Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Split för oväsen  (läst 17734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Nibe Split för oväsen
« skrivet: 05 september 2010, 09:42:22 »
Skaffade en Nibe splitt i Maj i år. Fick den installerad av en lokalfirma.

Ganska omgående så började den vina/tjuta när den laddar varmavatten. Klagade till firman och de var här och skruvade ett par timmar och sa att problemet var åtgärdat. Men icke, den tjuter fortfarande.

Ska naturligtvis ringa till dom igen men tänkte höra här om de är någon som har en aning om vad de kan vara för fel.

FÃ¥ngade de med mobilkameran:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4_nXwEg_TNY[/youtube]
CTC Eco El, EcoAir 107, FTX Heru 100, Skåne, Hus: Lättbetång från 1956, 175m^2 + 110m^2 uppvärm källare och garage.

Utloggad cyklonmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #1 skrivet: 05 september 2010, 11:22:01 »
Det är resonans (o)ljud från de veckade rören inne i kylmodulen uppe. Du kan mildra det genom att sätta dem i spänning eller vänta tills de blir bytta av servicefirman.

/C

Utloggad blahh

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #2 skrivet: 05 september 2010, 19:10:29 »
Hej Jonasbergh

Har samme problem med min Mitsubishi Hydrolution ( = Nibe Split ). Den hyler ikke hver gang,faktisk sjældent ! Men prøv at sænke vandtemperaturen,jeg kører 53 °,det vil måske hjælpe :).
Skriv endelig et indlæg hvis du får løst problemet.

Utloggad jonasbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #3 skrivet: 05 september 2010, 22:32:49 »
Jag har idag start VV på 47 och stop VV på 55

Testar att sätta stopp på 53 och ser om de hjälper.
CTC Eco El, EcoAir 107, FTX Heru 100, Skåne, Hus: Lättbetång från 1956, 175m^2 + 110m^2 uppvärm källare och garage.

Utloggad jonasbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #4 skrivet: 06 september 2010, 17:07:20 »
Glömde att tillägga att när oväsendet kommer så är de oftast så att temperaturen stiger varefter den pumpar ut den överflödiga värmen på elementen.

Känns nästan som om den går igång för hårt och sen inte hinner stannan innan den är långt över sitt börväde.
CTC Eco El, EcoAir 107, FTX Heru 100, Skåne, Hus: Lättbetång från 1956, 175m^2 + 110m^2 uppvärm källare och garage.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #5 skrivet: 26 september 2010, 21:37:36 »
Jonas, löste det sig , vad var felet?
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #6 skrivet: 27 september 2010, 23:37:25 »
Nibe var här ute för en vecka sedan och vi försökte framkalla problemet. Lyckades nästan men den tjöt inte lika högt (typiskt när man ska visa). Hur som så skulle reparatören återkomma och de gjorde han idag. Dom kommer igen imorgon och ska testa en lösning. Han trodde de var någon med cirkulationspumpen som går upp i varv och då blir där någon konstig resonans.

Ã…terkommer med mer info imorgon.

Kan meddela att problemet inte är lika markant längre sedan vi satt på värmen här hemma. Den slutsats jag som lekman då drar är att cirkulations pumpen går låga varv i o m att den redan pumpar ut vatten på elementen. Så när överskotts energin för VV kommer så är den redan igång och behöver inte öka så mycket för att kyla av.

Vilken parameter kan jag ändra för att VP ska gå ner i varv tidigare och därmed inte ladda för mycket?
CTC Eco El, EcoAir 107, FTX Heru 100, Skåne, Hus: Lättbetång från 1956, 175m^2 + 110m^2 uppvärm källare och garage.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #7 skrivet: 29 september 2010, 06:39:49 »

Kan meddela att problemet inte är lika markant längre sedan vi satt på värmen här hemma.

