Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: DanielW
« skrivet: 05 juli 2013, 07:13:40 »

Oxalsyra är grymmt om man skall rengöra växlare från rost från t.ex radiatorslinga.
Det äter varken rostfritt eller koppar. Jag körde metoden med citronsyra först och spolade tills det var helt rent. Men fick tipset av oxalsyra som jag köpte i pulverform hos färgaffär.
Jag hade cirkulation i ett kärl på ca 30 liter och tillförde ca 0.75dl pulver. Det tog inte många sekunder fören vattnet jag hade var helt igengäggat av brunt snor igen.

Så tro inte att det blir vidare rent med bara citronsyra!
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 04 juli 2013, 21:48:40 »

Japp, jag!  tummenupp Har kört min gräsklippare med vanlig rapsolja i vevhuset i fyra sommrar nu.
Smörjegenskaperna är utmärkta, men oljan härsknar och verkar brytas ner efter ett tag.
Vet inte om det vore en så bra idé i en bilmotor med trycksmorda lager och tunna kanaler som kan sättas igen av slam, men vore skoj att testa rapsolja i någon skrotbil. :)

Ang. rengöring så borde fosforsyra som nämndes passa utmärkt. Den förenar sig ju med rost och förbrukas (?) om nu några rester skulle bli kvar i systemet.
Skrivet av: Rafael Ospino
« skrivet: 04 juli 2013, 14:52:02 »

Jag vill höja ett varningens ord för det experimenterande som beskrivs här. Det är dels viktigt att veta vilken typ av skit man har i växlaren och välja rätt rengöringsmedel utifrån det. Vissa försmutsningar kräver sura, andra basiska medel. Dessutom bör man försäkra sig om att det verkligen är medel avsedda för rengöring av värmeväxlare. Bland annat bör de innehålla additiv som förhindrar att godset i växlaren angrips.
Om man använt sura medel bör man dessutom vara oerhört noga med spolningen och allra helst utföra en neutralisering med lämpligt basiskt medel innan man kopplar in växlaren igen.
Minsta lilla rest av syrorna kommer obönhörligen att korrodera sönder systemen.

Värmeforsk har studerat ämnet och sammanfattar sin studie "VÄRMEVÄXLARRENOVERING - Materialpåverkan vid kemisk rengöring av värmeväxlare" på detta sätt:

"Resultatet av analyserna visar att en kemisk rengöring ger en begränsad allmän korrosion på material och lod. En olämplig kombination av kemikaliepreparat och material kan dock ge upphov till lokala korrosionsangrepp. Upprepade behandlingar av värmeväxlare bör i det senare fallet ske med försiktighet och omdöme då lokala korrosionsangrepp tillsammans med en överlagrad allmän korrosion kan, på sikt, ge upphov till läckage. Endast under förutsättning att en rengöring med kemiska preparat sker med kunskap om och kontroll över process och ingående material kan en kemisk rengöring av värmeväxlare rekommenderas. Rapporten sammanfattar erhållna viktförluster och beräknade angreppsdjup för exponerade material i respektive kemikaliepreparat. Material-angreppen åskådliggörs med bilder av provkuponger fotograferade i svepelektronmikroskop upp till 1500 ggr förstoring. I rapporten ges även förslag till åtgärder för att erhålla en bättre kvalitetssäkring vid kemisk rengöring av värmeväxlare".

