Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det här med ekonomin.  (läst 7389 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Det här med ekonomin.
« skrivet: 30 mars 2004, 11:22:20 »
PÃ¥ begäran! Exemplen gäller för första Ã¥ret!  ;D ;D ;D

Att installera en värmepump är ju inte direkt billigt och avsikten är ju att på lång sikt spara pengar. Men hur ska man veta om man sparar nåt och i så fall hur mycket? Det är inte lätt...

Jag lekte lite med Excel och gjorde några olika uträkningar baserade på följande antaganden:

Installationskostnad.... 120.000kr.
Ränta....................... 5%
Elpris........................ 0.85kr/kWh
Avskrivningstid........... 30 år
Verkningsgrad VP........ 3,3

Installationskostnaden varierar ju en del men 120' är väl ungefär vad en "normalinstallation" av en berg eller markvärmepump kostar.
Avskrivningstiden bygger delvis på att borrhål/markslinga återanvänds efter första pumpens livslängd, ca 15 år. Vill man och har möjlighet att välja en längre tid så bör man vara medveten om att amorteringen på det ursprungliga lånet förmodligen inte täcker kostnaden för en ny pump.

Verkningsgraden 3,3 får ses som ett genomsnitt. Har man golvvärme med låg framledning blir den bättre, men kan också vara sämre om man har ett "högtemp" system.

Nåväl, de fasta kostnader man då får är då:

Ränta första året..... 4.200kr (netto)
Amortering.............. 4.000kr
          Totalt.......... 8.200kr


Nu då, vårt första exempel. Energiförbrukning värme+VV 15MWh.

Kostnad med EL..... 12.750kr
VP 100% täckning..  3.865kr
Kapitalkostnad........ 8.200kr
Besparing................   685kr

Som synes verkar 15MWh med ovanstående förutsättningar vara ett "break even" fall. Om man går ner ett "snäpp" på värmepumpen och antar att vi spar 5000kr på installationen så blir besparingen 584kr. Att besparingen minskar beror på att vi får mer tillskottstimmar och den rörliga kostnaden ökar mer än vad kapitalkostnaden minskar.

Om vi då går upp till 25MWh förbrukning med samma förutsättningar så ser det lite mer lönsamt ut.

Kostnad med EL..... 21.250kr
VP 100% täckning..  6.439kr
VP 95% täckning...  7.180kr
Kapitalkostnad........ 8.200kr
Besparing...............  6.613kr/5.870kr

I exemplet har installationskostnaden antagits vara densamma för 100% och 95%. Om vi ökar kostnaden med 5.000kr minskar besparingen med 400kr/år vid 100%. Men den är fortfarande något högre an vid 95%.

Jag har inte tagit hänsyn till att man kan snåla på borrhålets djup om man minskar pumpstorleken ett snäpp. Tycker att det verkar vara en kortsiktig och dum "besparing" på investeringskostnaden.

Om man är villig att öka amorteringstiden till säg 60 år så blir besparingen per år 2.000kr högre. Men det innebär förmodligen att man får skrapa ihop lite nya pengar istället för att bara utnyttja låneutrymmet i lånet när det är dags att byta pump.

Att "överdimensionera" innebär inte någon direkt merkostnad. Om valet står mellan 95% och 100% energitäckning borde valet vare enkelt. Ett snäpp större pump á 3000kr och 20 meter borrhål för 4000kr påverkar inte besparingen mer än att man fortfarande ligger något bättre till än vid 95% med dagens elpris. Är man orolig för antalet starter kan man sätta in en 150l ack för några tusenlappar och lösa det problemet.

Tja, jag antar att det finns synpunkter pÃ¥ mitt sätt att räkna  :P men jag uppmuntrar alla som gÃ¥r i värmepumpstankar att leka lite med siffrorna för att se vad som lönar sig och inte lönar sig.

Och glöm inte att "dumsnÃ¥lhet" aldrig lönar sig!  ;)

Lycka till med era värmepumpsköp!  ;D
« Senast ändrad: 30 mars 2004, 20:40:57 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2004, 11:30:19 »
Ska väl nämna också att kostnaden för elpanna eller annat inte ingick i mina beräkningar men räkna med att kostnaden (kapital) för den är ca 1000 kr per år räknat på 30 år som nog kan betraktas som normal livslängd. Så det innebär att besparingen ökar med kapitalkostnaden för värmepumpen minskad med kapitalkostnaden för elpannan.

