Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med ivt greenline c5  (läst 9039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #30 skrivet: 24 maj 2020, 19:28:26 »
Temperaturinställning för varmvatten verkar lite högt inställd och då kan kompressorn lägga av.

Kolla inställningarna

2.3 Varmvatten till      45 (Verkar som om du har 50)
2.4 Varmvatten diff      5
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #31 skrivet: 24 maj 2020, 19:50:55 »
Vv till ligger på 47,5 och från på 52,5

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #32 skrivet: 24 maj 2020, 21:09:41 »
Bra med nya siffror.
Skillnaden GT8-GT9 ser OK ut, men vid värmedrift ska GT1 och GT9 visa ganska lika.
Jag tror att antingen har den yttre cirkpumpen mot huset lagt av eller så är det stopp i smutsfiltret.
VV-laddningen ser bättre ut i denna avläsning än den förra (den hade kanske precis växlat över från hus till VV-laddning då?).
Detta med GT10-GT11 är lite knepigt, men övriga siffror visar att den ger ifrÃ¥n sig OK med värme.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #33 skrivet: 24 maj 2020, 21:28:01 »
Vv till ligger på 47,5 och från på 52,5

Prova då att ställa ner till originalvärdena

Se även denna tråd https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47845.0
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #34 skrivet: 24 maj 2020, 22:09:00 »
Cirkulations pumpen ut mot huset fungerar har provat höja den ett snäpp utan skillnad alla radiatorer utom det i sovrummet är full öppna.

Hittar inte filtret på varma sidan om det inte är det som sitter vid expansionskärlet bifogar en bild
Men dÃ¥ mÃ¥ste man tömma allt tryck i systemet för att kunna öppna dÃ¥ den bara stänger returen frÃ¥n radiatorerna?     Men frÃ¥gan kvarstÃ¥r fortfarande om kompressorn är kass eller varför den stannar utan att starta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #35 skrivet: 24 maj 2020, 22:47:30 »
Jo, detta är filtret, stäng ventilen före och kolla om det inte finns nån ventil efter cirkpumpen som går att stänga?
Jag tycker mig se unionskopplingar med inbyggda ventiler till cirkpumpen.
Sen är det bara att släppa på trycket på expansionskärlet (ratten på det röda kärlet) och rensa ventilen.
Under cirkpumpen sitter bypass-röret mellan avsticken ner mot värmepumpen, detta rör ska vid normal värmedrift inte bli varmare än returen (före första avsticket).
Du kan känna med fingrarna hur läget är?
« Senast ändrad: 24 maj 2020, 22:54:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #36 skrivet: 25 maj 2020, 07:55:06 »

Finns det nÃ¥gon fördröjning innan den ska hoppa igÃ¥ng igen när tempen sjunker?  Enl displayen sÃ¥ är pumpen i drift men kompressorn gÃ¥r ej.

I min manual stÃ¥r det "Observera att värmepumpen inte kan Ã¥terstarta inom 15 minuter efter stopp. Den tiden behövs av tekniska skäl".  Det tekniska skälet är vad jag vet att smörjoljan ska hinna hamna pÃ¥ rätt ställe.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #37 skrivet: 25 maj 2020, 08:18:05 »
Efter ca 1h nu åter på radiator
Gt1 från 27,3 nuv 25,1
Gt2 13,7
Gt3 till 47,5 nuv 43,3
Gt6 36
Gt8 45
Gt9 37,2
Gt10 5,4
Gt11 5,5

Korrigerar man differensen GT10/Gt11 för felvisningen är den ca 1,3 grader. Så lågt värde ska det inte kunna bli i synnerhet som borrhålet är rätt varmt (= pumpen ger högre effekt). Pumpen verkar inte ge den effekt den ska ge.

