Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av elpanna / VP  (läst 605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steffo101

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Byte av elpanna / VP
« skrivet: 23 juli 2021, 17:05:19 »
Hej,
Jag har en CTC Eco-el och en 7kW Ecopart som jag installerade 2004 om jag inte minns fel.
Systemet börjar alltså bli lite gammalt men peppar o salt fungerar bra fortfarande.

Då jag har låg höjd i mitt gamla hus är jag begäsnad till låghöjds-system och min Eco-el är modell 1550.
Den gamla pannan är en typ 1 så den kan inte styra moderna VP's så jag tänkte byta både panna och VP när det smäller. Är det smart eller ska jag ha en Eco-logic eller nån annan bergborra och fastkondensera tycker ni?

Jag tänker CTC för jag gissar det passar bäst i rörkopplingarna på pannan men förslag mottages tacksamt.
Borran är 150m

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av elpanna / VP
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2021, 20:50:16 »
Det finns väl 2 tillverkare av låghöjdsystem.

CTC med 1652 mm på låga modellen av i255 + EcoPart 775 mm.
Nibe med 1500 mm på 1145 + VBP200 (samma höjd på båda).

Du behöver lite utrymme ovanför så att den kan resas + för rören.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!