Hur har ni satt på värmen ??
ni har väl inte kört pumpen mot stängda radiatorventiler  :(
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad jonasbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #8 skrivet: 30 september 2010, 12:39:35 »
Ja radiatorerna var helt öppna.

reparatören hittade mer luft i systemet, vilket nu ska vara borta

De har gått 2 dagar nu och än har vi inte hört något oväsen

CTC Eco El, EcoAir 107, FTX Heru 100, Skåne, Hus: Lättbetång från 1956, 175m^2 + 110m^2 uppvärm källare och garage.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #9 skrivet: 30 september 2010, 22:23:21 »
Ja radiatorerna var helt öppna.

reparatören hittade mer luft i systemet, vilket nu ska vara borta

De har gått 2 dagar nu och än har vi inte hört något oväsen


Var fanns luften? I förådsberedaren eller i övriga radiatorsystemet?
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Pinewood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2010, 19:56:28 »
Har haft min Split en månad nu med samma fenomen - Tjutade ljud (ibland) vid VV-beredning.
Grundproblemet är enligt NIBE kvarstående luft i innedelen - Inte i radiatorkretsen!
* Åtgärd 1 är att få ut luften. Tydligen inget en lekman klarar då NIBE:s servicerepresentant är beredd att rycka ut.
* Åtgärd 2 är att isolera de veckade rören inne under huven på innedelen med någon typ av sjävklistrande dämpmatta. Typ asfaltmatta man klistrar i motorrum på bilar...

Annars extremt nöjd!  ;D Har en separat el-mätare som mäter enbart Split:en. Dvs allt!
Utedel, innedel, cirkpumpar. (Har en extern till slinga 2 för golvväme.)
Klockade i morse 855W för att hålla 22 grader inne när det var +4 ute. Pumpen gick på sina minimala 25Hz. Enda extra tillskottet är en handdukstork.
Huset är 1-plan med helt inredd källare. 124 kvm i varje plan, "Mexi-villa" från 1974 i Skåne nära Lund.
70-tals Mexihus i Skåne med olja + el.
124 + 124 kvm markplan + inredd källare.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2010, 20:41:42 »
Jag har liknande problem med min och installatören var här i våras och sade sig ha bytt en växelventil (?!?) och bytade till
flexslangar mellan splitten och radiatorkretsen.
Har själv misstänkt att det är luft - med tanke på ovanstående inlägg skulle jag kanske ringa Nibe direkt.
Det som är lite märkligt är att under höst/vinter halvåret tjuter det mindre? Men man hör ett "kluckande" ljud när
den gör VV.
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad Pinewood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2010, 23:18:42 »
Yepp - Det kluckar och droppar som i en regnvattentunna  :-\
Och droppar det finns det luft någonstans....
Annars är det mest mekaniskt ljud från den inbyggda cirk-pumpen. Har satt ner den på 55% och då låter den acceptabelt och har hyfsat bra delta-T.
70-tals Mexihus i Skåne med olja + el.
124 + 124 kvm markplan + inredd källare.

Utloggad jonasbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2010, 21:42:27 »
Nu har de gått några dagar sen serviceteknikern var här och än har jag inte hört något tjutande. Vad jag förstod så var de inte luft i radiatorerna utan i förådsberedaren.

Får väl se till våren igen om de börjar igen när värmen stängs av.
CTC Eco El, EcoAir 107, FTX Heru 100, Skåne, Hus: Lättbetång från 1956, 175m^2 + 110m^2 uppvärm källare och garage.

Utloggad jebl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split för oväsen
« Svar #14 skrivet: 27 april 2011, 22:11:51 »
Nu har de gått några dagar sen serviceteknikern var här och än har jag inte hört något tjutande. Vad jag förstod så var de inte luft i radiatorerna utan i förådsberedaren.

Får väl se till våren igen om de börjar igen när värmen stängs av.

Hej hur har det gått ?
jag har samma problem men min
har haft det sen dag 1
i dag märkte jag att det klucka/dropa i den som det låter i elementen när det finns luft i dom



någon annan som har haft detta problem och fått det fixat ?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!