Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenproduktion pÃ¥ enbart värmepump kyler ner huset?  (läst 1511 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nibelungen

  • Trodde värmepump skulle vara bekvämt och underhÃ¥llsfritt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
När jag kom ner i pannrummet i morse blev jag först glad när jag såg att värmepumpen gick utan tillsatsel, trots underdimensionering och -15 grader ute. Men ganska snabbt förbyttes glädjen i besvikelse när den producerade värmen snabbt sjönk mitt framför mina ögon, från 46 till 38, med börvärde 48. Returen var nere i 30. Sedan tog det lång tid för ut-värmen att komma upp över börvärdet, först efter att tillskott I, II och III hade slagit till.

Jag vet ju inte riktigt vad som hände, men jag tror att det var så här: När jag kom ner hade en varmvattenproduktion nyss upphört. Troligen råkade den inträffa medan värmepumpen försökte klara värmen själv, utan tillskott, och det tog så lång tid att returvärmen blev avkyld. Bidragande faktor kan vara att jag för att spara energi medan jag är ensam i huset har dragit ner tillslagstemperaturen för varmvatten till 35 grader, vilket leder till färre men längre varmvattenkörningar.

Låter min teori rimlig, och kan jag göra något åt det? Ska jag kanske dra upp VV-start för att förkorta avbrotten i värmeproduktionen, även om jag inte behöver så mycket varmvatten?
Jag är ett av fyra syskon som försöker hålla det ärvda föräldrahemmet beboeligt, utan att bo där permanent.
Nibe Fighter 1210-10. Bergvärme sedan 2000, kompletterat med jordslinga 2001, tidigare olje- och vedeldning. 285 kvm sparsamt isolerad villa i södra Lappland, byggd 1918, tillbyggd 1952 samt 1967. Delar av huset svalställda vintertid. Statistik för 2009 (2008): VP-tid: 4568 (4769) h, TS-tid: 593 (232) h, ca 19000 (16500) kWh. VP gör vintertid som bäst knappt 44 grader (retur 37) utan tillskott, vilket räcker att värma husets centrala delar till 20 grader vid -7 grader utomhus. KB-in/ut: (1 januari) ca 0/-4 grader, kan sjunka ett par grader till slutet av vintern.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
hej,

du har rätt i dina teorier. Ställ upp startvärdet för vv produktion vintertid till minst 42-43 grader. då kommer vp att göra vv visserligen fler gånger men den går ju ändå. dessutom tror jag att det du vinner när du har 35 grader starttemp på vv det förlorar du när vå måste jobba med eltilldkottet för att hämta in de negativa gradminuterna. Dessutom kommer komforten öka i huset. Sommartid kan du sänka starttempen för vv.

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad nibelungen

  • Trodde värmepump skulle vara bekvämt och underhÃ¥llsfritt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Tack för svar!

Tråkigt att behöva ha så hög genomsnittlig varmvattentemperatur när huset för det mesta står tomt på vintern. Att sänka starttemperaturen för varmvattenladdning var ett tips jag fick för att sänka energiförbrukningen när huset står tomt, men det här var en oväntad biverkning. Om det gick att tvinga elpatronen att hjälpa till vid varmvattenproduktion skulle det inte vara lika illa, eller hur? Men jag tror inte det går med min modell av värmepump.
Jag är ett av fyra syskon som försöker hålla det ärvda föräldrahemmet beboeligt, utan att bo där permanent.
Nibe Fighter 1210-10. Bergvärme sedan 2000, kompletterat med jordslinga 2001, tidigare olje- och vedeldning. 285 kvm sparsamt isolerad villa i södra Lappland, byggd 1918, tillbyggd 1952 samt 1967. Delar av huset svalställda vintertid. Statistik för 2009 (2008): VP-tid: 4568 (4769) h, TS-tid: 593 (232) h, ca 19000 (16500) kWh. VP gör vintertid som bäst knappt 44 grader (retur 37) utan tillskott, vilket räcker att värma husets centrala delar till 20 grader vid -7 grader utomhus. KB-in/ut: (1 januari) ca 0/-4 grader, kan sjunka ett par grader till slutet av vintern.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Varmvattenproduktion på enbart värmepump kyler ner huset?
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2010, 16:21:53 »
Jag har märkt på min IVT att VV aldrig går under ca 43 grader när den bara producerar till elementen varför jag har ställ så att den slår till vid 42,5 grad. Det "läcker" antagligen över värme till varmvattenberedaren
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad nibelungen

  • Trodde värmepump skulle vara bekvämt och underhÃ¥llsfritt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Så är inte fallet med min Nibe. När jag mejlade supporten på Nibe, jag undrade om man kunde stänga av varmvattenproduktionen helt, svarade de att det inte går med min med modell, men att varmvattenproduktionen indirekt bidrar till uppvärmningen. Jag hoppas att bidraget går till hela huset och inte bara hjälper till att värma pannrummet.
Jag är ett av fyra syskon som försöker hålla det ärvda föräldrahemmet beboeligt, utan att bo där permanent.
Nibe Fighter 1210-10. Bergvärme sedan 2000, kompletterat med jordslinga 2001, tidigare olje- och vedeldning. 285 kvm sparsamt isolerad villa i södra Lappland, byggd 1918, tillbyggd 1952 samt 1967. Delar av huset svalställda vintertid. Statistik för 2009 (2008): VP-tid: 4568 (4769) h, TS-tid: 593 (232) h, ca 19000 (16500) kWh. VP gör vintertid som bäst knappt 44 grader (retur 37) utan tillskott, vilket räcker att värma husets centrala delar till 20 grader vid -7 grader utomhus. KB-in/ut: (1 januari) ca 0/-4 grader, kan sjunka ett par grader till slutet av vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!