida 25 i manualen för nibes fighter 1215, är det vid nr 88 du kopplar in ett motstånd parallellt mha av Shelly? (https://www.nibe.eu/assets/documents/11200/511065-2.pdf)

Min lösning kring uppvärmning av huset (förutom möjlighet att använda Ngneic), har jag också löst genom att sätta en SwitchBot på knappsatsen/frontpanelen, på så sett kan jag helt stänga av värmen en del timmar och på den övriga (elpatron är alltid urkopplad) genom att SwitchBot trycker på driftlägesknappen. Fungerar väldigt bra. Styr allt via Homey.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!