Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rustas värmepumpar  (läst 81424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeBj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Rustas värmepumpar
« skrivet: 22 februari 2007, 17:15:22 »
Hej

Var på Rusta i helgen och såg att de säljer luft/luft-pumpar. Funderar på att köpa en 3,7kw med snabbkopplingar och sätta in i garaget för att få hygglig "mek-temperatur" de dagar jag vill vistas i garaget. Anledningen att jag kikar på snabbkopplingen är att jag snabbt och enkelt ska kunna installera den själv utan att behöva ta dit en dyr installatör. Vill heller inte lägga så mycket pengar på en vp i garaget.

Är det någon som har erfarenhet av Rustas värmepumpar? (Varumärket Atlas har jag hört gott om vad gäller kyl/frysar och övriga vitvaror)

Tacksam för svar!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2007, 09:09:01 »
hej
det enda jag hört är att det inte medföljer gasrör ?????
det va en som messade mig här på forumet å sa det,han hadde kollat på dom i en rusta affär å säljaren sa att det inte följde med rör ??

låter jävligt skumt..men det e väl som vanligt dom vet inte vad dom säljer...


skulle faktiskt va hyfsat skoj å testa en maskin bara för å se om dom funkar..
3,7 kw räcker ju en bit..har man 2 så..har man ju 7,4 kw i två pumpar
det räcker länge..speciellt som värme spridningen kommer att bli betydligt bättre än med en maskin....

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2007, 10:10:17 »
I deras annons finns samma pump med och utan snabbkoppling med en prisskillnad på 2000:-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Dandy

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2007, 11:52:19 »
Jag har köpt en atlas 6kw lvp på rusta. Jag köpte den med Quick Connector och installerade den själv.Det var mycket enkelt. Jag har haft den igång i 1 vecka nu och den har klarat att stå för hela uppvärmingen ner till -14 grader hittills. (1 1/2 plans villa, 168m2, öppen planlösning).
Atlas 6kw inverter Qc på nedervåningen samt 1st Atlas nya modellen på övervåningen( Den nya är egentligen installerad för kyla på sommaren, Men har nu en mycket jämnare temeratur i huset även under värmeperioden) 1 1/2 plans villa 168m2.Byggår -81. 2st vuxna och 2 barn(3 och 17år).Värmland.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2007, 12:59:18 »
hej
super att det finns en som testat ,,,
skriv gärna hur det går om den funkar bra...mm mm

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2007, 19:46:49 »
Är  rustas  nÃ¥t  att satsa pÃ¥ som AC pÃ¥ sommaren?  skall ha den pÃ¥ balkong  isÃ¥fall, lÃ¥ter  den  mycket?.....nÃ¥n  som har förslag  pÃ¥ andra  billiga  att använda  som AC?

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad pettja

  • Janne P
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: FÃ¥ker Östersund
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2007, 22:09:50 »
Hej Krokodilen!
Om du bara skall använda den till att kyla med mÃ¥ste ju Fujiair vara ett alternativ, finns ju en hel del här pÃ¥ forumet om den pumpen. Om jag inte minns fel sÃ¥ var priset under 3000:- pix pÃ¥ nätet. GÃ¥r säkert att köra lite skön värme ocksÃ¥ när hösten faller pÃ¥ istället  för infravärme . Alternativt sÃ¥ finns det ju fortfarande Chunlan pumpar kvar pÃ¥ Jula för 3995:- ( UmeÃ¥ i alla fall)
Janne *vinkar*
Hus byggt 1904, Elvärme,Kakelugnar,vedspis,braskamin, Panasonic TE12DKE och en Chunlan i garaget

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2007, 22:26:19 »
Jo men pÃ¥ fujioairen tillkommer väl moms? och ska jag beställa den sÃ¥ tillkommer  ju frakten.......köper jag frÃ¥n rusta  sÃ¥ slipper  jag  frakt.....sÃ¥  min frÃ¥ga  hur  är  rustas  pumpar....ljudnivÃ¥?......nÃ¥n  som testat  en?

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Dandy

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2007, 22:30:54 »
Jag har inte så mycket att jämföra med men min personliga åsikt är att den låter mindre än jag trodde den skulle göra. Än så läge är jag mycket nöjd med pumpen.
Atlas 6kw inverter Qc på nedervåningen samt 1st Atlas nya modellen på övervåningen( Den nya är egentligen installerad för kyla på sommaren, Men har nu en mycket jämnare temeratur i huset även under värmeperioden) 1 1/2 plans villa 168m2.Byggår -81. 2st vuxna och 2 barn(3 och 17år).Värmland.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2007, 22:49:46 »
Fujiairen  kostar  vad jag  kan se 4290  pÃ¥ A***a det  plus  att  det  är  nÃ¥got  svÃ¥rare  att  reklamera  pump  till  dom  ....ja  jag  vet inte  jag.....om  man  sen  skulle  köpa  pump frÃ¥n R***a bör  man  ta  en med  snabbkoppling  eller  vanlig  röraslutning?... vilken  storlep  pÃ¥ rören  1/4"-1/2"   eller  1/4-3/8???.

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2007, 07:14:42 »
hej
jag skulle ta vanlig anslutning mest för att det har funkat i flera år snabbkopplen vet ma ju inte hur dom håller fast dom e säkert smidiga

stärsta skillnaden på fujien å rusta e ju gasen till att börja me 407 vs 410

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2007, 07:36:51 »
Jo jag  sÃ¥g det , har  407 nÃ¥gra fördelar framför 410 när det  gäller kyldrift?  sen  sÃ¥g  jag  att  rustas utedel bullrade  53dbA  och fujiairen  47 nÃ¥t det är  ju  en ganska  stor  skillnad !!.....har  hört billiga AC  som  folk  köpt oÃ¥m lÃ¥tit som rena tröskverken och ett sÃ¥nt vill man ju inte skrämma livet av grannarna med pÃ¥ balkongen.

Krokodilen
« Senast ändrad: 24 februari 2007, 07:41:23 av Krokodilen »
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2007, 07:47:30 »
hej
ska du ha den primärt för å kyla så kvittar det säkert ta den billigaste...som går tyst

jag skulle kunna testa en rusta maskin i sovrummet för kyla men gumman vägrar hon ska inte ha en till maskin på kåken =)
den har ju vare bra om det blir as kallt så kunde man ju vrida i gång den maskinen
behöver ca 2 kw till i kåken för att fixa en utetemp på minus 25-30 grader ...

 

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2007, 07:56:00 »
Jo  är  nog inne pÃ¥ rusta  jag  med....vad  jag  vet  sÃ¥  finns inte  fujin  pÃ¥ nÃ¥t  varuhus.....och  ska  jag  betala  frak  pÃ¥ den  sÃ¥ tillkommer ju  typ  600-700:- sÃ¥ det  blir  ju  i slutändan dyrare + att  det  är  fan sÃ¥ mycket  enklare att  klaga hos  rusta  än hos  dom som säljer  den pÃ¥ nätet  om det skulle  strula med den....har  ju ingen aning alls om kvalitén pÃ¥ dessa pumpar.....men  dom är ju sÃ¥ billiga  sÃ¥ skulle nÃ¥t  hända  sÃ¥ kan man ju leva med  det

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Rustas värmepumpar
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2007, 07:58:01 »
hej ..
det va så jag resonerade med våra chunan pumpar ochså ...3995 har man råd att bränna om det jävlas...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!