Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkerhetsventil över eller under nivÃ¥kärl? Ritning stämmer ej med verklighet.  (läst 2945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När man tittar på ritningen för de flesta VP så sitter enl. ritning säkerhetsventilen för köldbärare under nivåkärlet via en T-korsning. Medan tittar man på innehålsförteckning och vad som faktiskt följer med exempelvis Nibe BVP, så finns det koppling för placering ovanför nivåkärl.
Tittar man på hur andra installationer är gjorda så sitter säkerhetsventilen nästan i samtliga fall ovanför nivåkärlet, vilket överensstämmer med medföljande delar.

Varför visar ritningen en placering medan komponenter från samma tillverkare är ämnade att kopplas på annat sätt?

Det borde även vara skillnad på funktion lite grand. För om säkerhetsventilen löser ut och den är placerad under kärlet så släpper den ju ut brine, om den däremot sitter på toppen så släpps luft ut i första hand.

Vad tror ni är bäst? Att göra enl. ritning som typ alla ritningar jag har sett visat, dvs UNDER kärlet via T-koppling, eller placera den ovanför nivåkärl enl. medföljande tillbehör och enl. hur de flesta andra installationer sitter?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ovanför.

Rickard, vet du om det finns någon anledning till varför placeringen är en annan enl. ritning? Är det bara gammalt tänk som följt med genom åren?

Rent spontant känns det bättre att ha den ovanför som du skriver och som det ser ut på de flesta installationer, så jag kör gärna på den varianten. Är bara nyfiken på anledningen till varför ritningarna visar annorlunda.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Säkerhetsventil över eller under nivåkärl?
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2013, 16:22:40 »
Rent spontant känns det bättre att ha den ovanför som du skriver och som det ser ut på de flesta installationer, så jag kör gärna på den varianten. Är bara nyfiken på anledningen till varför ritningarna visar annorlunda.
Kanske för att ibland byter man nivårkärlet mot expansionskärl, och då kan man inte ha någon ventil ovanpå expansionskärlet. Och så är Nibe (t ex) lite lata och har bara en ritning som funkar för båda, istället för separata för de olika fallen?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Säkerhetsventil över eller under nivåkärl?
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2013, 17:36:43 »
Kanske för att ibland byter man nivårkärlet mot expansionskärl, och då kan man inte ha någon ventil ovanpå expansionskärlet. Och så är Nibe (t ex) lite lata och har bara en ritning som funkar för båda, istället för separata för de olika fallen?

Fast då får man ju bygga om en del i alla fall, åtminstone enl. denna ritning i Nibes manual (där det ju också finns två olika ritningar):
Som man ser hamnar ju säkerhetsventilen sist i leden vid exp.kärl, istället för först i leden vid nivåkärl.





Å andra sidan så sitter även påfyllningskopplet lite galet till enl. ritning. Den sitter ju efter nivå-/exp.kärl istället för före, på inkommande KB. Är ju bättre att sätta den före så att så mycket som möjligt hamnar efter smutsfiltret. Plus att om det kommer in luft i systemet så skall det fortsätta upp i nivåkärlet istället för vidare in i VP.
De har ju lite märkliga ritningar förstås. Sen så är det nog väldigt få rörisar som följer det, då exempelvis påfyllningskoppel i de flesta fall hamnar före nivåkärl ändå. Åtminstone i de installationer jag har sett.
« Senast ändrad: 29 oktober 2013, 17:40:34 av Flinta »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jag vill nog ha smutsfiltret efter expkärlet utifall det kommer med skräp när man fyller på brine.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag vill nog ha smutsfiltret efter expkärlet utifall det kommer med skräp när man fyller på brine.

Ja det tänkte jag faktiskt inte ens på. Har du helt rätt i.

Om man nu har påfyllningskoppel med inbyggt smutsfilter före nivåkärlet och vill säkra mot smuts, så kan man ju alltid montera ett litet filter på röret mellan nivåkärl och T-korsningen som sitter på själva slingan. För då får man ett smutsfilter som tar eventuell smuts som kommer in vid påfyllning, utan att överhuvudtaget försämra flödet i slingan :)

Jag kommer ju sätta påfyllningskoppel före nivåkärl, så för mig hade det passat bra o sätta ett filter under kärlet också. Om jag väljer Nibe så vet jag att där följer med 2 smutsfilter med maskinen, en för värmeslingan en för KB. Den som är avsedd för KB kan man ju i så fall sätta under kärlet som extra filter, eftersom det redan finns inbyggt filter i de flesta påfyllnadskoppel :)
Smidigt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Annars köper man sen tratt med sil i dÃ¥ fÃ¥r man ett mera finmaskigt nät ocksÃ¥  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!