Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäpper i elementen,skenande vattentemp  (läst 2345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borlänge/Dalarna
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Knäpper i elementen,skenande vattentemp
« skrivet: 09 december 2005, 09:54:24 »
Hej
Jag blir tokig mina element pÃ¥ övervÃ¥ningen knäpper sÃ¥ högt att mina barn har svÃ¥rt att sova (ligger själv i källaren) har luftat finns inget luft i systemet  en reparatör var här för ett annat fel ändrade cirkulationspumpen till elementen frÃ¥n läge 3 till 2 den andra pumpen läge 1 ingen skillnad vad ska man göra.
Reparatören var här för att varmvattentempen skena, vid 75 grader slog jag ifrån huvudbrytarn indikerade inte att elpatron var inkopplad, värmepumpen gick hela dagen på samma grader till elementen 38 när jag slog på brytaren igen fungerade allt som vanligt reparatören hittade inget fel.Vad händer nästa gång den skenar.(förbrukade 120kw det dygnet 0 gr.ute)

Luft vatten
IWT optima 700+290 hus i borlänge dalarna 220kv.

Tobben
IVT 290-700
villa tegel enplan med källare byggår -69 tot.boyta 240kv.garage i 2 våningar med lite värme, trolig årsförbrukning 18000 kw 11000 för värme & varmvatten 4 i familjen Borlänge/Dalarna

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäpper i elementen,skenande vattentemp
« Svar #1 skrivet: 09 december 2005, 20:26:01 »
Hej
Jag blir tokig mina element på övervåningen knäpper så högt att mina barn har svårt att sova (ligger själv i källaren) har luftat finns inget luft i systemet  en reparatör var här för ett annat fel ändrade cirkulationspumpen till elementen från läge 3 till 2 den andra pumpen läge 1 ingen skillnad vad ska man göra.
Reparatören var här för att varmvattentempen skena, vid 75 grader slog jag ifrån huvudbrytarn indikerade inte att elpatron var inkopplad, värmepumpen gick hela dagen på samma grader till elementen 38 när jag slog på brytaren igen fungerade allt som vanligt reparatören hittade inget fel.Vad händer nästa gång den skenar.(förbrukade 120kw det dygnet 0 gr.ute)

Luft vatten
IWT optima 700+290 hus i borlänge dalarna 220kv.

Tobben

Jag har knäppningar i en radiator i vardagsrummet, knäppningarna blev mindre dÃ¥ jag ströp flödet till denna radiator nÃ¥got pÃ¥ radiatorkopplet (jag har 2-rörsystem). Kanske kan du strypa flödet till de knäppande radiatorerna nÃ¥got och höra om det minskar?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäpper i elementen,skenande vattentemp
« Svar #2 skrivet: 09 december 2005, 21:13:10 »
använd sökfunktionen......det finns mkt om knäppningar här i forumet
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Knäpper i elementen,skenande vattentemp
« Svar #3 skrivet: 09 december 2005, 21:43:11 »
hej


Kort notis... Sc:,h

om du stryper för mycket i systemet kan du råka illa ut och få VP stopp för dåligt flöde som då blir >HP< stopp i VP.

Knäppningar är främs för att dä man går från VV laddning och sen växlar till rad värme rusar värmen från VP ut i systemet speciellt om man har litet system eller stypningar i systemet. För sök att ha så myscket öppet som möjligt i rad systemet med så små stypningar som möjligt. Försvinner ej knäppningar installer volym förstorings tank i serie på framledningen i rad systemet. ( 100l tank)
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!