Skulle någon av tipsarna här rekommendera matolja som motorolja?
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 18 november 2010, 16:35:44 »

tack för en fin instruktion.
Härligt. Förmodligen är det många pumpar som skulle behöva lite kalklösare. Mitt svarta vatten är magnetiskt och jag har en pet med detta som jag leker med ibland. I mitt fall är det järn från min brunn som är boven. Men färgämnet från kb spriten är nog inte heller gynnsam då den tydligen fastnar i växlarna. Synd att inte nibe har decimaler på de gamla pumparna.
Skrivet av: peter72
« skrivet: 18 november 2010, 12:58:45 »

tack för en fin instruktion. Jag gjorde ren den igår, plockade isär vid elpatronen och tog bort cp:n för att sedan backspola ett tag till det inte kom skit sen fyllde jag upp med en blandning med citronsyra och lät det "goas" ett par timmar för att sedan spola rent bakvägen, upprepade det ett par gånger.
Tycker att vp:n funkar mkt bättre nu, mkt bättre verkningsgrad igenom växlaren och pumpen löser inte längre på hög hetgas då jag kör vv
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 18 november 2010, 10:25:23 »

eftersom jag kört fast lite med min vp som inte ger full effekt tänkte jag försöka mig pa att undersöka om värmeväxlaren skitat igen sig, Finns det nagot sätt att rengöra förutom pa kemisk väg, typ backspola med vatten ev högtryck.

Innan man börjar ser man till att vvb är rejält varm och ställer ner NIBERATTEN och sänker tillslaget för vvb till 30 grader.
Meny 3.så inte kompressorn startar av misstag......
KB sidan var enkel för mig eftersom jag har en plattväxlare extra för grundvattenvärme. Total rymd ca 10 liter med full behållare.
Så jag släppte bara ut kb-vätskan och spolade sedan igenom med fullt tryck i kb-r röret. KB pumpen tvångskörde jag i meny 14. Då kom det svart magnetiskt gegga. Skruvade ihop rören och sedan fylde jag upp med kalkosan från ÖoB (inte hela påfyllnings flaskan)och lät det gå runt en timma, det som då kom ut var grönfärgen från kbspriten som bleknat under åren. (jag hade funderat var den färgen tagit vägen länge, men nu vet jag!)

Denna blandning fick sedan stå några dagar innan jag dekanterade det till en ren dunk. Denna soppa använde jag sedan till vb sidan.

VB sidan lossade jag vid golvvärmefördelarna efter att ha stängt samtliga ventiler till slingor och in-ut vredena. ( vill undvika så mycket luftinsläpp som möjligt?

Med båda vb rören lossade, spolade jag via returen och vp påslagen så cirkpumpen jobbade. (inte kompressorn)
Då kom än mera svart sörja så jag spolade med cirkpumpen av och på. Och sedan en baklängesspolning via vb ut. Då också med cirkpumpen av och på När jag inte fick fram mera svart vatten så satte jag en slangstump av 25 mm typ grövre gardena +klammer mella mellan vb rören och fyllde på vp'n med den sedimenterade begagnade kalkosanen då jag lossat på ena vb röret i toppen på pumpen.

Ett minivärmesystem så att säga. På mina vb rör har jag påfyllning och avluftning så jag fyllde bara som vanligt (fast mindre volym).
Sedan fick cirkpumpen skicka runt blandningen någon timma, innan jag tappade ur vp och spolade noga.

Efter att ha spolat noga ock satt ihop systemet igen så fyller man upp det som går i vp'n Sedan öppnar man den kortaste slingan man har så ev luft åker in i denna, Eller om plinten på tilloppet lutar så öppna den högst belägna slingan. När man sedan öppnat vredena för vb plintarna startar man vp så att cirkpumpen då trycker runt i endast en slinga, Då åker luften runt och stannar till viss del där man luftar av. Sedan kan man öppna resterade golvslingor.

Det krävs sedan att man avluftar systemet och även manteln då man viss del tillsatt nytt vatten i systemet.
Det är ju'e golvvärmevattnet som åker in i manteln, så trots att man vid detta förfarande inte spolat ur manteln så kommer det lite luft i denna efter ett tag.

Är systemet strypt med rattarna på plinten måste du skriva upp hur många varv du har till helt stängd ventil. Så du slipper grovjustera hela anläggningen.