Sorry!  :P ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2004, 13:42:51 »
Pengar ja, det är ett kärt ämne! När man kalkylerar en VP-anläggning anser jag att man även måste räkna med värdeökningen på fastigheten, vilket då resulterar i att även en +/- 0 kalkyl är intressant. I vårt fall konverterade vi från direkt-el vilket är extra gynnsamt (tror jag) i värdeökningshänseende.

Om man inte tänker sälja så kan man, om det behövs, få bättre lånevillkor om man högre värde på fastigheten.

Sen är ju VP'are snällare mot miljön.....frågan är bara när staten kommer på ett sätt att beskatta uttagen energi från moder jord?!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

admin

  • Gäst
admin
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2004, 14:15:11 »
Du har glömt att räkna in reparations/servicekostnade, har sett att vissa anger ca 2% för dessa kostnader.

Kan du köra en uträkning pÃ¥ mitt projekt  ;D

Helkonvertering direktel till vattenburet.

Har gjort allt själv utom grävningen. Köpt allt billigt!!!

Totlkostnad 100 000 kr - 20 000 i bidrag

DEt jag lagt ut är alltså ca 80 000 kr

Tidigare elförbrukning 40 000 kWh

Ny (beräknad, fattas 2 månader) 22 000 kWh (Har hög andel hushållsel 12-15 000 kWh)

Elpris 0.65 kr

lån 70000

Ränta 4.3%

Teoretisk COP bör ligga på ca 4.0 då min framledningstemp aldrig överstiger 43 grader (förutom vid vv-produktion. Nibe 1210-7

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2004, 14:45:59 »
Pengar ja, det är ett kärt ämne! När man kalkylerar en VP-anläggning anser jag att man även måste räkna med värdeökningen på fastigheten, vilket då resulterar i att även en +/- 0 kalkyl är intressant. I vårt fall konverterade vi från direkt-el vilket är extra gynnsamt (tror jag) i värdeökningshänseende.

Om man inte tänker sälja så kan man, om det behövs, få bättre lånevillkor om man högre värde på fastigheten.

Sen är ju VP'are snällare mot miljön.....frågan är bara när staten kommer på ett sätt att beskatta uttagen energi från moder jord?!

HÃ¥ller i princip med. Ska man exvis byta ut ett existerande system pga Ã¥lder eller fel sÃ¥ ska man definitivt överväga det. Jag Ã¥ngrar att jag inte tog det steget för tre Ã¥r sedan när värmepannan gick sönder. Men vad gör man mitt i februari!!! Naturligtvis hade man kunnat fixa nÃ¥n temporär lösning men det var inget man tänkte pÃ¥ dÃ¥ när man hackade tänder! Nu, efter första Ã¥ret med jordvärme, inser jag att vi har missat en 25-30 tusen i besparing!  >:(

Hur mycket fastigheten ökar i pris är svÃ¥rt att säga. En del mäklare jag talat med säger att det inte pÃ¥verkar sÃ¥ mycket men jag gissar att i takt med att energipriset/skatten stiger blir det mer intressant!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2004, 15:15:02 »
Du har glömt att räkna in reparations/servicekostnade, har sett att vissa anger ca 2% för dessa kostnader.

Medveten om det. Jag anser dock att dessa kostnader handlar om smÃ¥ utgifter om man inte har riktig otur. Har inte heller räknat med att försäkringspremien kan öka hos vissa bolag... vad jag hört.  :-\


Citera
Kan du köra en uträkning pÃ¥ mitt projekt  ;D

Självklart!  ;)

Lågt kWh pris du har? Bundet sedan flera år? Inkluderar det alla rörliga avgifter?
Jag räknade på 30MWh och 70000kr.
De 10000 du inte lånat skulle kunna ge en liten intäkt och kvittar man mot kostnaden att låna är nettot några hundringar plus som jag inte räknat in.

