Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Returen blir varmare än tillopp, till en början  (läst 10336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har en Thermia Diplomat vp där jag kör med lågtemp, där tillopp\retur delar upp sig och går dels till radiatorer på övervåning och till en golvvärmefördelare på bottenvån.
Det sitter en extra frekvensstyrd cirkpump vid fördelaren, (egentligen hade den nog inte behövts men kom dit av någon anledning).

Häromdagen kopplade jag in en extra golvvärmeslinga och ströp då ventilerna för tillopp\retur på alla befintliga slangar för att slippa tappa ur allt vatten. När det var inkopplat och påfyllt i nya slangen öppnade jag alla slingors ventiler lika mycket, på både till\retur.

Värmen i golven funkar bra nu, men det känns som returen som kommer från radiatorerna på övervåningen blir varmare en stund innan tempen kommer upp ordentligt på tilloppet upp. Nästan som om vattnet cirkulerar åt fel hål.

På golvvärmeslingorna är returen aningen kallare, så där verkar det rätt.

Fråga 1) Har någon en gissning vad det beror på?

Jag har inte tänkt ha samma strypning på alla golvslingor hädanefter, utan det var för enkelhets skull nu i början samt att jag ännu inte har några termostater ditsatta.

Fråga 2) Men om jag nu ska göra detta manuellt, hur ska förhållandet vara på hur mkt jag öppnar tilloppet resp. returen på varje enskild slinga? Ju öppnare det är desto fortare cirkulerar vattnet = mindre värme på golven. Det förstår jag.
Men spelar det nån roll om man öppnar tillopp\retur mer eller mindre?
« Senast ändrad: 14 oktober 2010, 10:50:32 av gluecifer »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2010, 11:00:42 »
Har du termostater på radiatorerna så kommer returtempen att vara högre tills dess att rumstempen höjts så att termostaten börjar strypa. Då ökar dT och returen blir kallare i och med det lägre flödet.
Har du inte termostater så har jag inget svar.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2010, 11:53:23 »
Värmen i golven funkar bra nu, men det känns som returen som kommer från radiatorerna på övervåningen blir varmare en stund innan tempen kommer upp ordentligt på tilloppet upp. Nästan som om vattnet cirkulerar åt fel hål.

På golvvärmeslingorna är returen aningen kallare, så där verkar det rätt.

Fråga 1) Har någon en gissning vad det beror på?

Är du säker på att det är rätt kopplat? Felkopplade radiatorer verkar vara ett vanligare problem än man kan tro.

Testa att stänga av en radiator och låt den svalna. Öppna sedan ventilen, när VP går, och känn med händerna vilket av övre eller nedre röret som blir varmt först.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2010, 12:12:18 »
Dom är rätt kopplade, allt var normalt tills jag kopplade på den här extra golvslingan. Jag tror det har med flödena i fördelaren att göra.

Jag har ju öppnat ventilerna tre varv både på tillopp och retur, på varje slinga. Man kanske ska ha helt öppet på returen och bara strypa tillopp - har ingen aning :)
Därför gjorde jag lika på alla.
« Senast ändrad: 14 oktober 2010, 12:20:50 av gluecifer »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2010, 12:43:25 »
Det spelar ingen roll om du stryper på tillopp eller retur.
Enklast är väl att ha fullt öppet på det ena och justera på den andra.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2010, 20:12:00 »
Skulle kunna tänka mig att du får en omvänd cirkulation över radiatorerna med hjälp av pumpen vid fördelaren. Det skulle lätt kunna uppstå då VP producerar varmvatten. Pumpen vid fördelaren behöver du ha för att kunna schunta ner golvvärmetemperaturen. Du skulle kunna avhjälpa det genom att montera en sekundär pump efter VP. Med by pass mellan till och retur. Finns beskrivet som installationsförslag till dom flesta VP fabrikat. Ingen kul lösning tycker jag personligen. Eftersom det blir en pump till. Samt att om du har tryckstyrda pumpar så får du troligen problem. Tryckstyrda pumpar i serie funkar sällan bra.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2010, 20:19:40 »
Föresten har du fel när det gäller flödet över golvslingan. Högt flöde = hög returtemp som i sin tur är = högre medeltemperatur över värmezonen.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2010, 08:31:18 »
Skulle kunna tänka mig att du får en omvänd cirkulation över radiatorerna med hjälp av pumpen vid fördelaren. Det skulle lätt kunna uppstå då VP producerar varmvatten. Pumpen vid fördelaren behöver du ha för att kunna schunta ner golvvärmetemperaturen. Du skulle kunna avhjälpa det genom att montera en sekundär pump efter VP. Med by pass mellan till och retur. Finns beskrivet som installationsförslag till dom flesta VP fabrikat. Ingen kul lösning tycker jag personligen. Eftersom det blir en pump till. Samt att om du har tryckstyrda pumpar så får du troligen problem. Tryckstyrda pumpar i serie funkar sällan bra.

