Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerade 616E m 2 hÃ¥l, tappade frÃ¥n 40° till 33° trots minskad utetemp  (läst 431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vpnick

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, ny här.

Haft en IVT E11 Greenline bergvärmepump 2002-> som blev bytt i början på november mot en Geo616E samt fick ett extra 190m borrhål (det gamla är också 190m. De ligger cirka 10-15m ifrån varandra). Systemet ska vara dimensionerat till -13° utan tillskott. Har både innetemp- och utetempgivare. Huset som ligger i Blekinge är en jugendvilla på 570kvm (370kvm på två våningslägenheter), från 1900 cirka.

Mitt problem är att igår morse när köldknäppen kom så var innetempen i översta lägenheten bara 17° medan rumsinställningen på innertempgivaren var på 19,5° (som är lagom för att alla rum i lägenheterna ska ha 21° som bäst och 20° i kallaste rummet, när det är ner till -5°).

I morse var den nere på 16°, så i kallaste rummet var det 15°. Ingen höjdartemperatur för någon av de boende som ni kan förstå. Själv bor jag i ena lägenheten (den med lägst temp). I den andra låg det på 17-18°.

Jag har tidigare justerat värmekurvan sÃ¥ att vid -20° sÃ¥ ska  framledningstempen vara 65° och vid -3° ska den vara som vid 0°, samt vid 20° ska framledning vara 25°.

Framledningstemperaturen var bara 33° i morse (-12° ute). Ner från 40° i förrgår (då det var -8° ute). Jag fick rådet från min installatör att öka innetempen, men det är ju redan 3,5° differens (16° vs 19,5° inställt) men han tyckte jag skulle öka den ännu mer. I min värld låter det tokigt, det borde väl vara knäckan som ska justeras om det ska vara stabil värme över hela huset vid olika temperaturer. Men knäckan kan jag inte justera i 5°-intervall som i min gamla E11 Greenline?

Så nu undrar jag till expertisen där ute - vad kan jag göra och hur?
Mha Boost (eller för att jag ökade från 19,5° till 25,5° inomhustemp) så har framledning gått upp från 33 till 36°. Men visst är det skumt att den är både 36° ut och 36° in?!) Borrhålens värme in är 3° (-2° ut från VP'n), är det normalt/lågt för två hål på 190m i Blekinge så här års?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hur stort är huset menar du? Uppvärmd yta 570 kvm varav två lägenheter som tillsammans är 370 kvm? Enligt tabellen jag har kan så gamla hus ha ett värmebehov av 75 W/m² när det är som kallast där. Det betyder 43 kW. En värmepump på 16 kW förefaller alldeles för klen Sc:,h
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 14:04:49 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Har du 36° både in och ut, så står ju kompressor och el-tillskott.

Har du någon säkring som löst ut? Larm?

Utloggad vpnick

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inga larm. Inga säkringar som löst ut. Systemet rapportera att det är ok. Vad menar du med att "Så står ju både eltillskott och kompressor"? Tittar jag i appen så går inte eltillskott, enbart kompressor.

Framledningstempens fall från 40° till 33° har väl inte med husets storlek att göra. Den borde ju gå att få upp till 50° ut ur pumpen med två hål á 190m i Blekinge, eller mäts inte framledningstempen på utgående sida, utan på inkommande?

Men som sagt, vad kan jag göra, så detta inte händer igen.

Framledningstemperaturen gick upp igen (37° vid kl 13 och -8, mot en kraftig dipp kl 05-07 från 37 till 33°) men har återigen sjuknkit kl 14 till 35 (-7° ute). Om det beror på att innertempgivaren står på önskad temp:25,5° sedan kl 11 eller att utetemp gått upp till -8 vet jag inte. Vet som sagt inte ens om ökning av innertempen kan göra skillnad, när det redan var 3,5° skillnad. Nu tack vare eldning har jag 18,5° men resten av huset har 18° cirka
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 14:52:27 av vpnick »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Jag menar att det tillförs ingen energi till värmebäraren, genom att det är samma temperatur på både inkommande och utgående flöde.

Utloggad vpnick

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värme idag. Kom ner till VP'n och den är helt tyst fastän det bara är 17° i vardagsrummet, där innetempgivaren är (som nu är satt på 30°). Verifierade att temperaturen mellan innegivare och VP är i synk. Utegivaren ger temp (-4°) men framledningstemperaturen har nu sjunkit till 26°!!

Inga felmeddelanden / status. Jag stängde av pumpen och ändrade "komfortpunkten" +4° (från 0) för -3°. Men det känns fel. Något är tokigt, när framledningstempen sjunker från redan låga temperaturer. Dessutom har vi har -4° förut och då haft sköna 20° i vardagsrummet.

1. Trycket är på 1 bar men den röda fastna nålen står på 1,4 bar, så jag gissar att den sjunkit från 1,4. Kan detta ha något att göra med saken?
2. Eller vad annars är det som gör att VP'n inte levererar mer än 33-36° framledningstemperatur när det är 3° in från borrhålet och -2° till borrhålet?
3. Och varför har det sjunkit till 26°?
4. Men framför allt, hur fanken fixar jag?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
1. Hur många höjdmeter är det från expansionskärlet till den högst belägna radiatorn i huset?

2. Jag tror det helt enkelt är så att värmepumpen inte räcker till när det blir kallt ute men det var mystiskt med bilden där det står 36 grader både in och ut från värmepumpen.

3. Som i 2)

4. Du behöver nog ta hjälp av en erfaren IVT servicetekniker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vpnick

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
1. gissningsvis 9-10m. (Gammalt hus med 3,60m takhöjd, 2 våningar över mark - expansionskärlet i källaren, 2,1m takhöjd. Mellanplan med rör mellan våningarna på 1,5m). Så då stämmer det nog med 1,4 bar (0,5+(0,1 * höjdmeterskillnad))och 1 bar är för lite. Men radiatorerna uppe är ändå lite varma. Hittar dock inte var jag fyller på. De drog om alla rören när de bytte VP
2-4: Mm, ante mig. :(
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 15:10:18 av vpnick »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Precis, 1,4 bar tryck i värmesystemet verkar väl uttänkt. De gamla säkerhetsventilerna öppnar dock vid 1,5 bar så det är precis på gränsen att det går om inte det är bytt till den nya typen på 2,5 bar öppningstryck.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vpnick

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När väl pumpen producerade lite värme så steg självklart trycket också, så det var uppe på 1,2 bar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!