Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla med avstick utan backventil  (läst 619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Slenderwax

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla med avstick utan backventil
« skrivet: 04 februari 2024, 19:10:37 »
Svårt att få tag i någon som kan frikyla här i krokarna så måste projektera själv. Beställde avstick för framtida frikyla i samband med installation av BVP men backventil hoppade de över. Vill inte ha ut bioetanol i huset så planerar för en VVX och via externingång forcera värmepumpens köldbärarpump när det kallas på kyla. Det på "icke-brinesidan" är jag säker på att det ska fungera och det är mest för att slippa extra expansionskärl och kunna mata samma batterier med värme vintertid.

Men har jag tänkt rätt på cirkpumpen att inte behöva ta höjd för mer än på avstickets slinga när ändå huvudpumpen måste gå i BVP?

VVX har jag räknat på och konstaterat att de flesta verkar fungera av de jag kikat på men räknar med en VVX som klarar 12m3/h som väger 5 kg och är specad till 175kW, att jag inte går upp en storlek till 230kW och 6,2kg var mest för att då fanns inte tillhörande isolering.

Såga gärna, speciellt om jag tänkt fel på cirkpumpen som ska hjälpa till att hålla flöde genom VVX eller VVX. Jag må vara kunnig och kunna räkna på värme men inte kyla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla med avstick utan backventil
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2024, 10:06:04 »
Många cirkpumpar blir det, den som sitter på brine-sidan och bara ska pumpa genom växlaren behöver inte vara särskillt stor, du kan ta minsta möjliga.
Men den måste kondensisoleras, enklast är ju om det går att köpa till en frigolit isolering till den.
Och det är samma med den på andra sidan växlaren, den måste också kondensisoleras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla med avstick utan backventil
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2024, 10:35:17 »
Fick du med hela bilden eller är det jag som bara ser del av bilden?

Utloggad Slenderwax

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla med avstick utan backventil
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2024, 11:16:04 »
Tack för svar! Då har jag räknat rätt att det är extremt litet tryckfall att övervinna? :-)

Vad gäller bilden så något har hänt för den är avhuggen men inget viktigt som saknades. Tagit en ny bild av den för sakens skull

Kondensisolering blir det massor av. Både rören och tilluftsventilation :-)

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla med avstick utan backventil
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2024, 23:15:59 »
Du kan förenkla det en del om du önskar. Cirkpumpen du har för växlaren är överflödig om du sätter en kulventil mellan avsticken så du kan strypa direktflödet. Om du ändå tänker tvångsköra pumpen i bvp så får du då flöde över växlaren. Säkerställ bara att du har tillräckligt flöde vid varmvattenproduktion (kan regleras med den 3e kulventilen).

På varma sidan, så antar jag att du inte tänker stänga kulventilen vid värmereturen? För om du stänger den så har inte den slutna kretsen i växlaren nåt expsnsionsutrymme. Förvisso blir det inte många liter vatten, men det behöver inte expandera speciellt mycket för att trycket ska explodera och det är växlaren som förmodligen deformeras i det läget, plattorna kommer bukta. Samma sak gäller med brine sidan, att du ska nog inte stänga båda ventilerna. Jag hade iaf inte vågat det.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Slenderwax

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla med avstick utan backventil
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2024, 10:24:41 »
Halloj! Tack för input. Backventil eller ventil mellan avsticken vill jag inte låta montera för då påverkas garantin av befintlig installation.

Å bra förtydligande, ingen del av kretsen kommer bli helt sluten och avskiljt från expansionskärl annat än vid kortare service (och dessutom tror jag att jag satt den ventilen fel på ritningen för tanken med den var att kunna byta cirkpumpen till batterierna utan att tappa ur hela värmesystemet). Avstängningarna på brinen är befintliga och kommer stå fullt öppna när allt är installerat, möjligtvis stänger jag den ena om huvudpumpen drar ett flöde genom VVX vintertid när BVP är i drift.

 


Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla med avstick utan backventil
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2024, 20:39:45 »
LÃ¥ter som du har koll 😀, tänk pÃ¥ att cirkulationspumpen för Brine i bvp drar en del ström, Ã¥tminstone nibe tillÃ¥ter att man styr den via en aux-input (öppen/sluten), finns säkert liknande funktion pÃ¥ andra pumpar.

Kan du kombinera det med ditt styrsystem så kan du spara några kr.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Slenderwax

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla med avstick utan backventil
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2024, 19:24:45 »
Nu förberett. Gick upp ett rejält kliv i cirkpump för när jag rev för att montera VVX uppdagades en backventil där den borde suttit. Nu kvarstår sekundärsidan till sommaren.

Ren kuriosa måste vara rejält med motstånd i en standard backventil för verkar ha flöde genom VVX trots avstängd cirkpump :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla med avstick utan backventil
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2024, 20:46:57 »
Nu förberett. Gick upp ett rejält kliv i cirkpump för när jag rev för att montera VVX uppdagades en backventil där den borde suttit. Nu kvarstår sekundärsidan till sommaren.

Ren kuriosa måste vara rejält med motstånd i en standard backventil för verkar ha flöde genom VVX trots avstängd cirkpump :)
Vad menar du med flöde, vilken väg går det, ut till kylan i huset eller. En back är tät i en riktning. Sen är det skillnad på dom, fjäderbelastad med plast i sig eller metall, kan sättas hur som helst, sen klaffventil och den måste monteras rätt, annars blir det ingen backventil.

Utloggad Slenderwax

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla med avstick utan backventil
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2024, 11:41:06 »
Vad menar du med flöde, vilken väg går det, ut till kylan i huset eller. En back är tät i en riktning. Sen är det skillnad på dom, fjäderbelastad med plast i sig eller metall, kan sättas hur som helst, sen klaffventil och den måste monteras rätt, annars blir det ingen backventil.

Backventilen sitter där den ska mellan avsticken och i rätt riktning. Konstaterade bara att den måste bjuda på ett visst motstånd även i flödesriktningen eftersom BVP:s köldbärarpump drar ett flöde genom värmeväxlaren som är monterad parallellt med backventilen (så ja ut mot huset fast i mitt fall är det en VVX eftersom jag inte vill ha ut bioetanol hela vägen ut till konvektorer och kylbatterier).

Dock inte mätt hur stort det flödet är så kan vara ganska litet var mer att jag noterade på temperaturen i värmeväxlaren att det måste gå ett flöde genom den vilket jag inte trodde skulle vara fallet då tryckfallet i VVX, en avstängd cirkpump och 2 meter kopparrör + 6-7 rörböjar bör vara mycket högre än genom en backventil i flödesriktningen. (Sekundärsidan är inte inkopplad än på värmeväxlaren)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!