Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bgn
« skrivet: 06 september 2007, 15:05:19 »

Hallå,

Ok, ettrörssystem. Bra att veta.

Tja, om jag gissat rätt avseende att effektvakten går in och stryper elpatronen så spelar det ingen roll hur mycket du vrider upp huskurvan i  när det är kallt ute. Den effekten det då får är att du kör ut för varmt vatten i systemet generellt och då får du för varmt inne när det är lite kallt ute och så kommer VP inte att fungera bra.

MEN, har du ett ettrörssystem som inte är bra justerat kan det ju också bli kallt inne (i de sista rummen i slingan), men då borde det vara varmt i några rum. Så det är inte säkert att det är rätt att sänka huskurvan, men du har en mycket hög kurva.

Alltså, det är inte särskilt dyrt att sätta in rumsgivaren, har man lite elkompetens kan man ju göra det själv (men jag rekommenderar det inte eftersom jag tror att det krävs elbehörighet). Jag tycker att innegivaren är fantastiskt bra, om man läser vilka shuntsystem som brukar vinna tester ligger innetemperaturstyrda mycket bra till.

VP i 65 gradersläge innebär när VP producerar värme till 65 grader. Typiskt går pumpen på ca 19%, VPin ca 30-40 grader och VPut65 grader. Kolla då på Ström. (Men VP måste givetvis vara i drift i detta läge).

hörs vidare...
Skrivet av: CharlieW
« skrivet: 06 september 2007, 06:50:42 »

Hej igen, bgn!

Vill först säga att jag inte ställt om någonting ännu, utan allt är som det var vid mitt första inlägg ovan. För att jag ska kunna besvara frågorna rätt, utan att ändra förutsättningarna under gång. Känns bättre att komma underfund med situationen innan jag börjar fibbla med inställningarna igen.

Din första gissning stämmer. Jag har dragit i huskurvan för att det tidigare blev för kallt inne. Osmart, men man får kompensera genom att käka nudlar ;-). Skämt åsido, huskurvan ska alltså ställas ner, förstår jag.
Jag har inga problem med att huvudsäkringen går, det har den aldrig gjort trots en del köldknäppar i vintras. Dock har jag inga snedbelastningar som motorvärmare eller dylikt.
Låter som att rumsgivaren är bra för folk som inte är så kunniga (läs undertecknad), men jag följer dina gratis-tips tills vidare.

Satte dit anliggningstermometer igår kväll. Imorse låg returtemperaturen från radiatorerna på 25* (utetemp 15*). Antar att det är för varmt för att veta något ännu, jag får återkomma om det.

Jag är lite osäker på hur man ser när "VP går i 65 graders läge" som du skriver. Är det bara i själva uppvärmingen som man kan avläsa aktuellt ampere-tal, eller ligger talet loggat hela tiden? Om det senare gäller, så har jag i diagnos-menyn värdet
Ström  (20) 3A

Om jag förstår saken rätt, så är det ingen mening med att ha effektvakten (20 A) högre ställd än huvudsäkringen (16 A), eller?

Radiatorerna sitter på ett 1-rörsystem.
Skrivet av: bgn
« skrivet: 05 september 2007, 09:22:44 »

Hallå igen,

Tvårörsystem innebär att varje element hämtar vatten från ett rör och släpper tillbaka på ett annat som går tillbaka till pannan. Ettrörsystem använder samma rör, där en del av flödet shuntas genom elementet. Från sista elementet i slingan går sedan vattnet tillbaka till pannan. Så i tvårörssystem får i princip alla element samma framledningstemperatur, medan i ettrörssystemet faller framledningen till elementen successivt. Information som är bra att veta inför justeringen framöver.

Jag gissar att problemet är följande:
  • Du har en alldeles för hög huskurva som du har ställt in för att du skall få varmt i huset när det är kallt ute. Eftersom du inte har innegivaren installerad så kommer verkligen den framledningstemperaturen att hållas när det inte är svinkallt och då får du riktigt varmt inne istället - kostar energi. Dessutom, en hög framledning leder till hög returtemperatur, vilket medför att värmepumpen inte fungerar optimalt - kostar energi.
  • VPn är en enfashistoria och när det är kallt ute drar den ca 13A i 65 graders-läget. Upp till 16A finns mycket litet utrymme för elpatronen att gå in (på den fasen, vilket starkt kommer att begränsa effekten i elpatronen). Om du i tillägg till detta har en snedbelastning, eller använder en annan stor värmekälla t.ex. motorvärmare, är utrymmet för elpatronen att gå in på det hela taget mycket begränsat. Brukar huvudsäkringen gå? Om effektvakten är ställd på 20A och huvudsäkringen defacto är på 16A borde risken vara påtaglig. När det då blir kallt ute kommer inte huskurvan att kunna uppfyllas eftersom elpatronen inte kan gå in - det blir kallt inne.