Sen är det som Carl har påpekat förmodligen flöde åt fel håll i bypassen. Med tanke på att differensen GT8/GT9 är rimlig är flödet i radiatorkretsen i så fall för lågt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #38 skrivet: 25 maj 2020, 10:20:26 »
Du kan prova att ställa ner varmvattnet pÃ¥ lägsta temperatur och bara köra elmentvattnet och se hur länge pumpen gÃ¥r.  Sen kan du ta enkel inne/ute-termometer (2st) och sätta utegivare pÃ¥ rör bredvid givare sitter pÃ¥ rör till backen för att se om du fÃ¥r samma värden som pannan ger. GT6 ser ut att spöka sÃ¥ den givaren är nog i behov att bytas alternativt rucka lite pÃ¥ den och se om den kan funka lite bättre, men med den tempen du vill ha ut pÃ¥ varmvattnet kan göra att kompressor kanske gÃ¥r varm och stannar men givare säger inte ifrÃ¥n för att den ger fel värden och inget larm kommer?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #39 skrivet: 25 maj 2020, 12:19:03 »
I min manual stÃ¥r det "Observera att värmepumpen inte kan Ã¥terstarta inom 15 minuter efter stopp. Den tiden behövs av tekniska skäl".  Det tekniska skälet är vad jag vet att smörjoljan ska hinna hamna pÃ¥ rätt ställe.

Men då indikers väl inte "Värmedrift" i displayen? Det borde stå "Värmepumpen startar on #### sekunder".
Om det är flöde åt fel håll i bypassen kan det bli så. Kompressorn startar och stoppar ideligen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #40 skrivet: 25 maj 2020, 14:48:17 »
Jag har sett varianten med nedräkning men jag har också varit med om att det inte har gått att starta pumpen trots upprepade försök utan att någon nedräkning har skett. När den sen har stått och tjurat ett tag har den gått igång av sig själv. Förmodligen beror det på av vilken anledning den stannar vilken variant man råkar ut för.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #41 skrivet: 25 maj 2020, 16:41:08 »
Det är väl 15 minuter mellan från/tillslag.

Man kan tvÃ¥ngsstarta i menyn  Fast restart of heat pump (menu 5.6)
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #42 skrivet: 25 maj 2020, 17:23:19 »
Radiatorpumpen sitter inte pÃ¥ samma rör som filtret sÃ¥ gör väl ingen nytta att stänga av där uppe (om de nu gÃ¥r). Finns ingen ventil pÃ¥ andra sidan av filtret utan de gÃ¥r rakt till pumpen och bypassen.   
Intressant där med gt6 att det spökar i givaren har jag förstått men satt å grunnade på de inatt med att det kanske bli för varmt fast inte givaren känner det och där av inget larm.

Ska prova sänka vv och se om de bli någon skillnad. Men vill ju gärna komma upp i 50c för att vara säker.

Pumpen går inte att tvångsstarta ens när den har slagit från. Den drar relät och ström kommer till kompressorn men sen händer inget.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #43 skrivet: 25 maj 2020, 20:10:44 »
Radiatorpumpen sitter inte pÃ¥ samma rör som filtret sÃ¥ gör väl ingen nytta att stänga av där uppe (om de nu gÃ¥r). Finns ingen ventil pÃ¥ andra sidan av filtret utan de gÃ¥r rakt till pumpen och bypassen.   

Jag tolkar bilden som att värmepumpen står i en källare eller liknande och att avsticken uppåt går till nästa våning?
I så fall kommet vattnet på nästa våning rinna baklänges via cirkpump och ut om du öppnar filtret även om ventilen före filtret stängs.
Om jag har fel och värmepumpen står på översta våningen i huset så behöver du bara släppa trycket i expansionskärlet innan du rensar smutsfiltret.
Har jag rätt så måste du stänga en ventil på unionskopplingen till cirkpumpen innan filtret rensas för att hålla tillbaka vattnet som är på nästa våning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #44 skrivet: 25 maj 2020, 20:40:31 »
Det är en enplans villa och rören som går uppåt går till element i nästa rum medans resten går ner.

Kommer jag behöva lyfta alla element sen eller är det bara att fylla och köra ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!