Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Annan termostat/ställdon till LK minikretsventil M5  (läst 1434 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå! Jag planerar en badrumsrenovering med början om några veckor (46 år sedan sist, så det är kanske dags :)) och planen är att använda en LK minikretsventil M5.

Eftersom den medföljande termostaten (en Herz Thermostat 9330) är väldigt hiskelig och eftersom jag redan har termostater från tado°, så skulle jag vilja använda den befintliga, så att jag kan kontrollera allt från samma system. LK-ventilen har, om jag förstår det rätt, en gänga som heter "M28x1.5". Jag gissar att det har med 28 mm att göra, och att 1,5 mm kanske är djupet på gängorna eller den totala godstjockleken eller något sådant. Det kommer med en serie adaptrar från tado° och ett set passar båda ändar: på den bifogade bilden så kan man skruva ihop de fyra delarna (LK->adapter nederdel->adapter överdel->termostat) men problemet då är att när de sitter ihop på det sättet så hamnar stiftet på ventilen djupt djupt nere, inne bland adaptrarna. Den hexagonala uppstickande delen man ser till höger har ett hål, där ett stift är tänkt att komma ut. Om jag sätter termostaten över gängorna på LK-ventilen utan att använda adaptrarna, och manuellt håller ner den stadigt, så ser jag att den kan pressa ner stiftet och manövrera ventilen genom vad som ser ut att vara hela registret – har jämfört med det medföljande manuella LK-"locket" som också agerar fast/manuellt ställdon.

Nu funderar jag på två vägar: (1) Skaffa en bit hård metall som är ca 4 mm i diameter (lagom till hålet i den hexagonala delen) och som är ca 30 mm långt, som jag helt enkelt kan "släppa ner" i hålet när jag har monterat adaptern. Denna pinne kan termostaten då trycka på. En nackdel med detta är att det känns som att det lätt blir så att det halkar åt sidan lite, eftersom det måste träffa stiftet på LK-ventilen precis. Det är ca 2,5–3 cm från öppningen i den hexagonala delen till stiftet på LK-ventilen, så det känns lite "skrangligt". (2) Hitta en "gängförminskare" (jag har ingen aning om vad en sådan heter på fackspråk) som jag kan skruva på LK-ventilen och alltså har en M28x1.5-gänga på insida och en något mindre gänga på utsidan. Det skiljer ca 2 mm: tado°-termostaten har alltså en gänga som invändigt är ca 26 mm mot LK-ventilens utvändiga på 28 mm. Hur mäter man dimensionerna och kan man hitta sådana här grunkor, och i så fall var?

Alla tips, förslag och kommentarer välkomna!


Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Annan termostat/ställdon till LK minikretsventil M5
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2019, 21:32:53 »
Ta med grejerna till en mekanisk verkstad och förklara vad du vill ha gjort  tummenupp
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Annan termostat/ställdon till LK minikretsventil M5
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2019, 08:39:20 »
Det är ett otroligt bra svar och jag förstår inte hur det kunde vara så svårt för mig att hitta den artikeln. Nu återstår bara att se hur svårt det blir att hitta stiften. Tror jag har några relativt orörda ”originaluppsättningar” grejer som treåringen inte använt till sina projekt … ska ta en titt där!

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Annan termostat/ställdon till LK minikretsventil M5
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2019, 11:07:57 »
Ja, se där Carl! Du gör verkligen skäl för ditt epitet :) Det visade sig att pinnarna hade vandrat iväg när jag packade upp termostaten. Det fanns en lagom lång där i paketet som fixade hela grejen.

Stort tack för att du läste manualen åt mig! Nu ska jag ta på mig min lilla dumstrut och ställa mig i ett hörn en stund...

Per

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!