Det är inte inritat, men jag har en bypass (öppen) på fördelaren. Att cirk.pumpen sitter där överhuvudtaget var att den lösningen blev ditsatt innan vi valt typ av värmepump. Minns inte hur dom sa, men ev. behövdes den ihop med någon typ av vp...
Nu har vi bergvärme och den sitter där den sitter.
Tror du har en poäng där med varmvattnet, det kan nog vara så att det är då jag upplever att returen blir varm, när den värmer vattnet.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2010, 08:51:54 »
Menar en by pass mellan till och retur. Efter panna men före sekundär cirkpump. Dimmentionen på by pass bör vara samma som matarledningen från pannan. Längden på by pass bör vara ca 20 ggr rör dn vill jag minnas. Borde funka med en trimventil oxå.
Tricket är at du då får ett konstant flöde över systemet. Det som troligen sker nu är att cirkpumpen vid golvvärmeschunten trycker genom slingan. Beroende på hur den ventil eller vad det nu är som styr (by pass vid golvschunten) så kommer vattnet att gå den lättaste vägen. Förmodligen går en del vidare förbi "blandningsventilen", vidare mot pannan. Upp i returen mot radiator. Genom radiator på tilloppsidan. Ner mot delningen mot golvvärme. För att sedan gå mot golvvärmens tillopp. Detta förfarande kan endast uppstå när VP producerar VV. OM inte sekundär pump monteras.
Skulle rekomendera att antingen sätta sekundär pump. Eller montera backventil på ledningen till radiasar. Eller skit i det. Är det en olägenhet?
Visst är det en liten energibov eftersom värmen kyls av lite där den inte skall. Men en sekpump drar oxå energi.
Personligen skulle jag nog strunta i det.
Om du har en sekundär pump som jag avser ovan.? Är den då tryckstyrd? Då kan det uppstå att golvvärmepumpen ger upphov till ett mottryck så att den tryckstyrda pumpen tror att ventilerna är stängda, och varvar då ner. Vilket då gör att fenomenet uppstår likförb..
« Senast ändrad: 19 oktober 2010, 08:59:57 av Perak »
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2010, 20:59:24 »
håller till 100% med föregående talare!
montera en bypass före shunten.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #10 skrivet: 02 november 2010, 10:48:38 »
Menar en by pass mellan till och retur. Efter panna men före sekundär cirkpump. Dimmentionen på by pass bör vara samma som matarledningen från pannan. Längden på by pass bör vara ca 20 ggr rör dn vill jag minnas. Borde funka med en trimventil oxå.
Tricket är at du då får ett konstant flöde över systemet. Det som troligen sker nu är att cirkpumpen vid golvvärmeschunten trycker genom slingan. Beroende på hur den ventil eller vad det nu är som styr (by pass vid golvschunten) så kommer vattnet att gå den lättaste vägen. Förmodligen går en del vidare förbi "blandningsventilen", vidare mot pannan. Upp i returen mot radiator. Genom radiator på tilloppsidan. Ner mot delningen mot golvvärme. För att sedan gå mot golvvärmens tillopp. Detta förfarande kan endast uppstå när VP producerar VV. OM inte sekundär pump monteras.
Skulle rekomendera att antingen sätta sekundär pump. Eller montera backventil på ledningen till radiasar. Eller skit i det. Är det en olägenhet?
Visst är det en liten energibov eftersom värmen kyls av lite där den inte skall. Men en sekpump drar oxå energi.
Personligen skulle jag nog strunta i det.
Om du har en sekundär pump som jag avser ovan.? Är den då tryckstyrd? Då kan det uppstå att golvvärmepumpen ger upphov till ett mottryck så att den tryckstyrda pumpen tror att ventilerna är stängda, och varvar då ner. Vilket då gör att fenomenet uppstår likförb..

Nu har jag ritat upp hur allt ser ut, kanske ger en ledtråd och idéer?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #11 skrivet: 02 november 2010, 13:39:10 »
Det kan finnas en risk för kortslutning av cirkulationen på så sätt att ett delar av returen (eller hela) tar vägen över radiatorslingan. Bör iofs vara enkelt åtgärdat genom att flytta den befintliga backventilen till efter förgreningen samt sätta dit en ny på den slinga som blivit utan.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Returen blir varmare än tillopp, till en början
« Svar #12 skrivet: 03 november 2010, 07:00:33 »
Ser ut som en märklig lösning. Men om du flyttar backventilen som sitter på returen till höger ovanför vvb. till returen från radiatorer så borde det funka. Du behöver ingen bv där den sitter idag. Blir lite knasit till"gamla" golvvärmen utan pump. Där stannar ju cirk då vp laddar vv. Men det har kanska funkat tidigare.
Skall du sätta sekundär pump med by pass skall den sitta direkt efter vp. Hinner inte göra en skiss eftersom jag håller på att flytta. Klura lite så förstår du.
Fråga gärna igen.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!