Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Höja värme genom framledning eller rumstemperatur  (läst 445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders1984

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har precis blivit med hus (och bergvärme också för den delen).

När vi köpte huset i somras så satt det en CTC Ecoheat, minns inte modellnamn men det kan jag kolla. Installerades 2014 men det borrades aldrig något hål. Antar att tidigare ägare inte tyckte det behövdes.
Vi har nu i alla fall borrat ca 150 meter (eller om det var 160) och den är nu installerad på "hålet".

Jag skulle vilja höja inomhustemperaturen nån grad det finns en meny för rumstemperatur och sen kan jag ju skruva på framledningstempen. Vad är egentligen rätt? Vill det ska bli så bra och kostnadseffektivt som möjligt. Huset är byggt 59 och är på 75+75(källare använd som boyta) med kallvind. Vi är 2 vuxna och 2 barn. 2 glas isolerfönster, självdrag med badrumsfläkt och köksfläkt, tilläggsisolerad fasad, i mellansverige. Vore kul att få lite jämförbara KWh med er andra med likvärdiga hus.

Jag har också en luft/luft-värmepump som sitter i hallen. Den används inte alls just nu. Är det ens nån fördel att dra igång den, dvs hjälper den bergvärmepumpen att gå snålare, eller drar den mer el kontra den värme den ger jämfört med att enbart köra bergvärmepumpen som jag gör nu?

Tack för svar :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Höja värme genom framledning eller rumstemperatur
« Svar #1 skrivet: 27 november 2023, 11:52:23 »
Nu på vintern med minusgrader ute så är bergvärmepumpen med effektiv än en luftluftvärmepump. Bara om LLVP förhindrar att el-patronen i bergvärmepumpen måste gå som det är bra att köra även LLVP.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höja värme genom framledning eller rumstemperatur
« Svar #2 skrivet: 27 november 2023, 14:00:35 »

Jag skulle vilja höja inomhustemperaturen nån grad det finns en meny för rumstemperatur och sen kan jag ju skruva på framledningstempen. Vad är egentligen rätt?


Det beror på.
Har den en rumsgivare som är aktiv?
Är det kallt ute eller lite halvkallt?

Principen är att kurvan ska justeras in utan aktiv rumsgivare och alla termostater på max så att den blir så låg som möjligt.
Detta kan ta en vinter.
Man justerar Kurvlutning vid kall väderlek och Kurvjustering vid halvkallt, justeringen parallelflyttar kurvan medan lutningen ändrar just lutning.
Rumstemp används sen när kurvan är injusterad för att kompensera för tillfälliga avvikelser i rumstemperatur med hjälp av rumsgivaren.
« Senast ändrad: 27 november 2023, 14:05:29 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!