Tror att du är lite optimist btrf COP men lÃ¥t gÃ¥!  ;D

Energibehov...... 30000kWh
COP................... 4   
Kostnad............. 70000kr
Ränta................. 4.3%   
Avskrtid.............. 30Ã¥r
Täckningsgrad...... 100%   
Elbehov, drift....... 7500kWh
kWh pris.............. 0.65kr
Elkostnad drift...... 4875kr
Amortering........... 2333kr
Ränta år 1 (netto). 2107kr
Driftkostnad år 1... 9315kr
Driftkostnad end. EL.. 19500kr
Besparing   .............. 10185kr
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2004, 18:00:26 »


Lågt kWh pris du har? Bundet sedan flera år? Inkluderar det alla rörliga avgifter?

Skatterabatt i Norrbottens län gör att det blir "billigt" elpriset tecknades för ett år sedan 29.7 öre +++++skatt, tror det hamnar på ca ,65.

Tack för uträkningen, det stämmer ungefär med mina tidigare kalkyler.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2004, 19:44:38 »
Kalkylen är mycket konservativ. Det förutsätts att elpriset är konstant alternativt att realräntan är 5 %. 5% är en hög realränta.

Det tas inte heller någon hänsyn till att räntan år två skall beräknas på ett nedamorterat belopp vilket gör att vinsten då blir större. Det hade varit mera rättvisande att räkna med en annuitet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2004, 20:36:28 »
Kalkylen är mycket konservativ. Det förutsätts att elpriset är konstant alternativt att realräntan är 5 %. 5% är en hög realränta.

Det tas inte heller någon hänsyn till att räntan år två skall beräknas på ett nedamorterat belopp vilket gör att vinsten då blir större. Det hade varit mera rättvisande att räkna med en annuitet.


Riktigt! Du har helt rätt. Vill man räkna över flera Ã¥r sä är det det. Min avsikt var inte skapa nÃ¥n glädjekalkyl och att belysa kostnaden för det första Ã¥ret men det framgick kanske inte helt tydligt?  :-\
Därav ingen hänsyn tagen till ev ökande (sjunkande?) elpris. 5% ränta mÃ¥ vara högt och var och en fÃ¥r sätta in den nivÃ¥ man kan lÃ¥na till. Det varierar ju beroende pÃ¥ säkerhet mm... Och inflationen är ju inte speciellt hög just nu!  ;D Det finns säkert fler saker att ta hänsyn till men de flesta spekulanter är ju privatpersoner och dÃ¥ är det ju hur mycket det svider i plÃ¥nboken just nu som räknas!

Kollar man på Rickards siffror så ökar hans besparing med ca 100kr/år under de första 10 åren med oförändrad ränta och elpris.

Det är knepigt med kalkyler och vi vanliga människor har ofta ganska kort till horisonten.  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2004, 22:21:17 »
ÄR det så enkelt ?

Skriva av hÃ¥let pÃ¥ 30 Ã¥r, mÃ¥ste jag ifrÃ¥ga sätta. Brukar man inte säga att det är 100Ã¥r, fast det kan ingen säga med säkerhet. Och är 30 Ã¥r pÃ¥ pumpen rimligt?  Tror inte det(min gissning).

Det mesta är mer eller mindre välgrundade gissningar. (för att sticka ut hakan lite)

En fråga som man kan ställa sig är: ÄR all amortering en kostnad ? kan det vara ngt annat ?

Men du har alldeles rätt folk tänker i för kort perspektiv och för snävt.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2004, 09:41:11 »
ÄR det så enkelt ?

Skriva av hÃ¥let pÃ¥ 30 Ã¥r, mÃ¥ste jag ifrÃ¥ga sätta. Brukar man inte säga att det är 100Ã¥r, fast det kan ingen säga med säkerhet. Och är 30 Ã¥r pÃ¥ pumpen rimligt?  Tror inte det(min gissning).

Mnja, dÃ¥ förstod du nog inte riktigt. Amorteringstiden valdes sÃ¥ att den amorterade delen av lÃ¥net skulle motsvara ungefär vad det skulle kunna kosta att byta pump efter 15 Ã¥r. Nu gör ju inflationen och prisförändringar sitt ocksÃ¥ men nÃ¥t mÃ¥ste man utgÃ¥ ifrÃ¥n. SÃ¥ efter 15 Ã¥r ökar man upp lÃ¥net till max och förlänger till 30 Ã¥r igen (om man fÃ¥r för banken!  ;D )  PÃ¥ det viset gör man ju i praktiken inga avskrivningar alls pÃ¥ hÃ¥let utan skjuter bara den delen av lÃ¥net framför sig.  ;D

Citera
Det mesta är mer eller mindre välgrundade gissningar. (för att sticka ut hakan lite)

En fråga som man kan ställa sig är: ÄR all amortering en kostnad ? kan det vara ngt annat ?

