Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med ivt greenline c5  (läst 9030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #15 skrivet: 23 maj 2020, 12:47:09 »
Kollade värden igår när den gick dock hade eltilskottet hunnit hoppa i ska se om jag kan hinna ta det utan tillskott
Men här är värderna

Gt1 till 27,4 nuv 18,1
Gt2 12,2
Gt3 till 47,5 nuv 53,4
Gt6 73,3
Gt8 66,9
Gt9 38,2
Gt10 6
Gt11 7,4

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #16 skrivet: 23 maj 2020, 15:22:40 »
GT6 visar rimligt värde, i synnerhet om pumpen värmde huset.

Men sen blir det konstigt. Om pumpen värmer huset ska returen (GT1) ha samma temperatur som ingående värmebärare (GT9). Så är det inte alls. Var det möjligen så att det var varmvattenberedning? Det skulle förklara den höga differensen GT8-GT9.

Även om det vore felvisning på GT10 och GT11 är det konstigt att GT10 är lägre än GT11. Så mycket felvisning kan det gärna inte vara frågan om. Gå in i meny 5.11 och ställ köldbärarpumpen i kontinuerlig drift och läs av GT10 och GT11 när kompressorn har stått still i 5-10 minuter. Det gör inget om elpatronen går då, det påverkar inte resultatet. Differenserna säger en hel del om hur stor effekt pumpen tar från borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #17 skrivet: 23 maj 2020, 17:27:54 »
Ja de stämmer att den värmde varmvattenberedaren

Har nu kört kölbärarpumpen i 5 min
Och får denna diffen

Gt 10 6,7
Gt11 8,0

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #18 skrivet: 23 maj 2020, 20:47:36 »
Gt1 till 27,4 nuv 18,1
Gt2 12,2
Gt3 till 47,5 nuv 53,4
Gt6 73,3
Gt8 66,9
Gt9 38,2
Gt10 6
Gt11 7,4

Om detta är en VV-laddning så har du antagligen luft i VVB.
Riktigt dåligt flöde och dålig värmeöverföring.
Det sitter en luftningsnippel på VVB, lufta !!!

Sen kan det vara cirkulationsproblem, denna modell är känd för att de flexibla slangarna kleggar igen med magnetit.
I så fall måste man lossa dessa slangar och rensa eller byta dom.

Sen visar GT1 väldigt lågt värde, har du kallt i huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #19 skrivet: 23 maj 2020, 21:20:05 »
En köldbärardifferens på 1,4 grader när kompressorn går och 1,3 grader när kompressorn står still. Det betyder att pumpen inte tar någon värme från borrhålet vilket i sin tur betyder att kompressorn inte pumpar runt köldmediet.  Det blev kallt efter expansionsventilen så ett litet köldmedieflöde måste det finnas.

Det lutar mot att kompressorn inte är frisk. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #20 skrivet: 23 maj 2020, 23:14:06 »
Då är de så illa att de är kompressorn helt enkelt :(

Har bara en fundering till
När kompressorn väl hoppar igång så bubblar det ju lite i synglaset innan de är fart på det men då tycker jag att bubblorna vill gå mot värmeväxlaren alltså inåt borde dom inte gå mot köldväxlaren? Tänkte bara om det är så enkelt att pumpen går på fel håll /fasfel?
Eller är jag ute och cyklar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #21 skrivet: 23 maj 2020, 23:47:32 »
Om kompressorn går åt fel håll borde det låta väldigt illa om den.
Dessutom borde köldbäraren bli varmare och värmebäraren kallare än vad siffrorna visar.
Jag har för mig om att synglaset sitter vertikalt och då flyter bubblorna uppåt, mot strömmen.  Sc:,h

Jag skulle inte döma ut kompressorn riktigt ännu, om det är flödesproblem + luft i VVB så är värmeavgivningen mot VVB usel, detta gör i sin tur att värmepumpen inte blir av med värmen och att den då inte heller tar upp så mycket värme från borran.
GT6 borde visa högre temp om det är flödesproblem, men det är inte säkert att den visar rätt?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #22 skrivet: 24 maj 2020, 02:22:11 »
Glaset sitter horisontellt och bubblorna går in mot värmeväxlaren ej mot exp ventilen
Tror inte att motorn går baklänges utan snarare köldbärar pumpen isåfall.

Prova lossa lite på luftnipplen på vvb och kom ingen luft utan endast vatten.

Har bara hittat en sil på brine slingan men kan ej öppna den då kranen har rostat fast...

Finns troligt vis en på radiator sidan också men den ser inte lika dan ut och jävligt korkat kopplat då man måste tömma trycket från vp om man ska kunna lossa där.

Det konstiga är att när kompressorn går så börjar den gå upp i temp till ca 75 grader för att sedan sjunka till 30-40 grader innan den dör. Känns som den ej får något att pumpa runt. Därav sjunker tempen när vätskan försvinner. (Min gissning vet hur bilar beter sig)
Där av tanken om köldbärar pumpen går på fel håll ?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #23 skrivet: 24 maj 2020, 07:35:08 »
Tänkte bara om det är så enkelt att pumpen går på fel håll /fasfel?


C5 har kolvkompressor. Det spelar ingen roll åt vilket håll den roterar, den pumpar åt rätt håll i alla fall.