Förslag till fortsatt "utredning":
Egentligen skulle jag vilja föreslå att du installerar rumsgivaren, för den kommer att överrida om det är som jag tror. Den är effektiv. Kanske skall du vänta lite med det, vi kan ju försöka med saker som inte kostar nåt först...

Kolla vilken temperatur som värmesystemet lämnar i retur. Dvs använd anliggningstermomentern på returröret till pannan. Denna temperatur skall vara låg, helst under 35 grader - även när det är riktigt kallt ute. Om du har varmt här så kommer VP att fungera dåligt. Det här kan du inte kolla förrän det blir lite kallare, det är ju inte meningsfullt annars. Å andra sidan, om du redan idag (på mornarna) har betydligt över 30 grader - då kommer det att bli problem.

Hur är det med huvudsäkringar och effektvakt? Är huvudsäkringen på 16A? Varför är då effektvakten ställd på 20A? 16A är alldeles för klent, då kommer inte säkringen räcka till. Själv kör jag med 25A huvudsäkring, även om kanske 20A skulle räcka. Kolla också vilken maxbelastning (i A, registreras i diagnos) som systemet har när VP går i 65 graders läge, d.v.s. då VP producerar varmvatten av ca 65 graders temperatur.

Så, det är väl till att göra som alla andra VP freaks, in i pannrummet...

Skrivet av: CharlieW
« skrivet: 05 september 2007, 07:48:24 »

Hej bgn!
Vill passa på att säga tack för hjälpen, det är superschysst att du tar dig tid.

Jag måste erkänna att jag har trixat med inställningarna en del, innan jag skrev i forumet. Därav min osäkerhet om jag ställt in någonting helgalet.
Som det är nu, har vi varmt på alla radiatorier och cirka 20-21* inne, även fast det var runt 0* ute inatt. Men jag betvivlar att min okunskap lett till de smartaste inställningarna, eftersom jag kan se att andra här på forumet har helt andra siffror.

Jag vet inte om vi har ett eller tvårörssystem, det får jag kolla med förre husägaren.
Vi har ingen innegivare installerad
Vi har ingen anliggningstermometer i nuläget, men det var ett bra tips.

Huvudsäkringen i huset är på 16 ampere. Nu (efter en kall natt) har jag värdena "Elpanna 50*" och "tanktemp 53*" så det verkar väl hålla tanktemperaturen bra.
Under menyn Inställningar har Huvudsäkring värdet 20 ampere. Antar att detta är effektvakten (?).

Så min framledning skall vara på OFF under sommartid alltså. Eller gäller det hela året om?
Skrivet av: bgn
« skrivet: 04 september 2007, 09:22:34 »

Hallo,

OK, sålunda standardinställningar i kodade menyn. Bra.

Det måste nästan vara nåt skumt med framledningen till elementen. Den kurva du har inställt i pannan (huskurva 60) innebär att framledningen till elementen bör vara ca 60 grader vid -15 grader ute. Således bör elementen vara hyggligt varma (när det är kallt ute)...Att elementen är kalla, gäller det samtliga element eller är det vissa? Vet du om du har ettrörs eller tvårörssystem? Tvårörssystem innebär att samtliga element är "parallellkopplade" medan ettrörssystem innebär att elementen i viss mån är seriekopplade (men där viss del av flödet leds förbi varje element för att inte tappa för mycket temp till nästa).

Har du innegivare installerad? Vad är i så fall innegivarens börvärde inställd på (första menyn).

Du har i pannan inställt på elpatron 9kW och sen ger VP ca 4,5kW vilket bör vara mer än tillräckligt för att ditt hus skall hållas varmt. Har du koll på vilken faktisk framledning som systemet ger vid olika temperaturer (d.v.s. om shuntventil eller framledningsgivare fungerar som det är tänkt)? En anliggningstermomenter från byggmarknaden (ca 50-100 kr) är ingen dum investering.

Vet du om pannan orkar hålla temperaturen i elpannan när det är kallt ute? Om inte så är troligen effektvakten rätt intsälld/installerad eller så är huvudsäkringen för klen. Vad har du för huvudsäkring i huset, vad är effektvakten i pannan inställd på (ampere)?

