Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?  (läst 31171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #30 skrivet: 06 januari 2013, 18:17:56 »
Fattiglapp;
Tyvärr håller sig inte värmen i källaren såpass högt ens, vi har runt 10-12 °C där nu (runt 1 °C ute), och när det var kallare fick vi köra med elradiatorer...

Hursomhaver, jag kollade i servicemenyn och där finns följande värden inställda:

Varmvatten start   51 (44) °C  (51 är aktuellt värde pÃ¥ varmvattnet)
Varmvatten tid   40M
Värmetid   20M
Toppv. intervall   14D
Toppv. stopp   60 °C

Om jag förstår dig rätt så ska jag sänka "varmvatten start" till kanske 41 °C, men hur gör jag med tiden? Är "värmetid" den tid som vp värmer vattnet, och ska jag sänka den några minuter? Vad är i så fall "varmvatten tid"?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #31 skrivet: 06 januari 2013, 19:37:40 »
Som sagt, jag vet inte hur din VP funkar, men på min Nibe startar VV-tillverkning numer vi 38 °C och stoppar vid 50 °C. Vi har inga problem alls med det, jag skulle säkert kunna kapa någon grad till. Men badkaret är utslängt...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #32 skrivet: 06 januari 2013, 19:51:20 »
Antar att värme tid är som det låter hur lång tid vp tillåts att göra värme om den samtidigt har behov av vv körning och tvärtom med vv tid. Jag skulle ställa vv tid på 20 min samt värme tid på 20 min så hinner inte radiatorerna kallna så mycket. På Thermia finns ingen givare som stoppar vv körning den kör till max temp varje gång men man kan justera vid vilken temp vv körningen ska börja så det bör bli en längre körning om man sänker start tempen fast om inte startvärdet uppfylls efter 20min vv körning så bör den inte växla tillbaka till vv efter 20 min värme körning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #33 skrivet: 06 januari 2013, 20:09:10 »
Tack Smurfen, jag läste mig till nåt liknande, så jag har testat nu att ställa ner vv start till 40 °C och vv tid till 30 min. Kör så till att börja med, och märker vi ingen försämring så skruvar jag ner tiden lite till.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #34 skrivet: 06 januari 2013, 20:10:29 »
Vet inte hur det är på Thermia men Nibe kör 20/20 som fabriksinställning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #35 skrivet: 06 januari 2013, 23:44:59 »
mm 20 20 standard på thermia med vad jag förstår
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #36 skrivet: 07 januari 2013, 09:13:26 »
Hej! Du har ingen slinga i din maskin så ställa ner till 20minuter blir ingen hitt med tanke på att din värmepump kör varmvatten före värme så 40 minuter är standard på din maskin.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Värmefotografen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #37 skrivet: 07 januari 2013, 14:53:10 »
Hej
Om du tror att huset drar för mycket energi så ta dit en termograför med en värmekamera ( sök på värmefotografering eller termografering så hittar du säkert någon i närheten) så ser du direkt om du har brister i isoleringen. Billigt för att få klarhet om sakernas tillstånd.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #38 skrivet: 07 januari 2013, 16:12:03 »
Hej! Du har ingen slinga i din maskin så ställa ner till 20minuter blir ingen hitt med tanke på att din värmepump kör varmvatten före värme så 40 minuter är standard på din maskin.
Menar du att den inte hinner göra vv på 20 min ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #39 skrivet: 07 januari 2013, 17:28:35 »
Menar du att den inte hinner göra vv på 20 min ?
Det man får tänka på att det sitter en för liten pump i förhållande till värmebehovet och ställer man ner både tiden och startvärdet och börjar tappa varmvatten hinner den ju inte med men allt handlar ju om hur mycket tappvatten man förbrukar men det är ju inte varmvattnet som är problemet utan risken blir att den inte kommer hinna köra klart varmvattnet och börjar köra varmvatten en stund senare eftersom tempen är för låg.Dom flesta thermia pumparna har 40 minuter av dom äldre modellarna för varmvattentiden som inte har slinga utom dom större modellarna.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #40 skrivet: 07 januari 2013, 18:02:47 »
Värmetermografering vill man inte se i äldre hus, tog hem kameran från jobbet på vårt gamla (sålda) hus 70' talet, trots nya fönster och tak, så oj! Vi hade ett hörn som var svinkallt, puffade in stora svarta moln!

Vi har vår Nibe på 20/20min, funkar bra..

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #41 skrivet: 07 januari 2013, 18:06:16 »
Sen kommer väl knappast VV-förändring lösa TS ursprungliga problem, men några elaka toppar skall väl kunna kapas iaf. :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #42 skrivet: 07 januari 2013, 19:03:42 »
Det man får tänka på att det sitter en för liten pump i förhållande till värmebehovet och ställer man ner både tiden och startvärdet och börjar tappa varmvatten hinner den ju inte med men allt handlar ju om hur mycket tappvatten man förbrukar men det är ju inte varmvattnet som är problemet utan risken blir att den inte kommer hinna köra klart varmvattnet och börjar köra varmvatten en stund senare eftersom tempen är för låg.Dom flesta thermia pumparna har 40 minuter av dom äldre modellarna för varmvattentiden som inte har slinga utom dom större modellarna.
Med en klen vp så är det väl bättre att göra vv i 20 min och värme i 20 min så den inte hamnar så långt efter med värmen och efter 20 minuter vv körning har förhoppningsvis vv tempen hunnit stiga så mycket så starttempen är passerad och då kommer vp inte växla tillbaka till vv igen utan får köra endast värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #43 skrivet: 07 januari 2013, 19:42:20 »
Med en klen vp så är det väl bättre att göra vv i 20 min och värme i 20 min så den inte hamnar så långt efter med värmen och efter 20 minuter vv körning har förhoppningsvis vv tempen hunnit stiga så mycket så starttempen är passerad och då kommer vp inte växla tillbaka till vv igen utan får köra endast värme.
Förstår inte varför man vill köra mer varmvatten i stället för värme.Om det bara räcker över starttempen kommer den snart börja köra varmvatten istället eftersom den prioiterar varmvatten före värme.Bara för att det står 40min på varmvatten så betyder det inte automatiskt att den kör varmvatten i 40 minuter utan det är kompressorns maximala arbetstryck den bryter på men har du ett tappvarmattenutag och dessutom ställt ner startempen så blir det problem att tempen i tanken inte blir tillräcklig hög så när den blir klar med varmvattenkörningen och växlar till värme så kommer den börja om igen och det spelar igen roll att värmetiden står 20 minuter utan den kör varmvatten igen om starttempen är nedställd till 41 °C
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #44 skrivet: 07 januari 2013, 19:46:30 »
det smurfen menar är fall där integralen hinner räkna ner för mycket för att kompressorn ska hinna hemta hem i fall man låtit VP göra VV för länge, så att säga.

Intressant att ha i åtanke med avseende på integral är ju att dessa maskiner utgår från att den framledningstemperatur, i förhållande till bör, som rådde vid start av VV-produktion är konstant under hela varmvattenproduktionen.

Personligen tror jag det är hugget som stucket. På 20 minuter hinner man i normalfallet göra mycket VV.
Får man problem med att man inte kommer upp i max arbetstryck och därmed får för dåligt VV i samband med bad eller dusch för att VP går över till värme så bör man utöka tiden och/eller justera upp starttempen alternativt öka viktningen mot startgivaren.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!