Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad kan jag göra för att sänka starter?  (läst 39910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad kan jag göra för att sänka starter?
« skrivet: 06 april 2015, 20:08:17 »
Hej!

Undrar vad som är normalt för starter på kompressor gällande CTC ecoheat 408 värmepump. I vintras låg jag på 9 starter, men nu när det är mildare ute så har den registrerat 32 starter. Vet inte om detta är normalt eller om jag kan ändra något i pumpen för att minska detta Dock tycker jag att den värmer bra men frågan är om detta är för mycket för ett hus på 200 kvm, med 3 glas fönster fyllda med argongas. Någon vänlig själ som kan hjälpa. Har försökt optimera denna pump men är lite svårt när man inte vet vad man ska gå på

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2015, 20:09:42 »
Min loggfil

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #2 skrivet: 06 april 2015, 20:12:42 »
Jag justerade elementen, dvs ströp flödet på elementen högst upp i huset, dvs andra våningen, då värmen vill uppåt har jag med hjälp av danfoss ventiler sänkt flödet på 4 element. Resulterade bara att jag fick ännu mer starter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #3 skrivet: 06 april 2015, 20:27:07 »
Om du vill sänka antalet starter kan man justera så att vp värmer lite högre varje gång kompressorn går tror det är 5 grader från fabriken och men vissa kör med 7 grader men att värma högre sliter mera och sänker cop så vad som är värst ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #4 skrivet: 06 april 2015, 20:31:37 »
Öka kopplingsdifferensen, vet inte vad det heter på ctc-språk, eller öka systemvolymen säger jag spontant, men har du radiatorer så det räcker att värma 200m2 så bör redan ha volym.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #5 skrivet: 06 april 2015, 20:36:33 »
Vatten volymen funkar nog inte att öka på ctc som har shuntat system och där kompressorn jobbar mot en (liten) tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #6 skrivet: 06 april 2015, 21:09:47 »
Jag har 17 st vatten element i huset så volymen borde finnas. Dock förstår jag inte min inställning. Utetempen är nu 5 grader, Ctc:n producerar 33 grader i framledning och jag har en temp på 21,6 grader. Kikar jag på CTC:s kurjustering så borde jag ligga på kurva 50. Det gör jag inte. Den inställning jag har nu är kurva 55 med +6 i justering. För mig låter det riktigt högt. vid -10 hade jag 48 grader i framledning. