Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin caldo XRH30 eller fujitsu premium power lz09  (läst 5181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Värmepump92

  • Gäst
Värmepump92
Daikin caldo XRH30 eller fujitsu premium power lz09
« skrivet: 18 september 2019, 20:09:35 »
Vi har en eluppvärmd villa och vill installera en kraftfull värmepump. Det står mellan dessa två. Vilken ska vi ta? Den ena firman vill dra el från elcentralen och har absolut inte eluttag i kontakten som sitter på fasaden medans den andra firman sätter kontakten på eluttaget på fasaden (jordat uttag). Hur ska man göra?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin caldo XRH30 eller fujitsu premium power lz09
« Svar #1 skrivet: 19 september 2019, 06:00:23 »
Elen bör monteras utan stickpropp, i de flesta vägguttag kan man koppla vidare med fast installation, det är nog valet jag skulle göra så länge du inte använder samma säkring till något annat (Värmepumpen kräver minst 10-13A när den går för fullt.
Kanske villa firman som drog från elcentral vara säker på att det där vägguttaget inte delade säkring med en massa andra vägguttag, för om värmepumpen går hårt och du t.ex. kopplar in en dammsugare på samma säkring så kommer den att lösa ut...
Vet du säkert att uttaget har en egen säkring är det inga problem att ansluta värmepumpen till det, men som sagt, helst med en fast installation "INUTI" uttaget istället för via stickpropp. Stickproppen ökar risken för glappkontakt och underspänning vilket kan skada kretskorten i värmepumpen.

När det gäller de maskiner du vaskat fram så har Daikin 6 års garanti, det är dock svårt för mig att se hur lång garanti Fujitsu har, hittar någon som uppger 2 års garanti, och på andra ställen 10 års garanti (kompressorgaranti?).
Köp inget som inte har minst 5 års garanti.

Andra lämpliga val är annars.
Daikin Caldo XRH40 (Innerdel som är 104 cm bred, kräver mer utrymme men ger högre COP och större maximal uteffekt vi låg utetemp jämfört med XRH30)
Mitsubishi Hero 25 eller 35
Toshiba Supreme 35
Panasonic HZ 25. (Köp med 5 års garanti, om möjligt, PRO-partners kan erbjuda det.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

värmepump92

  • Gäst
värmepump92
SV: Daikin caldo XRH30 eller fujitsu premium power lz09
« Svar #2 skrivet: 19 september 2019, 11:10:01 »
Elen bör monteras utan stickpropp, i de flesta vägguttag kan man koppla vidare med fast installation, det är nog valet jag skulle göra så länge du inte använder samma säkring till något annat (Värmepumpen kräver minst 10-13A när den går för fullt.
Kanske villa firman som drog från elcentral vara säker på att det där vägguttaget inte delade säkring med en massa andra vägguttag, för om värmepumpen går hårt och du t.ex. kopplar in en dammsugare på samma säkring så kommer den att lösa ut...
Vet du säkert att uttaget har en egen säkring är det inga problem att ansluta värmepumpen till det, men som sagt, helst med en fast installation "INUTI" uttaget istället för via stickpropp. Stickproppen ökar risken för glappkontakt och underspänning vilket kan skada kretskorten i värmepumpen.

När det gäller de maskiner du vaskat fram så har Daikin 6 års garanti, det är dock svårt för mig att se hur lång garanti Fujitsu har, hittar någon som uppger 2 års garanti, och på andra ställen 10 års garanti (kompressorgaranti?).
Köp inget som inte har minst 5 års garanti.

Andra lämpliga val är annars.
Daikin Caldo XRH40 (Innerdel som är 104 cm bred, kräver mer utrymme men ger högre COP och större maximal uteffekt vi låg utetemp jämfört med XRH30)
Mitsubishi Hero 25 eller 35
Toshiba Supreme 35
Panasonic HZ 25. (Köp med 5 års garanti, om möjligt, PRO-partners kan erbjuda det.)


Vilken är bäst? Lägst energiförbrukning men mycket värme och klarar stora ytor.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin caldo XRH30 eller fujitsu premium power lz09
« Svar #3 skrivet: 19 september 2019, 15:47:02 »
De jag räknade upp är nog rätt likvärdiga, men XRH 40 är ju i grunden en lite kraftfullare maskin (kräver 13A säkring) så när det verkligen kniper till och blir kallt ger den nog några hundra watt mer värme.
Vilken som är bäst kan jag inte svara på, tror ytters få kan.
Det vet vi om 10 år eller mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!