Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc ecoheat 7 expansionsventil  (läst 641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cattoken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ctc ecoheat 7 expansionsventil
« skrivet: 16 december 2023, 17:29:11 »
Hejsan.
Mitt första inlägg här.
Jag har en ctc ecoheat 7 från 2002 som lägger sig lågt i lågtryck köldmedia samt hög hetgastemparatur.
Har fyllt köldmedia idag då det fattades men med ovanstående fel så misstänker jag expansionsventilen. Vart kan man få tag i en ersättningsventil som inte är svindyr undrar jag om någon vet.

Mvh Mattias

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Ctc ecoheat 7 expansionsventil
« Svar #1 skrivet: 16 december 2023, 18:38:45 »
Beställ en från Nibe.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 7 expansionsventil
« Svar #2 skrivet: 16 december 2023, 19:04:43 »
Läs vad som står på ventilen och sök. Nibe och JS är för dyra, dom hugger för sig.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Ctc ecoheat 7 expansionsventil
« Svar #3 skrivet: 16 december 2023, 22:08:56 »
Js representerar inte Nibes priser, de testar balansgången mellan ocker och lätt att beställa själv. Nibe har de billigaste delarna upplever jag i förhållande till inte lägga 2h på leta. CTC har skruvat ner sina lite, de låg onödigt högt.

1897 kr är rekommenderat utpris till kund på en 7 kW expansionsventil. Inte billigt, men inte hela världen. JS tar 2198 kr för samma. Ser ut som de glömt höja, förväntade mig 3500 kr ungefär.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Cattoken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 7 expansionsventil
« Svar #4 skrivet: 28 december 2023, 11:19:17 »
Hej igen o tack för svar.
Då expansionsventilen är så pass dyr så valde jag att köpa en underdel komplett som gått 25000tim istället. Får hålla tummarna att den rullar på som den bör. Annars kan jag ju alltid plocka reservdelar.

Mvh Mattias

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Ctc ecoheat 7 expansionsventil
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2024, 21:44:25 »
Hej igen o tack för svar.
Då expansionsventilen är så pass dyr så valde jag att köpa en underdel komplett som gått 25000tim istället. Får hålla tummarna att den rullar på som den bör. Annars kan jag ju alltid plocka reservdelar.

Mvh Mattias

Var fick du tag på en ny kyldel/kompressor? Min höll bara 11 år eftersom CTCs kompressorer har som vanligt fel att de läcker ut köldmedium (vet jag nu i efterhand) och kompressorn då slits ut av detta. Att sätta i en helt ny kompressordel för 50000:- känns lite onödigt då pumpen i övrigt inte är så modern längre.

Hälsningar,

Tozem
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Ctc ecoheat 7 expansionsventil
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2024, 22:11:30 »
Var fick du tag på en ny kyldel/kompressor? Min höll bara 11 år eftersom CTCs kompressorer har som vanligt fel att de läcker ut köldmedium (vet jag nu i efterhand) och kompressorn då slits ut av detta. Att sätta i en helt ny kompressordel för 50000:- känns lite onödigt då pumpen i övrigt inte är så modern längre.

Hälsningar,

Tozem
Lätt lagat, kör vidare med nya transmittrar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Ctc ecoheat 7 expansionsventil
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2024, 14:45:25 »
Lätt lagat, kör vidare med nya transmittrar.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "nya transmittera"? Kan du förklara hur det löser problemet?
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Ctc ecoheat 7 expansionsventil
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2024, 00:28:33 »
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "nya transmittera"? Kan du förklara hur det löser problemet?
Transmittrarna är trycktransmittrar. Trycksensor för förångningstryck och kondenseringstryck. Carel har tillverkar dem och de ansvar inte för några skador som deras produkt ger.

Det som händer är att de kan när som helst börja läcka gas. Det är inte direkt ovanligt. Men när det händer byter man till uppgraderade versionen och kompletterar den gas som fattas, ungefär halva fyllningen om det fångades i hyfsad tid. Fångades felet för sent så kan det bli följdfel och mer komplicerad reparation.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!