Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: göra om gammal matning för tvättmaskin till flera uttag.. röd nolla ???  (läst 16091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Har ett 3fas i källaren för fast installation av en gammal 2fas tvättmaskin från stenålder, numer står där 2 nya moderna apparater med 220 och stickpropp som det brukar, dock är det opraktiskt med förläningssladdar..

Tänkte göra om 3fas uttaget till 3st 1 fas, en för tvätt, en för tork och en för luftavfuktare o t ex strykjärn o mangel..

Dock är det lite förbrylladen, faserna är 3 st som det brukar, men nollan till den gamla maskinen var kopplad på röd ledare jämte brytaren (tänk stor skyddsbrytare i metallhus och med glimlampa som det brukar vara till sådana installationer).

Som skyddsjord har de använt skärmen i kabeln som är av typen EKLK 4*2,5

Är detta brukligt i gamla installationer ?

Hade ju helst bara satt en dosa under med tre kablar ut till strategiskt placerade uttag, givetvis skall det också säkras ned till 10A istället för 16 !
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.

Jag tycker du skall anlita en elektriker.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Hej

Röd är oftast jordkabeln, inte nollan. Kolla detta noga.

Har du mätverktyg så kan du mäta spänningen mellan kablarna.

Mellan 2 faser ska du ha 400 volt
Mellan fas och nolla 240
Mellan nolla och jord 0
Mellan jord och fas 240

Är du minsta osäker, ring en elektriker
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Röd tråd som nolla?

före 1970 någongång så hade man
röd tråd som skyddsjord
svart som nolla
Vit,blå osv. som fas

Sen är ju detta inget utbyte av delar utan kan ses som nyinstallation så jag tycker som MGKea ta dit en elektriker så blir det riktigt gjort.
PS Skuggan han före
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Hurvida det är nolla eller jord handlar ju mest om tillämpningen ;)

Nu kan vi dock konstatera att den användes som noll-ledare, dock är funderingen på hur vanligt det är att man använder kabelskärmen som skyddsjord i ett elsystem i en vanlig villa ?

Om skärmen är jordad i skåpet i PE plinten och den röda sitter i N plinten har vi ju trollat fram ett 5 ledarsystem, har för mig att man inte helt sällan gör såhär i kraftiga installationer i industrier ?
Den elektriska funktionen finns ju som sagt men är det tillåtet ?
Om detta vore praxis under 60 talet när det troligen är draget bör det ju knappast vara livsfarligt..

EDIT: enligt svar ovan så kan vi konstatera att detta är fulkopplat för att få fram en nolla till en maskin som kräver det, troligen har första maskinen varit en renodlad 3 fasare ?

Antar att det inte ses med goda ögon att återanvända kabeln för att dra fram 2 faser och nolla på riktig väg ? Hade varit skönt o slippa dra om denna matning då den inte är helt praktiskt att dra ner pga div förändringar i byggnaden.. men men
« Senast ändrad: 15 oktober 2009, 11:14:52 av karaff »
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det bör vara ok att använda skärmen som jord en elektriker gjorde så hos mej på en markkabel
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
Biledaren i en kabel är avsedd och dimensionerad enbart för skyddsjordning av metallmanteln i sådana kablar där metallmanteln är en utsatt del (413.1.1.2). Biledaren får därför inte användas för skyddsjordning av andra utsatta delar som till exempel kopplingsdosor av metall eller anslutna apparater och bruksföremål.

Biledaren skall vara förbunden med skyddsledaren på ett sätt som säkerställer att manteln är effektivt skyddsjordad och att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid en spänningssättning av manteln (413.1.1.1). Dessa villkor kan vid kortare gruppledningar normalt uppfyllas genom att biledarna ansluts till skyddsledarskenan i en central och sedan sammankopplas i de olika kopplingspunkterna.

För att skyddsjordningen av manteln alltid skall vara säkerställd bör biledaren företrädesvis vara ansluten till skyddsledaren i kretsens båda ändar det vill säga även i anslutna bruksföremål och liknande.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du MÅSTE ha en femledare om du ska ha tre faser, skyddsjord och nolla, skyddsjorden är i äldre anläggningar röd och som tidigare sagts får biledaren endast användas till att jorda manteln. Du skulle kunna koppla två faser, nolla och jord, allt annat är fel och kan innebära fara. Mitt råd är att du köper en ny kabel för nån hundring och gör rätt och säkert. Beroende på hur tvättstugan ser ut kanske det även krävs jordfelsbrytare för att sätta uttag
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Och nästa år blir man tvungen att ha jordfelsbrytare vid installation av uttag(upp till 32A) i princip överallt.
En liten följdfråga , är det ok att "splitta" en 3fas matning säg 5x1.5 till 3 st vägguttag och
köra  tex tvättmaskin(2000W) , torktumlare(2000W),TorkskÃ¥p(2000W) pÃ¥ dessa uttag ?

