Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golv + Radiatorer Daikin Altherma 3 Geo  (läst 1032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BjörnKarl

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golv + Radiatorer Daikin Altherma 3 Geo
« skrivet: 13 maj 2020, 18:43:13 »
Hej,
Ska ersätta nuvarande NIBE Fighter 1230-8 (170 m) med radiatorer (140 m2) i 2 plan + golvvärme (20 m2) i källaren. (redan efter 13 år: läckage i värmeväxlare och röris säger att det inte lönar sej att laga)
Funderar på en Daikin Altherma 3 Geo.
Problem: Är idag inte helt nöjd med balansen mellan golv/radiatorer.  Det blir ju ingen värme till golven pÃ¥ sommaren eftersom de är kopplade pÃ¥ radiatorkretsen. För kalla golv ibland under höst/vÃ¥r dÃ¥ radiatorerna har lÃ¥g värme.
Jag har idag en shunt med termostat och cirkulationspump för golvvärmen. Står normalt öppen verkar det.
Jag förstår att Daikin på något sätt har stöd för 2 vb-kretsar. Det låter ju bra.
Innebär det att man kan ställa in så att golvvärmen fungerar även på sommaren då radiatorerna är kalla?
Installerar man givare både ute och inne och i det rum där golvvärme finns?
Är cirkulationspump gemensam för båda kretsarna?
Min NIBE idag är en väldigt bullrig on/off-kompressor (klart över 50dB). Det är skulle vara skönt med ett tystare system. Varvtalsreglerad kompressor lÃ¥ter riktigt bra dÃ¥ slipper man kanske även knäppandet i rören dÃ¥ temperaturen höjs dramatiskt.  Jag antar att temperaturen pÃ¥ vb-sidan blir stadigare och man kanske slipper knäppandet?
Kan i så fall tekniken med varvtalsreglering och stadigt lagom jämn temperatur vara en nackdel då man har kombinationen Golv + Radiatorer?
NIBE Fighter 1230-8 (170m borr) med Radiatorer (160 m2) + golvvärme (25 m2)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golv + Radiatorer Daikin Altherma 3 Geo
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2020, 18:31:53 »
Jag tror att om du vill ha riktig golvvärmekomfort så bör du satsa på en arbetstank på 200 liter.
Värmepumpen jobbar mot denna och sen kopplas både golvvärme och radiatorer till tanken, golvvärmen med en shunt.
Om du har en avstängning mot radiatorerna så kan du hålla golven lite varma sommartid också.
Det blir då en cirkpump för radiatorerna och en för golvvärmen förutom den i värmepumpen.
I princip alla värmepumpar kan styra värmen i 2 olika system, du kan ha 2 rumsgivare (en för varje system) om du vill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BjörnKarl

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golv + Radiatorer Daikin Altherma 3 Geo
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2020, 17:54:39 »
Tack Carl N
Jag har nu studerat Golv + Radiatorer lite mer i detalj i detta forum.  Arbetstank verkar vettigt.  Jag ska ta upp det med min leverantör.
NIBE Fighter 1230-8 (170m borr) med Radiatorer (160 m2) + golvvärme (25 m2)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!