Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 har för hög framledningstemperatur  (läst 939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad norrasverige

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370 har för hög framledningstemperatur
« skrivet: 12 september 2022, 20:12:54 »
Jag har köpt en begagnad Nibe F370 från 2016 som installerades i sommar, så det är först nu som den börjar köra värme. Jag har noterat att jag får extremt hög framledningstemperatur och efter en stund är den ända uppe i inställd max framledning. Därefter sjunker framledningstemperaturen. Den är långt över den beräknade framledningen. Firmware är 9071R7. Nedan är historiken för senaste veckan. Notera att den är satt i semester på eftermiddagen 11 sep.

Min teori är att shunten läcker och därför kommer varmt vatten in i cirkulationen trots att shunten är helt stängd. Annars borde ingen värmetillförsel förutom ev. cirkulationspumpen komma in i systemet och då borde inte heller framledningstemperaturen öka ifall den bara cirkulerar i golvet. Jag har en slinga som alltid är öppen och därför ska det alltid finnas cirkulation. Övriga slingor har rumstermostater. Jag har kontrollerat shuntmotorn och den funkar och det blir betydligt varmare i framledning ifall jag öppnar shunten manuellt, så den verkar ändå vara hyffsat stängd när den är stängd... Ifall varmvatten är avslaget så verkar framledningen hyffsat ok. Då är väl vattnet i tanken inte varmare än det behövs för att uppfylla beräknad framledning.

Har ni någon annan teori? Annars tänker jag att jag köper hem en shunt och byter så får vi se om den ordnar sig. Känns konstigt att en shunt ska läcka, men kanske är vanligare än man tror?
« Senast ändrad: 12 september 2022, 20:18:56 av norrasverige »

Utloggad norrasverige

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 har för hög framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 12 september 2022, 20:18:39 »
Här kommer historiken.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 har för hög framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 13 september 2022, 08:43:07 »
Du bör nog kolla att shunten är i autoläget innan du köper en ny?
Tror att denna shunt har en liten ställskruv som kan ändras mellan A och hand?
Den ska peka mot A.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad norrasverige

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 har för hög framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 16 september 2022, 10:58:13 »
Du bör nog kolla att shunten är i autoläget innan du köper en ny?
Tror att denna shunt har en liten ställskruv som kan ändras mellan A och hand?
Den ska peka mot A.

Tack för ditt svar. Den är ställd i autoläget. Jag har dessutom testat att köra shunten manuellt (trycker in och vrider om den till manuellt). Då blir det ännu mer värme ut. Det är också tydligt att shuntmotorn fungerar på automatik då jag provat att stänga varmvattnet och då kommer den behöva öppna shunten lite för att få rätt temp på framledning. Det problem jag ser är alltså bara när jag har varmvatten påslaget och kompressorn jobbar först med varmvatten och sen har den en övergång till värmeproduktion och det är då framledning rusar. Dock så verkar den inte heller kunna hålla rätt beräknad framledning utan ligger alltid några grader över när varmvatten är påslaget. Detta är ett fritidshus, därför vi stänger av varmvattnet när vi inte är där på några veckor.

Det är inte shuntmotorn jag ska byta, utan ventilen. Denna som jag tror läcker in uppvärmt vatten trots att den är i stängt läge för att bara cirkulera i golvvärmeslingorna: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f370-rf-3x400v-066056/043-3-vags-shunt-v.html

Utloggad norrasverige

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 har för hög framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 29 september 2022, 21:15:00 »
Jag kan nu rapportera att felet var shuntventilen. Alltså själva ventilen, inte motorn. Postar in några bilder hur den gamla ser ut nedan. Jag missade tyvärr att fota den nya innan montering... Kom på att jag borde fotat den när jag väl börjat riva, men då hade jag fullt schå med att hålla igen så det inte rann ut för mycket vatten.

Det som verkar ha hänt är att "nylonet" är upplöst och då läcker vatten trots att den är stängd. Hur nylonet (om det nu är nylon) kan ha löst upp sig fattar jag inte. Det borde ju inte kunna hända.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 har för hög framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 30 september 2022, 07:53:11 »
Knepigt, undrar vad detta beror pÃ¥, den är ju inte jättegammal, 6 Ã¥r och läcker genom?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F370 har för hög framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2022, 19:33:57 »
Du verkar ha onödigt tight på start/stop av varmvatten. Försök ha 5-6 grader skillnad så blir det inte så många starter på sommaren och växelventilen byter inte läge lika ofta.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!