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ja , om man har möjlighet till en allpolig brytning som tex. trepolig säkring eller jordfelsbrytare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Biledaren i en eklk får inte användas som skyddsjord. I en ekkj (markkabel) är det ok
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Manteln i en jordkabel har samma dimension som fasledarna det har inte biledaren. Man kan använda manteln i jordkablar som PEN ledare (gemensam noll o skydsledare) OM arean är minst 10 MM2 men man strävar i dag mot att använda 5 ledarsysten med helt separerade noll och skydsledare
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Ja , om man har möjlighet till en allpolig brytning som tex. trepolig säkring eller jordfelsbrytare.
Hjälper det mot den belastningen som vi får genom nolledaren ? (3x10A med 120 gr förskjutning vid rena resistiva belastningar)
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Manteln i en jordkabel har samma dimension som fasledarna det har inte biledaren. Man kan använda manteln i jordkablar som PEN ledare (gemensam noll o skydsledare) OM arean är minst 10 MM2 men man strävar i dag mot att använda 5 ledarsysten med helt separerade noll och skydsledare

Korrekt, men det är ocksÃ¥ OK att använda tex en EKKJ 3x1.5+1.5. tex 2 faser 1 Nolla och manteln som Jord.  Som PEN mÃ¥ste manteln vara 10mm2
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Ja , om man har möjlighet till en allpolig brytning som tex. trepolig säkring eller jordfelsbrytare.
Hjälper det mot den belastningen som vi får genom nolledaren ? (3x10A med 120 gr förskjutning vid rena resistiva belastningar)


Belastningen i noll-ledaren överstiger väl normalt sett inte belastningen på faserna då dessa är förskjutna ? Så länge man inte har 3 st från samma fas v s a.

Så mao är det tillåtet att koppla om för 2 faser och separat PE och N och skyddsjordad skärm ?
Sen är det väl ca 4 meter till vattenutkast (andra sidan rummet). så JFB borde inte behövas ?

Hur kommer sig kravet på allpolig brytning om man splittar en 3fas till 3 uttag i samma rum ?
Har glömt mycket sen skoltiden..
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13


Korrekt, men det är ocksÃ¥ OK att använda tex en EKKJ 3x1.5+1.5. tex 2 faser 1 Nolla och manteln som Jord. 

Det är så det blev kopplat hos mej Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
karaff, om man inte bryter alla faserna KAN man få backspänning på den fas som man brutit, olika hög beroende på vad som är anslutit i övrigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
karaff, om man inte bryter alla faserna KAN man få backspänning på den fas som man brutit, olika hög beroende på vad som är anslutit i övrigt.

Ja, givetvis, det borde jag tänkt på !

Men den bygger väl på resistansen i returen för strömmen från de andra faserna (N ledare) ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Strömmen i nollledaren kan aldrig bli större än 10 Amp. Om alla tre faserna drar 10 Amp. blir strömmen i nolledaren noll.
Varför skulle man få backspänning? Det kan du väl bara få om du bryter upp nollan?
Att det är olämpligt att splitta en trefaskabel till uttag har väl med försiktighetsprincipen?
Risken för missförstånd ökar,
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har du aldrig sett vad som kan hända om det går en huvudsäkring? Det som man först brukar se är att nån glödlampa lyser mer eller mindre starkt trots att säkringen gått, i princip samma kan hända i alla trefasgrupper beroende på hur den belastas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo, om du skjuter en huvudsäkring kan du få backspänning via en trefasgrupp, t.ex. en spis.
men det påverkar ju inte fallet med en splittad trefaskabel till separata uttag? Går en av säkringarna till trefaskabeln, slocknar det uttaget som är kopplat till den fasen, det uppstår ingen backspänning i uttaget.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
FÃ¥r förtydliga lite med en trefasgrupp KAN man koppla in en trefaslast, eller hur? Och fÃ¥ hempulare har svÃ¥rt att se faran. Jag har själv fÃ¥tt en rejäl kyss där en trefas var splittad samt nÃ¥gra  380 Volts element  var kopplad pÃ¥  gruppen. Kommer man och ska plocka bort ett uttag är det inte sÃ¥ självklart att man först gÃ¥r igenom hela anläggningen utan bara hittar säkringen, kollar spänningen i uttaget osv. slÃ¥r sedan elementet pÃ¥  _/-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Har ett 3fas i källaren för fast installation av en gammal 2fas tvättmaskin från stenålder, numer står där 2 nya moderna apparater med 220 och stickpropp som det brukar, dock är det opraktiskt med förläningssladdar..

Tänkte göra om 3fas uttaget till 3st 1 fas, en för tvätt, en för tork och en för luftavfuktare o t ex strykjärn o mangel..

