Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Har du och använder termostat på elementen

Ja
Nej

Författare Ämne: Har du och använder termostat pÃ¥ elementen  (läst 195676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #630 skrivet: 13 juni 2011, 16:35:53 »
Jag känner inte till hur deras reglering fungerar som standard i deras VP. Eller menar du att detta är ett specifikt thermia link-problem? Eller ett problem med deras styrning i kombination med innegivare?

Jag kan bara hålla med att det ju låter underligt. Varför gör dom så? Vad är det som får VPn att dra igång fast värmebehovet inte finns? Kan inte innegivaren påverka tillräckligt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #631 skrivet: 13 juni 2011, 17:49:10 »
Jag känner inte till hur deras reglering fungerar som standard i deras VP. Eller menar du att detta är ett specifikt thermia link-problem? Eller ett problem med deras styrning i kombination med innegivare?

Jag kan bara hålla med att det ju låter underligt. Varför gör dom så? Vad är det som får VPn att dra igång fast värmebehovet inte finns? Kan inte innegivaren påverka tillräckligt?

Det här har inget att göra med eller utan rumsgivare eller annat påhäng. Det är så regleringen är designad från Jeff Electronic.

Nu är jag inte uppdaterad på G2, varför jag skriver som att det är reglering i en Optimum.

För dig blir det typ kurva 44, som i sin tur ger börvärde ~35° vid +10° utetemp. Med högsta rumskomp 4° och 2° övertemp kommer ditt "nya" börvärde bli 27° på framledningen. Med stillastående kompressor och cirkulerande värmebärare, kommer framledningens temperatur snabbt att sjunka under börvärdet....varför den räknar ner till en ny start.

Genom att värmekurvan inte kan justeras med precision, så blir du nästan tvungen att montera rumsgivare alternativ rumstermostat. Rumstermostat är att föredra då den inte samlar fiktivt integralunderskott vid undertemp.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #632 skrivet: 13 juni 2011, 18:14:18 »
Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #633 skrivet: 13 juni 2011, 18:34:56 »

Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...

Ja, så är det nog med de som styr på framledningen.
Men du har väl styrning på framledningen med en bred hysteres direkt efter kompressorstopp.
Hur mycket påverkar din rumsgivare?
Är det Rego800 i din maskin?

Med gradminuterpumparna kan kompressorstoppet trigga en ny start på en gång d.v.s. när framledningen faller 8° genom att kompressorn stannar, så går den direkt under börvärdet, varför den räknar direkt till en ny start.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #634 skrivet: 13 juni 2011, 18:41:45 »
Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...

Jag har ställt rumgivarfaktor på 6 då lär inte vp hoppa igång så lätt fast på vintern brukar jag köra på 4 då tycker jag det är bra att vp går igång vid lite övertemp annars blir det lätt kallras från fönstren. Jag gjort en egen värme kurva det rekomenderas är enkelt att ändra framledning så man hamnar rätt så innegivaren ska normalt inte behöva reglera men på våren när solen kommer är den bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #635 skrivet: 13 juni 2011, 19:51:16 »

Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...

Ja, så är det nog med de som styr på framledningen.
Men du har väl styrning på framledningen med en bred hysteres direkt efter kompressorstopp.
Hur mycket påverkar din rumsgivare?
Är det Rego800 i din maskin?

Med gradminuterpumparna kan kompressorstoppet trigga en ny start på en gång d.v.s. när framledningen faller 8° genom att kompressorn stannar, så går den direkt under börvärdet, varför den räknar direkt till en ny start.



Ja, jag har en 800 med 'variabel kopplingsdifferens'-reglering. Samma sak uppstår ju även på pumpar med gradminutreglering - Om framledningen är kallare än börvärdet så räknar den minuter.
Det finns två lösningar på 'problemet': Antingen en hög rumsfaktor (vilket kan ge ojämn innetemp) eller en termostat kopplad till AUX-ingången på VP'n som blockerar vörmedrift vid en viss temperatur.

Å andra sidan är det inte många minuter per år som man får ofrivillig värmeproduktion, så det är inget stort problem...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #636 skrivet: 13 juni 2011, 20:53:03 »

Å andra sidan är det inte många minuter per år som man får ofrivillig värmeproduktion, så det är inget stort problem...

Pratar du om din Bosch eller om en Thermia/Nibe?

Hur många minuter/år anser du den går i onödan?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #637 skrivet: 13 juni 2011, 21:29:51 »
Både och... Jag vet inte hur det är på Thermia, men varken Bosch/IVT eller Nibe blockerar väl värmeproduktionen om det är varmare inne än inställd temp. Det som händer är att börvärdet justeras ner.

Jag har observerat fenomenet kanske 5 gånger nu under försommaren då det har varit soligt och varmt på dagarna, men bara 4-5-6 grader på nätterna. Då har VP'n gått 1 gång á ca 10 minuter under tidig morgon trots att innetempen fortfarande är över inställt värde.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #638 skrivet: 13 juni 2011, 21:39:15 »
blir resultatet det samma när VP jobbar mot en arbetstank?

Det ska även bli intressant att se hur denna effekt hanteras av link.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #639 skrivet: 13 juni 2011, 21:53:20 »

Både och... Jag vet inte hur det är på Thermia, men varken Bosch/IVT eller Nibe blockerar väl värmeproduktionen om det är varmare inne än inställd temp. Det som händer är att börvärdet justeras ner.

Jag har observerat fenomenet kanske 5 gånger nu under försommaren då det har varit soligt och varmt på dagarna, men bara 4-5-6 grader på nätterna. Då har VP'n gått 1 gång á ca 10 minuter under tidig morgon trots att innetempen fortfarande är över inställt värde.

Tycker du inte att pumpen gått för mycket om du har övertemp på morgonen, trots att nattens utetemp legat på låga siffror?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #640 skrivet: 13 juni 2011, 21:55:27 »
Vid de tillfällena har pumpen stått sen morgonen innan. Övertempen beror på solen under dagen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #641 skrivet: 13 juni 2011, 21:56:24 »

blir resultatet det samma när VP jobbar mot en arbetstank?

Ja!


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #642 skrivet: 13 juni 2011, 22:00:00 »

Vid de tillfällena har pumpen stått sen morgonen innan. Övertempen beror på solen under dagen.

Okej!

Då är Rego800 betydligt bättre en en gradminutreglering. Kan inte jämföras.




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #643 skrivet: 13 juni 2011, 22:01:56 »
I helgen var det väldigt varmt. I går eftermiddag hade vi 29.7 grader inne. I dag har utetempen gått från 10 grader i morse till 8 grader nu utan tillstymmelse till sol. Men det är fortfarande 24 grader inne!
Det är väl timmerstommen som accumulerar mycket värme...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #644 skrivet: 13 juni 2011, 22:07:08 »

Vid de tillfällena har pumpen stått sen morgonen innan. Övertempen beror på solen under dagen.

Okej!

Då är Rego800 betydligt bättre en en gradminutreglering. Kan inte jämföras.





Blir lika hos mej trots gradminutreglering. Finns tillfällen vp gått på natten när natten varit riktigt kall trots övertemp inne tror jag sett fenomenet 2 gånger i vår men kan ha missat nån.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!