Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 tryck ökar efter pÃ¥fyllning  (läst 1032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AFMIH

  • Gäst
AFMIH
Nibe F730 tryck ökar efter påfyllning
« skrivet: 24 oktober 2022, 16:23:35 »
Hej,

Har en F730 som är cirka 3-4 år gammal. Hus på cirka 160 kvm, två våningar (ingen källare). Golvvärme på båda våningarna.

Trycket i FLVP har, sedan inflytt för några månader sedan, legat stabilt kring cirka 0,7 Bar. Jag deltog i en föreläsning med en energirådgivare där han sa att man bör sikta på 1 Bar. Således tänkte jag att jag idag skulle fylla på lite. När jag kikade på mätaren låg trycket på cirka 0,75-0,8 Bar - antar att det har att göra med att det blivit lite kallare (det är ett litet tag sedan jag kollade på mätaren).

Jag kollade Nibes instruktionsfilm. Innan jag började var QM11 i öppet läge, och QM13 var i stängt läge. Jag vred på QM13 (som var rätt trög, fick ta i en del) och jag hörde genask i tillvattenledningarna hur det började strömma. Trycket började också öka tämligen omgående. Däremot så började det efter bara några sekunder spruta vatten nere till höger. Jag såg inte exakt var det var då jag i panik stängde av QM13 igen, men det bör ju ha kommit ifrån någon av ledningarna till spillkoppen. Trycket hade nu ökat till cirka 1,1 Bar (eller liknande, jag minns inte exakt).

Däremot så fortsatte det sakta att öka. Inte snabbt, men under någon halvtimme kröp det upp till runt 2 Bar. Därefter gick det långsammare, men det fortsatte hela tiden upp till runt 2,35-2,4 Bar.

Jag ringde Nibe som rådde mig att dels stänga av maskinen. Det vi provade var:
- Lufta samtliga 4 ventiler (det gjorde ingen större skillnad)
- Vrida på säkerhetsventilerna FL1 och FL2. Gjorde inte heller någon större skillnad.
- Försöka stänga QM11, men det gick knappt rubba den - jag lyckades enbart vrida den någon halv centimeter mot stängt länge, sedan fastnade den där. Jag stängde då av vredet som sitter i närheten (står "Avstängn" på, men det gjorde ingen skillnad - QM11 satt fast. När jag försökte öppna upp vredet igen så började det gurgla och ha sig i rören, men det gav med sig efter några sekunder - troligen fylldes de på med vatten.

Jag har provat att lufta ännu mer och låta det rinna en hel del vatten (2 liter kanske). Just nu kommer det vatten från QM26 och QM22 (ventilerna till vänster och höger nedtill), men QM20 (ventilen i mitten nedtill) samt QM24 kommer det inget vatten från. Det har det gjort av och till, men inte just nu.

När jag håller säkerhetsventil FL1 öppen och låter vatten rinna så sjunker inte trycket heller.

Under cirka 2 timmars felsökning så sjönk trycket till cirka 1,9 Bar, och ser inte ut att gå upp eller ner (än så länge). Det sjönk alltså cirka 0,5 Bar, men det gick sakta ner.

Jag har läst att påfyllnadsventilen kan vara trasig och läcka igenom lite vatten, men jag har hållit koll på vattenmätaren för inkommande vatten och den har inte rört sig trots att trycket har ökat.

Har pratat med en servicefirma som ska komma ut, de tror att det kan vara expansionskärlet.

Jag är mest nyfiken på vad som kan ha hänt. Det enda jag gjorde var att öppna påfyllnadsventilen. Trycket ökade ju fort, men sedan började det spruta ut vatten (som sagt, oklart var men troligen i spillkoppen) och sedan fortsatte trycket att öka konstant.