Ja. Har du bara element så kan du ju fundera på om du vill köra ut värme i systemet under sommartid (min framledning). Den använder man typiskt om man har golvvärme och vill ha viss grundvärme alternativt har man källare och vill under sommaren ha viss grundvärme i källaren.
Skrivet av: CharlieW
« skrivet: 03 september 2007, 23:01:25 »

Hej!
Tack för svaret. Jag kompletterar med dessa uppgifter;

Inställningar kodad
Tank max          65*
Tank min           35*
Min pumphast.   10%
Diff. start/stop   5*
Frysgräns          2*
Elpatron            9kw

- Jag antar att du menar att jag ska sätta "Min framledning" på "OFF" nu under sommartid?
- Tyvärr vet jag inte om pannan är i sommarläge, såvida det inte bara innebär att utetemperaturen är högre än sommargränsen (där har jag gräns 18, och utetemp 21).
- Vi har moderna radiatorer som vi kör helt öppna. Jag tycker ändå att det ibland är rätt kallt inomhus (runt 16-17*), och trots detta är inte radiatorerna det minsta varma.

Hoppas att infot ovan gör er (och mig) klokare.
Skrivet av: bgn
« skrivet: 03 september 2007, 09:15:19 »

Hallå Charlie,

Jag skulle omgående ändra min framledning till "off" (tror jag den heter). Med nuvarande inställning kommer pannan hela tiden se till att framledningstemperaturen är minst 20 grader, vilket är tämligen jätteonödigt på sommaren. Pannan går då inte över i sommarläge (vill jag minnas), vilken är en driftsmod som sparar energi för varmvattenproduktion på sommaren eftersom pannan endast används för varmvatten.

En poäng är att försöka hålla ned temperaturen på elpannan, så 50 grader där ser bra ut.

Jag är lite frågande inför tanktemperaturen. Vad är inställningen i den kodade menyn (tankmin, tankmax respektive tempdiff)? Var pannan i sommarläge när du skrev ned data?

Inställningen för framledning ser väldigt hög ut. Huskurva 60 grader, justering 1 grad med sommargräns 18 grader känns väldigt högt. Vad har du för typ av radiatorer, kräver de hög framledningstemperatur för att ni skall få det varmt inne? Har du radiatorer av gammal typ (biffiga flänsar) eller modernare radiatorer, men med mycket värmeavgivande yta, så kan du ofta klara dig med lägre framledningstemperatur.

Tricket är att försöka hålla returtemperaturen från systemet så låg som möjligt, och för att det skall lyckas måste man försöka hålla ett jämnt och kontrollerat flöde genom systemet. Man får alltså inte använda termostater på elementen - använder ni det? Det är pannan som skall justera temperaturen i huset.

Du får ge mer data...
Skrivet av: CharlieW
« skrivet: 02 september 2007, 18:23:54 »

Hej! För knappt ett år sedan flyttade vi in i en nyrenoverad enplansvilla på 100kvm, som har en Sanyo CO2 installerad av förre ägaren. Systemet fungerade mycket dåligt till en början, så firman som sålt den kom och luftade av systemet och bläddrade lite i instruktionsboken. Men de gav knappast något seriöst intryck, och har numer slutat sälja CO2:n.
Själv blir jag inte klok på alla inställningar, det känns mer och mer som att pannan bestämmer temperatur och energiåtgång lite slumpmässigt. Nu inför den kallare säsongen börjar jag bli lite desperat. Skriver mina inställningar, och hoppas att någon kan tala om ifall det finns något tokigt där. Vore jättetacksam för hjälp.

Huset är som sagt nyrenoverat, ej tilläggsisolerat, 100kvm, ingen golvvärme. Ung. en tredjedel av huset är dock öppet upp till nock, öppen planlösning.

Kompr.Effekt    0 Hz
Elpanna           0 kw
Rumstemp       22*
Tanktemp       50* (55)
Radtemp         21* (23)
Elpanna          50* (61)
Laddpump         0*
VP vatten in    20*
VP vatten ut    22*
Kompr.temp     23*
Utetemp          21*
Fördr. El          Ej aktiv

Inställningar
Fördröj elpanna    3H
Elpanna              50*
Max Elpatron        6kwh
Sommargräns       18*
Rumsgivare          Nej
Max framledn       70*
Min framledn.       20*
Huskurva             60*
Justering kurva     1*
Temp.Sänkn.       Nej

Som sagt, vore jättetacksam för råd och tips. Jag tror energiåtgången per år blir ca 25.000kwh, vilket käönns mycket för 100kvm...

/Charlie

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!