Dock är det lite förbrylladen, faserna är 3 st som det brukar, men nollan till den gamla maskinen var kopplad på röd ledare jämte brytaren (tänk stor skyddsbrytare i metallhus och med glimlampa som det brukar vara till sådana installationer).

Som skyddsjord har de använt skärmen i kabeln som är av typen EKLK 4*2,5

Är detta brukligt i gamla installationer ?

Hade ju helst bara satt en dosa under med tre kablar ut till strategiskt placerade uttag, givetvis skall det också säkras ned till 10A istället för 16 !





Du har så klart andra uttag i huset. Säkrast att någon som kan det där med el kollar upp hur de är kopplade, är det röd som nolla där med eller?

Sen hade jag valt sätta en liten central med allpolig brytare och jordfelsbrytare samt givetvis säkringarna istället för endast en dosa.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Hej
Roligt att få lite djupare diskution i detta ämne >:D

Plutus
"Om alla tre faserna drar 10 Amp. blir strömmen i nolledaren noll."

Ja i en helt symetrisk 3fas belastning, men vi har ju allt annat än symmetri
med 2 eller 3 vägguttag.( med 3 kan vi ha tur)
Men det är vägguttag och man kan stoppa i vilken belastning man vill.

"Strömmen i nollledaren kan aldrig bli större än 10 Amp"

Säg att vi stoppar i uttag 1 en apparat på 10A cos fi 1.0 och i uttag 2
en apparat på 10A cos fi 0.7 och då har vi inte längre 120 gr mellan
strömmarna , så visst kan den resulterade strömmen vara större
än 10A ,det beror på vilka apparater vi ansluter till vägguttagen.

Sen är det som svenske kocken säger , man bör ha allpolig brytning på säkringarna.
Å andra sidan så går man ut till vägguttagen från en 3polig arbetsbrytare och
uttagen är i närheten så löser det sig.

Har för mig att för i tiden så var det ändast tillåtet med 3fas matning till vägguttag
i industrier och allmänna byggnader .Man antog att el underhållsarbeten sköttes av
el utbildad personal.
Det ändrades när en stor husbyggare av prefabricerade hus började att "splitta"
3fas till 1fas.Resultatet blev att det var ok om man noga beskrev detta i gruppschemat
vid centralen.Men som sagt det kan vara bara rykten.

PS Har själv splittat den gamla matningen till två uttag Tvätt/tork men så sköter jag
själv underhållet. ;)

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Att avsäkra istället för att bara sätta dosa är mest av praktiska skäl, blir det fel på ett ställe slår det inte ut alla uttag, serviceutag finns forfarande och man slipper gå med pannlampa. Har man dessutom för avsikt att säkra ner från 16 till 10A kan det vara lämpligt att göra det där,( man kanske behöver en 16A-uttag någonannanstans >:D). Man behöver inte heller gå till andra sidan av huset för att återställa en säkring. Med i paketet har man en frisk allpolig brytare och en jordfelsbrytare som rekomenderas då det handlar om ett våtutrymme. Att elutagen placeras på lagligt avstånd från tappställen är ju bra men de är avsedda att leda ström till maskiner anlutna till vattenledningen.
Att använda skärmen som jordledning ser jag vissa risker med även om arean uppfylls när den är ny. Den kan bli utsatt för mekanisk påverkan och delvis brista. I jord ligger den för det mesta still och om man skulle trycka ett spadblad igenom en kabel är det den jordade skärmen det första som spadbladet får kontakt med, så de olika applikationerna är inte jämförbara.
Det viktigaste är att det blir rätt utfört, beräkningar på erfoderlig kabelarea och avsäkring är en sak. Att reda ut vilken kabel som är vad och helst komplettera så att åtminstone jordledningen blir rätt är en annan.
Visst kan det svida till i ekonomin att ta in en yrkesman, men i de flesta fallen,(när det handlar lite mer avancerade ändringar), får man något att vara stolt över. Arbetets art ligger för övrigt över "nödig kännedom".
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det borde inte göra någon skillnad om en last är fasförskjuten, Den ström som är förskjuten går ju i ledningen när den resistiva inte går där. Den läggs aldrig ovanpå den resistiva strömmen.
Som med all el ska man tänka på om nästa person som ska göra något med elen förstår hur det är gjort. Därför blir alla avvikelser från hur det brukar göras en farlighet framöver. Bra märkning löser många sådanda frågor.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Röd ledare än skyddsjord, från början i detta uttag har det vart en 3fas samt skyddsjord, sen är det ombyggt till 3 faser med nolla och skyddsjord, ja det är godkänt att använda skärmen som jord, så görs det ofta, så har många villor med 3 ledare med skärm från skåpet.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
Det räcker med 80mA !
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Om det är JFB så är det 30mA.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!