AFMIH

  • Gäst
AFMIH
SV: Nibe F730 tryck ökar efter påfyllning
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2022, 18:37:29 »
Tillägg: jag får nu högtryckslarm också. :/

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe F730 tryck ökar efter påfyllning
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2022, 19:12:26 »
Låter som du har luft i systemet ändå med tanke på högtryckslarmen. Har du kollat manualen också? Ser att det står "Avluftningsslangarna från kärlet måste tömmas på vatten innan luft kan avlägsnas. Detta innebär att systemet inte nödvändigtvis är avluftat trots att det kommer vatten då avluftningsventilerna öppnas. Håll därför avluftningsventilerna öppna minst 5 sekunder." https://nibe.eu/assets/documents/24230/431684-1.pdf

Jag vet inte exakt alla ventiler och kranar på din pump. Men du skulle ju kunna öppna och stänga de ventiler du pillat på några gånger för att liksom försöka motionera dem och spola bort ev smuts. Och konsultera manualen så att någon ventil inte råkat hamna i fel läge nu. (Har du något smultsfilter i värmekretsen kan det vara läge att kolla det också)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F730 tryck ökar efter påfyllning
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2022, 20:16:20 »
Kanske expansionskärlet fick punka precis när du öppnade påfyllningen(QM13), och det porlande ljudet kommer därifrån. Och det faktum att den var väldigt trög är ju misstänkt att den inte är helt stängd, och läcker in nytt vatten om än bara lite.

Prova stäng huvudkranen i huset och se om trycket inte ökar då.
« Senast ändrad: 24 oktober 2022, 20:30:08 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

AFMIH

  • Gäst
AFMIH
SV: Nibe F730 tryck ökar efter påfyllning
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2022, 21:59:27 »
Tack för svaren!

Kan eventuellt (peppar, peppar) ha löst problemet. Kanske.

Först försökte jag avlufta alla ventiler igen. Det var väldigt dåligt flöde i dem. Då kom jag på att jag läst någonstans att man kan behöva sätta på lite påfyllningsvatten för att det ska komma igång med avluftningen. Sagt och gjort, jag vred lite grann på påfyllnadsventilen - och då blev det fart i avluftningsslangarna. Och sakta men säkert kröp trycket ner också (dock extremt långsamt, runt 10 liter motsvarade kanske 0,1 Bar eller liknande, och det tar ju ett tag att få ut den mängden från så små slangar). Jag alternerade mellan detta och att hålla säkerhetsventilen (den svarta som ligger horisontellt) öppen i längre omgångar om säkert 10 minuter. Extremt sakta kröp trycket ner. Och till slut nådde det 1 Bar.

Det slog mig nämligen att golvvärmen säkert också har någon form av säkerhetsventil, vilket gjorde att när trycket var runt 1,9 Bar så löste den ut och pumpen försökte då trycka ut vatten men fick tillbaka det igen - vilket bör ha utlöst högtryckslarmet. Jag läste i specifikationerna kring min golvvärmesystem från Uponor, och där står att differenstrycket (?) är 1,5 Bar. Så jag tolkade det som att det får vara max 1,5 Bar, annars tar det inte emot något vatten alls.

Jag kollade ventilen på expansionskärlet, det kom enbart ut luft.

Jag är fortfarande lite fundersam kring vad som hände dock. Det enda jag gjorde var ju att öppna påfyllnadsventilen, och det började spruta vatten i spillkoppen och sedan steg trycket sakta under 1-2 timmar till 2,4 Bar.

Och jag förstår inte heller riktigt hur jag fick ner trycket... jag vet vad jag gjorde, men förstår inte hur det sänkte trycket.

AFMIH

  • Gäst
AFMIH
SV: Nibe F730 tryck ökar efter påfyllning
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2022, 10:53:12 »
Problemet kvarstår. Eller, jag har snarare fått ett nytt.

Jag fick ner trycket till 1 Bar igår kväll. Innan jag gick och la mig hade det sjunkit till cirka 0,7 Bar och nu på morgonen var det på cirka 0,4 Bar. Jag hörde även att det kluckar rätt mycket bakom luftvärmepumpen och i fördelarskåpen till golvvärmen. Antar att det finns en hel del luft i systemet nu i och med att jag tillförde en hel del nytt vatten när jag försökte få ner trycket genom att avlufta samtidigt som påfyllningsventilen var öppen.

Oklart om värmen fungerar ok - tycker det är kallare än vanligt hemma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!