Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag fick just en ny pump, nästan...  (läst 2284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag fick just en ny pump, nästan...
« skrivet: 01 oktober 2008, 18:48:30 »
Jag har till och från haft problem med Larm Brinepump. Jag och installatören har inte hittat felet. Men under sommaren så skickade Thermia ut ett service meddelanden där alla Optimum ägare med cirkulationpumps-problem skulle få båda cirkulationspumparna, styr/reglerkortet och reläkortet utbytta utan vidare frågor.
Så nu ikväll bytte installatören allt. Det är väl bara i princip kompressorn som inte är utbytt...
Oj, nu fanns det lite nya saker att skruva på i reglerdatorn.
Integral A1 kan nu ställas ända upp till 150 förut var 99 gränsen.
Och man skall nu kunna begränsa CP:s startvarvtal. Förut varva dessa upp till 100% vid varje start.
Och så var det lite nya saker som jag inte har sett tidigare...

Det är ingen som rÃ¥kar ha den nyaste serviemanualen?  :)
Inte ens installatören hade fått den, så han sa att jag får tillsvidare ratta själv efter bästa förmåga.

Jag var lite orolig att installatören skulle slå ner på husdata interfacet som var anslutet, men icke sa nicke han ville bara veta vars man kunde få tag på fler. Eftersom flera av hans kunder har efterfrågat ett interface som går att ansluta direkt till en PC. Så Thermia bör nog börja titta på att modernisera sitt Thermia Online.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Jag fick just en ny pump, nästan...
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2008, 19:32:49 »
Om du var orolig för att han skulle slå ner på husdata-interfacet, varför kopplade du då inte bort det innan han kom?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag fick just en ny pump, nästan...
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2008, 20:16:35 »
Jag felanmälde pumpen i mitten på förra veckan, så jag tänkte faktiskt plocka bort interfacet idag men jag hann inte. Han ringde mig på jobbet och frågade om han kunde komma på en halvtimme. Så det var bara att pinna hem och släppa in honom. Men som sagt han vara bara positivt inställd till interfacet och tyckte det var synd att Thermia inte har lyckats med något bättre än deras omoderna Thermia Online.

Men men, nu får jag bara hoppas att denna "renovering" gör att jag aldrig mer får se ett "LARM - Brinepump" i displayen mera. Jag har blivit nästan paranoid av att titta på innegivaren varje gång jag passerar den för att se om den visar AL i displayen. Appropå på innegivaren, den borde ha en röd diod som lyser vid larm. Mycket lättare att uppmärksamma larmet då. Både jag och min sambo har flera gånger faktiskt missat att det larmar fast vi har tittat på innegivarens display. Eftersom den växlar mellan AL och innetemp.
« Senast ändrad: 01 oktober 2008, 20:18:46 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Jag fick just en ny pump, nästan...
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2008, 00:07:23 »
Citera
Appropå på innegivaren, den borde ha en röd diod som lyser vid larm. Mycket lättare att uppmärksamma larmet då. Både jag och min sambo har flera gånger faktiskt missat att det larmar fast vi har tittat på innegivarens display. Eftersom den växlar mellan AL och innetemp.

Har du ett larm laer du maerka det da du inte har nagot varmvatten  ;D
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Jag fick just en ny pump, nästan...
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2008, 00:09:00 »
Citera
Så Thermia bör nog börja titta på att modernisera sitt Thermia Online.

Jag tror att valet att behalla Thermia Online ar enkelheten av installation. Ser ingen anledning till varfor en rorpulare skall sta och konfiguera natvark a:gl
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag fick just en ny pump, nästan...
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2008, 07:20:15 »
Om varmvattnet skall signalera ett larm sÃ¥ kan det ju ta ett dygn innan jag upptäcker det. Egentligen är det väl inte sÃ¥ farligt men man är ju kWh-rädd.  ;)

Självklart förstår jag att rörpularen inte kommer att ställa sig vid datorn, men idag finns det väldigt många som både har bredband och datorer(servrar) som står på dygnet runt och då skulle en "Husdata" lösning passa många.
Jag ser flera klara anledningar att inte ha Thermia Online, högt pris + årskostnad, GSM-täckning krävs, sämre tillgång till data(som loggar, statistik osv). Men som sagt, det krävs ju lite mer av användaren för att sätta igång det.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!