Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ stora rum med golvvärme  (läst 3243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickeys

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Två stora rum med golvvärme
« skrivet: 22 april 2007, 10:58:31 »
Hej,

Har tvÃ¥ olika stora rum som vi har lagt golvvärme i. Nu fick jag reda pÃ¥ att sÃ¥ som det är lagt sÃ¥ kan man inte köra bÃ¥da golven samtidgt för dÃ¥ skulle det slÃ¥ ut allt. NÃ¥gon sa dÃ¥ att man kunde ha en kontakter som gör sÃ¥ att när ena golvet inte är igÃ¥ng sÃ¥ är det andra igÃ¥ng oxÃ¥ skiftar det där  emellan. Är detta en bra lösning eller finns det nÃ¥gra bättre lösningar.

Det ena rummet har 3 mattor på totalt 22m3 och det andra har två mattor på totalt 20m3.

Om det nu är en kontaktor som är bäst var köper jag den? Någon länk hade uppskattas.

Mvh
M

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Två stora rum med golvvärme
« Svar #1 skrivet: 22 april 2007, 11:01:52 »
El eller vattenburet??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad mickeys

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Två stora rum med golvvärme
« Svar #2 skrivet: 22 april 2007, 11:09:19 »
El

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Två stora rum med golvvärme
« Svar #3 skrivet: 22 april 2007, 11:21:47 »
Vad har du för tot effekt??
22+20 är 42 m2  och är det ej den huvudsakliga uppvärmningen eller har du ingen annan värme i dessa rum??
42 m2 och 50w/m2 om du har annan uppvärmning annars kanske 65w/m2
Går de på samma säkring så kommer det kanske att bli problem.
Är det samma säkring som till övriga eluttag i dessa rum eller har du ordnat med egen säkring till bara goolvvärmen??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Två stora rum med golvvärme
« Svar #4 skrivet: 22 april 2007, 11:41:33 »
Den enklaste lösningen är att dra en ny matning från proppskåpet till ena golvet så att de får var sin säkring, en elektriker fixar detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mickeys

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Två stora rum med golvvärme
« Svar #5 skrivet: 22 april 2007, 12:23:43 »
Jag har en värmepump (luft/luft9 i rummet oxå så det kommer inte vara total värmen från golvet som ska värma upp allt. Är mer tänkt som komfort värme.

Om jag nu har rätt siffror så det med 3 mattor ligger på runt 3600 och det andra runt 2500. Alla sladdar är indraget till centralen så man kan koppla in det precis som man vill. Det ända jag har hört är om jag ska köra allt samtidgt så måste man väl höja upp hela elen ett snäpp till 20 säkringar. Annars så åker väl hela mätaren åt helv....

Det var en elektriker som yra om det här med kontaktor det är därför jag har blivit lite osäker. Det bästa hade ju varit att kunna ha igång båda golven samtidigt men jag vill ju inte lägga massa pengar på att höja upp en säkring in i huset bara för att få golven att gå. Blir ju rätt mycket mer om året man får betala då. Därför hade det kanske varit smidigt om dessa golv kunde skifta mellan varandra lite snyggt.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två stora rum med golvvärme
« Svar #6 skrivet: 22 april 2007, 19:30:51 »
Vet inte om jag yrar nu ,,, men finns det inte en styrning som är tänkt för elradiatorer som skulle passa dina golvslingor...
den typ pulsar ut till de olika värmekällorna ,,,

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Två stora rum med golvvärme
« Svar #7 skrivet: 22 april 2007, 20:02:40 »
Du behöver två kontaktorer (en för varje rum) samt två termostater med golvgivare (som jag hoppas att du redan har). Sedan på kontaktorn för rummet med tre slingor får du om du lägger slingorna på varsin fas bara en belastning/fas med c:a 5 Ampere och på den andra med två slingor blir det också c:a 5 Ampere på två faser. Du kommer alltså att belasta två faser med 10 Ampere och en fas med 5 Ampere. Lägger du värmepumpen på den fas som bara har en golvslinga borde du klara dig med 16 Amperes huvudsäkring.
Kontaktorerna du ska använda kallas för "elvärmekontaktor" och har nästan helt tysta tillslag men är lite dyrare.
http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=25&hid=1687&uid=8997&pid=44765
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!