Köldbärarpumpen kan inte rotera åt fel håll, den är konstruerad så. Dessutom, vore det något problem med den och kompressorn fungerade skulle pumpen stanna genom att lågtryckspressostaten löser ut inom en minut. Displayen skulle indikera LP-larm. 

Kan det vara köldmediebrist? Vet inte hur sådant kan yttra sig.

Synglaset är monterat horisontellt på C5.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #24 skrivet: 24 maj 2020, 09:23:47 »
Har du känt på rören till kompressorn om den har reflux?
Du kan också värma upp bulben till expansionsventilen med handen och se om det fungerar.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #25 skrivet: 24 maj 2020, 11:33:34 »
Då sprack den teorin med...

Bör ej vara köldmedelbrist då dom fyllde på när dom var här.   Är väl isf om det är för lite medel i brineslingan?


Vad menas med reflux?
Exp ventil verkar fungerar IOM att det är varmt fram till den sen kallt

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #26 skrivet: 24 maj 2020, 15:51:20 »
Gjorde ett litet test till idag och mätte temperaturer med en annan termometer och kollade att all givare stämde vilket dom gjorde.. nu klarade den värma upp varmvattnet ifrån 45grader till 53 innan den stannade på rätt temperatur för att sedan vägra starta igen?

Finns det någon fördröjning innan den ska hoppa igång igen när tempen sjunker?  Enl displayen så är pumpen i drift men kompressorn går ej.

Kännde även på alla rör och det verkar stämma så långt.
Kallt ifrån köldväxlaren till kompressorn för att sedan bli ca 70-80grader in i värmeväxlaren ( dock varierar temperaturen väldigt från 50-100grader) för att sedan bli ca 54 grader in i vvb

Mätte även utvändig temp på kompressor under drift och när den vägrar starta  under drift ca 80 grader och sedan 60.  Så bör ej vara överhettad???

Finns det någon ventil som justerar flödet in i kompressorn eller varför varierar temp så kraftigt under gång? Luft??  Som sagt när teknikerna var här gjorde dom godkänt provtryck och fyllde vätska så bör ej vara brist på det.

Kände även på ”kalla röret” in i kompressorn det var kallt under drift för att sedan bli väldigt varmt när den stannade? Ska värmen kunna gå baklänges? Eller är det helt slut?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #27 skrivet: 24 maj 2020, 18:27:38 »
Reflux , att köldmediat går tillbaka via kompressorn, precis som du skrev att den gjorde. Inget konstigt att värmen från kompressorn går tillbaka som värmeledning i röret men känner du att det går snabbt så läcker troligen ventilerna och då blir det mindre flöde vid drift.
Det som styr (hög/lågtryck), varma / kalla sidan, (rören), är expansionsventilen som i sin tur styrs av vidhängande bulb.
Då servicefolket var och fyllde på har de förmodligen också haft manometerställ inkopplat och förmodligen avläst trycken samt gjort bedömningen att kompressorn var tillräckligt bra för att få fortsätta vara kompressor.
Möjligheten att de inte tänkt på möjligheten att kompressorn var dålig kan ha råkat fylla i för mycket.
Vilket k-medie har den?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #28 skrivet: 24 maj 2020, 18:45:58 »
Då kom nästa fråga vad är k-medie? Vart kan man se de?

Lyckades få kompressorn att gå 1,5h innan den dig nu

Här kommer lite nya värden

Vid start
Gt1 från 27.3 nuv 19,5
Gt 2 13,8
Gt 3 till 47,5 nuv 33,8
Gt 6 77,5
Gt8 41.1
Gt9 31,2
Gt 10 6,3
Gt11 5,9

Efter 25min ca  Nu har den bytt till vv
Gt1 till 22,3 nuv 24
Gt 13,6
Gt3 från 52,5 nuv 34
Gt6 74,5
Gt8 43,1
Gt9 36,3
Gt10 5,6
Gt11 5,6

Efter ca 1h nu åter på radiator
Gt1 från 27,3 nuv 25,1
Gt2 13,7
Gt3 till 47,5 nuv 43,3
Gt6 36
Gt8 45
Gt9 37,2
Gt10 5,4
Gt11 5,5

Kan konstatera att givare till gt6 visat bra fel den sitter ju på röret ut från kompressor och det röret var aldrig nere på 36 grader för det brände så fort man rörde röret.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med ivt greenline c5
« Svar #29 skrivet: 24 maj 2020, 18:54:49 »
Reflux , att köldmediat går tillbaka via kompressorn, precis som du skrev att den gjorde. Inget konstigt att värmen från kompressorn går tillbaka som värmeledning i röret men känner du att det går snabbt så läcker troligen ventilerna och då blir det mindre flöde vid drift.
Det som styr (hög/lågtryck), varma / kalla sidan, (rören), är expansionsventilen som i sin tur styrs av vidhängande bulb.

Ja det går direkt när kompressorn dör.

Dom mätte att kompressorn tog den effekt den skulle och pumpade som den skulle enl dom (sen stod den still när jag kom hem ändå).

Röret till exp ventilen är ca 30-40grader under drift för att sedan svalna direkt när den stannar och efter ventilen är det alltid kallt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!