Då du har kb slinga så får du lossa dessa och sedan efter urspolning av vp'ns kb sätta en slangstump mellan kb rören. Så du får lösningen att gå runt i vp'n.

Jag gjorde det i två etapper, och tidsmässigt är det inte mycket arbete. Att tänka på är ochså att ha verktyg som mothåll då man lossar rör kopplingar. Dessa kan sitta rejält och då kan det lossna i andra änden eller rör kan bli krökta. Har  du filter på kbslingan så passar du på att kolla detta med. Du ska även låta cirk och kb pumpen jobba vid urspolningen, så inte skovlarna blir ojämt rengjorda. För då uppstår lite oballans som sliter ut dessa i förtid.

Jag märker ingen större skillnad på min vp efter diskningen. Men jag anar att några decimaler till fördel måste det ha blivit.
Dessutom vet jag nu var det gröna färgämnet i kb spriten tog vägen... Learning by doing!!
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 17 november 2010, 12:56:24 »

eftersom jag kört fast lite med min vp som inte ger full effekt tänkte jag försöka mig pa att undersöka om värmeväxlaren skitat igen sig, Finns det nagot sätt att rengöra förutom pa kemisk väg, typ backspola med vatten ev högtryck.

Den gängse metoden brukar vara rening med lut. Större växlare med packningar kan man ta isär och spola plattvis med högtryck. Skulle du backspola din växlare fick du väl helst bara vatten genom de öppna kanalerna och om någon passage är stängd... förblir den förmodligen det.
ok, är det nan svag blandning med vitlut men använder eller vad

Oj.. det finns många sorters lut, men är är en bra intsruktion från Vatherus.. växlarnas Rolls Royce!

7. Rengöring av värmeväxlaren

Om slagg inte kan avlägsnas från värmeväxlaren genom avspolning, kan man använda en
sodalösning, 2% lut och/eller 0,5% salpetersyra (ej svavelsyra) upp till 60ºC. Man kan även
använda 5%-ig fosforsfyra.

Varning: Sulfatsyra hydrolyserar med temperatur och tid. Använd bara nyligen gjorda lösningar.
Varning: Efter behandling med soda, syra eller diskmedel måste plattorna ovillkorligen sköljas
noggrant med rent vatten.
Varning: Använd aldrig saltsyra på rostfria plattor även om i svaga koncentrationer.
Skrivet av: peter72
« skrivet: 17 november 2010, 11:52:50 »

eftersom jag kört fast lite med min vp som inte ger full effekt tänkte jag försöka mig pa att undersöka om värmeväxlaren skitat igen sig, Finns det nagot sätt att rengöra förutom pa kemisk väg, typ backspola med vatten ev högtryck.

Den gängse metoden brukar vara rening med lut. Större växlare med packningar kan man ta isär och spola plattvis med högtryck. Skulle du backspola din växlare fick du väl helst bara vatten genom de öppna kanalerna och om någon passage är stängd... förblir den förmodligen det.
ok, är det nan svag blandning med vitlut men använder eller vad
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 17 november 2010, 10:55:05 »

eftersom jag kört fast lite med min vp som inte ger full effekt tänkte jag försöka mig pa att undersöka om värmeväxlaren skitat igen sig, Finns det nagot sätt att rengöra förutom pa kemisk väg, typ backspola med vatten ev högtryck.

Den gängse metoden brukar vara rening med lut. Större växlare med packningar kan man ta isär och spola plattvis med högtryck. Skulle du backspola din växlare fick du väl helst bara vatten genom de öppna kanalerna och om någon passage är stängd... förblir den förmodligen det.
Skrivet av: peter72
« skrivet: 17 november 2010, 10:24:56 »

eftersom jag kört fast lite med min vp som inte ger full effekt tänkte jag försöka mig pa att undersöka om värmeväxlaren skitat igen sig, Finns det nagot sätt att rengöra förutom pa kemisk väg, typ backspola med vatten ev högtryck.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!