I det här fallet ett slags sparande för att kunna byta pump när det blir dags, utan att behöva öka belåningen. Det är ju inte konstigare än att man amorterar för att bygga upp en buffert på sina huslån så det finns lite att ta av när det blir dags för större renoveringar. Lite hjälp får man av inflationen men med den takt vi har idag ska man nog inte räkna med för mycket hjälp från den.

Citera
Men du har alldeles rätt folk tänker i för kort perspektiv och för snävt.

Jojo...  ;)
« Senast ändrad: 31 mars 2004, 09:48:38 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2004, 10:04:22 »
Citera
Amorteringstiden valdes så att den amorterade delen av lånet skulle motsvara ungefär vad det skulle kunna kosta att byta pump efter 15 år

DÃ¥ hänger jag med...  ;)  (var nog lite för trött igÃ¥r)

Citera
Det är ju inte konstigare än att man amorterar för att bygga upp en buffert på sina huslån så det finns lite att ta av när det blir dags för större renoveringar

Exakt vad jag ville belysa, men ville inte skriva det rakt ut, folk mÃ¥ste tänka till i bland.  Normalt fÃ¥r man bara höra att lÃ¥net kostar bara en massa pengar osv. Men man glömmer lätt att lÃ¥net bestÃ¥r av tvÃ¥ delar, där amortering är ett sätt att spara (istället för bankboken eller madrassen)

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2004, 13:43:14 »
elpriset ligger lite lågt tycker jag. Du har ju nämligen en rörlig del på nätkostanden också åtminstone har jag det hos Telge energi. Lite konstigt egentligen eftersom nätkostnaden bporde i stort sett vara konstant....
Skogstomten

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2004, 14:05:32 »
Vad elpriset blir beror lite på hur man räknar. Det jag räknat in i 85 öre är elpriset, skatten, elcertet, rörliga nätavgiften och momsen.

Till dags dato ligger mitt elpris på 84 öre/kWh i år. Slår man ut den fasta avgiften för elavtalet (240) och den fasta nätavgiften (3171) så blir priset 92 öre/kWh på beräknad årsförbrukning. Eftersom jag kör rörligt elpris så kommer det troligen att sjunka något under sommaren. Eftersom dom fasta kostnaderna påverkar priset i förhållande till förbrukningen så tog jag inte med dem.

Kör man utan avtal så blir priset från min leverantör ca 20 öre högre.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Det här med ekonomin.
« Svar #14 skrivet: 02 april 2004, 01:49:48 »
Hmmmmm kul med kalkyler. som sagt kan man manipulera ganska friskt.
jag hade en bef. panna som jag svetsat två ggr, tredje gången var det kört.
Mitt kostade 103´, men jag räknar bort vad en ny konv. pannanläggning skulle kostat!!!! jag var ju tvingad att "kosta på". 30-40 kan jag dra av!!
Jag var ändå lite tveksam om affären var klockren ur ekonomisk synvinkel, men tvekade aldrig.
Facit dÃ¥, kört 5 vintersäsonger, besparing hittills (brutto) 70´!!!! mycket pga av att elpriset rakade i höjden!!   >:( >:(  
Fasta avgiften har man även utan VP sÃ¥ den kan man bortse ifrÃ¥n om man vill  ;D
Jag betalade med cash (cash is king som han sa Gyllenhammar). jag fick en payofftid på 5 år (räntan på sparkonto försumbar). Hade räknat på ca 10 år!!
Nu är kostnaden inte betungande det kan jag lova 8) 8)
 
Jag tror förövrigt att reala prisutvecklingen på el blir hög, om man nu avvecklar (kärnkraften) som man hela tiden hävdar att man ska göra. Ersättningselen vid avveckling kommer att kosta mycket mera, till det kommer statens (vår) kostnad för avvecklingen som säkert kommer att finansieras via höjd energiskatt.
I värsta fall får man väl starta motosågen igen, elen kan bli så svindyr att inte ens VP drift ger rimlig driftkostnad.

Vem vet  ;D 8) ::) >:( :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!