Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min avstånd till tak för bästa effekt  (läst 736 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eken111

  • Gäst
Eken111
Min avstånd till tak för bästa effekt
« skrivet: 08 september 2020, 15:33:35 »
Som titeln. Vad för avstånd rekommenderas mellan pump och tak för bästa effekt/ljudnivå osv.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Min avstånd till tak för bästa effekt
« Svar #1 skrivet: 08 september 2020, 17:30:43 »
Har sett flera olika rekommendationer för olika märken men det är lämpligt att man kan fälla upp, eller öppna, kåpan helt för att komma åt vid service och rengöring av filter etc så det beror på modellen. Mindre än 5 cm bör man inte ha tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Min avstånd till tak för bästa effekt
« Svar #2 skrivet: 08 september 2020, 18:43:30 »
Så mycket luftspalt som möjligt  tummenupp
Varmast luft uppe vid taket och störst ”spridning” av ljudet som oftast högt upp.

Därav så är det kanske bättre att ha innerdelen på näst bästa stället för effekten/spridningen om den placeringen gör att man kan hålla relativt hög fläkthastighet utan att störas istället för bästa stället teoretiskt sett men där den boende bara kan använda låg hastighet för att inte bli tokig.

Vad minsta avstånd kan vara betyder inte att det är en bra luftspalt.
Men ibland har man inget val och då är det bara att köpa läget med att få lite väl tajt mod taket
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!