Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla in värmepump pÃ¥ varma sidan av en kylanläggning  (läst 1903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Finns det någon här som har gjort ett sådant projekt?

Om man har en fasitghet som behöver kyla (t.ex. frysrum, kylrum) samtidigt som den behöver värme så kan man ju koppla in en värmepump på den "varma sidan" för att producera värme och varmvatten.

Synpunkter? Finns det ngt man ska tänka på?

« Senast ändrad: 15 juni 2019, 12:36:16 av Ewald »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror alla har en kyl/frys hemma, på vintern kyler den innehållet och värmer köket lite.
Effekten är ju mycket begränsad beroende på att kyl/frysutrymmet brukar vara välisolerat.
Du kan inte styra hur mycket värme den ska ge ett skit, det är kylsidan som avgör hur mycket spillvärme som kommer varma sidan till godo.
Jag skulle inte försöka använda detta för att göra varmvatten.

Sen har du problemet att när det är som varmast på sommaren så kommer du behöva kyla även det varma utrymmet, det är nog därför som många snabbmatställen har kondensor på utsidan av huset.
« Senast ändrad: 15 juni 2019, 12:44:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Ja, visst.

Men tänk dig inte en villa. Tänk dig en större fastighet där man redan har värmeåtervinning på kylsystemet via en VVX.

Skulle det fungera bättre med VP på vintern (om kylbehovet finns året om och värmebehov under vintern).

När det inte finns ngt värmebehov kan ju värmeåtervinningen stängas av. Och man har kondensor på utsidan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu förstår jag, kylanläggningens kondensor får värma värmepumpens förångare?
Typ att man blåser uteluften kondensor => förångare, det skulle nog funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Nu förstår jag, kylanläggningens kondensor får värma värmepumpens förångare?
Typ att man blåser uteluften kondensor => förångare, det skulle nog funka.


Ja, det menar jag.  tummenupp

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Varför värmepump? Spillvärmen är väl varm nog för att nyttjas direkt?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nu-varms-svenska-hem-av-ishallar-och-fryslager
Eller har jag missförstått frågan?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Den första butiksanläggningen jag kopplade in blev driftsatt någon gång på 70talet. Jag tror att dom hette nått liknande KRYOTHERM. Lite senare har jag kopplat in rätt stora anläggningar där man tar tillvara kyl/frysarnas värme, När behovet av värme är täckt brukar man dumpa överskottet via stora kondensatorer på taket.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Varför värmepump? Spillvärmen är väl varm nog för att nyttjas direkt?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nu-varms-svenska-hem-av-ishallar-och-fryslager
Eller har jag missförstått frågan?

Ja, delvis är det så. Dock har man ofta koppat in ett eftervärmningsbatteri också. Frågan är om den kan ersättas mot en VP. Om det är lönsamt alltså.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Den första butiksanläggningen jag kopplade in blev driftsatt någon gång på 70talet. Jag tror att dom hette nått liknande KRYOTHERM. Lite senare har jag kopplat in rätt stora anläggningar där man tar tillvara kyl/frysarnas värme, När behovet av värme är täckt brukar man dumpa överskottet via stora kondensatorer på taket.

Ja, så fungerar det. Bra om man har projekteringsunderlag. Beroende på anläggningens utformning måste man ibland eftervärma med värmepatron eller någon annan värmekälla t.ex. vp.




Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
I samtliga anläggningar som jag har varit inblandad i så har man lågtemperatur (golvvärme) som uppvärmning och man har spetsat med eltillskott. Både för golvvärmen och tilluften (större VVX)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
I samtliga anläggningar som jag har varit inblandad i så har man lågtemperatur (golvvärme) som uppvärmning och man har spetsat med eltillskott. Både för golvvärmen och tilluften (större VVX)

Precis, så är det.

Men man spetsar ofta med en elpatron. Frågan är om man sen ska ersätta elpatronen mot en vp. Om det är kostnadseffektivt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Är det en butik så är det troligen inte lönsamt med en "dyr" VP som spets. Man har oftast i den typen av lokaler ett värmeöverskott som man måste vädra ut pga all belysning och allt folk och div elektriska apparater.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!