Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kort frÃ¥ga om expansionskärl/tryck, tänker jag rätt?  (läst 1475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitt system saknade i princip tryck i expansionskärlet så jag pumpade i lite men jag gissar att jag måste göra systemet trycklöst först innan jag kan göra det här ordentligt. Nu skiftar trycket ganska mycket beroende på temp. Vid 30 graders vatten så kan jag ha 0.5 bar men vid 40 grader kan jag ha 1 bar. Tror inte det ska vara så? Kommer iaf inget vatten ur ventilen så själva blåsan är tät men har däremot saknat tryck.

Vill mest bekräfta att jag tänker rätt.

1. Tömma kärlet på vatten genom att öppna säkerhetsventilen (röda i bilden) tills att mätaren visar noll.
2. Pumpa upp trycket till ca 0.6 bar (bor i tvåvåningshus med panna i källaren så det bör vara ca 5 meter till översta element).
3. Öppna säkerhetsventilen igen för att se så att inget mer vatten kommer.
4. Ev fylla på luft igen till 0.6 om det fanns något vatten.
3. Fylla på med vatten till ungefär 1 bar.

NÃ¥got jag missar? För visst är det sÃ¥ att genom att öppna säkerhetsventilen sÃ¥ släpper jag endast ut vattnet i kärlet va? Jag behöver alltsÃ¥ inte tömma hela systemet pÃ¥ vatten?  Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jo, öppnar du ventilen så kommer allt vatten i huset tömmas den vägen så småningom.
Finns där avstängningsventiler mot stigare och retur efter exansionskärlet så kan du använda dessa när du gör detta.
Om inte så kan du använda följande metod:

Släpp ut trycket tills det slutar spruta med tryck, du märker att det då gurglar lite emellan att vattnet åker ut.
Stäng ventilen och pumpa upp till 0,6 bar på luftsidan.
Släpp ut lite till på vattnet, stäng och pumpa upp till 0,6 igen på luften.
Nu bör det vara rätt OK tryck i kärlet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jo, öppnar du ventilen så kommer allt vatten i huset tömmas den vägen så småningom.
Finns där avstängningsventiler mot stigare och retur efter exansionskärlet så kan du använda dessa när du gör detta.
Om inte så kan du använda följande metod:

Släpp ut trycket tills det slutar spruta med tryck, du märker att det då gurglar lite emellan att vattnet åker ut.
Stäng ventilen och pumpa upp till 0,6 bar på luftsidan.
Släpp ut lite till på vattnet, stäng och pumpa upp till 0,6 igen på luften.
Nu bör det vara rätt OK tryck i kärlet.
Hej,
Tack för svar!

Smart där med att strypa stigare/retur, det tänkte jag ju inte ens på. Har ju en kulventil för respektive så då är det ju bara att strypa dessa och bör det inte bli speciellt mycket som behöver tömmas, endast det som är i kärlet plus det som finns i ett par meter rör tänker jag?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej,
Tack för svar!

Smart där med att strypa stigare/retur, det tänkte jag ju inte ens på. Har ju en kulventil för respektive så då är det ju bara att strypa dessa och bör det inte bli speciellt mycket som behöver tömmas, endast det som är i kärlet plus det som finns i ett par meter rör tänker jag?

Perfekt, stäng ventilerna och kör pÃ¥.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Perfekt, stäng ventilerna och kör pÃ¥.  tummenupp
Borde jag förresten stänga av hela VP när jag gör detta? Tänker att den inte fungerar speciellt bra om man stryper vatten-slingorna?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Borde jag förresten stänga av hela VP när jag gör detta? Tänker att den inte fungerar speciellt bra om man stryper vatten-slingorna?

Ja, självklart.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, självklart.
Tack, det var det jag anade tummenupp Alltid bra att dubbelkolla..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!