0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Precis.De pillar lite i mjukvaran som styr laddtrycksregulatorn.På bensinbilar är det inte ovanligt turbon rasar i förtid och sönder spikade kolvar.Man skall hålla sig till de firmor som tillverkarn rekomenderar ex polestar och hirsch för de svenska märkena och bmw’s egna.Varför inte köpa en kraftigare motor från början?Gick och tittade på 150 hk motor till Superb men kom på att jag kommer bara att vilja ha mer sedan så jag köpte en 190hk istället.Till Vår andra bil skulle jag vilja etanolkonvertera utan trim, verkar inte direkt finnas någon som gör det till vettiga pengar.
"Varför inte köpa en kraftigare motor från början?"Gissar att det är följande argument:1. Lägre inköpspris (kan skilja 20-50kkr per motoralternativ.2. Lägre skatt (hundralappar/tusenlappar)3. Mindre buskörd (om begagnad bil)
Just det. Det kostar rätt mycket.Sedan resonerar jag så att min diesel har ett effektuttag på 66 hk per liter och jag vill höja till 82 hk. Det är ganska många tillverkare som ligger närmare 100 hk per liter. Jag kommer ju att använda detta momentant när det behövs, jag ska ju inte till Nürnburgring och tävla eller maxa på Autobahn.MVH/Gano
Du har nog missuppfattade frågan!!Varför väljer tillverkarna att sälja en enda bil med en kraftlösare motor som drar mer diesel/bensin, som på köpet är slöare? Jag tror knappast att tillverkarna väljer ett klenare motoralternativ för att få missnöjda kunder.
För att tjäna pengar såklart - Dom kan helt enkelt ta mer betalt för de starkare motorerna om det finns klenare alternativ att välja på. Grundläggande försäljningstaktik... Hur många har inte varit på en elektronikbutik fast besluten om att köpa en viss pryl för att sen komma därifrån med en dyrare modell trots att man inte behöver de extra funktionerna?Är det dessutom samma motor med samma komponenter och bara programvaran som skiljer så kan dom tjäna ännu mer pengar.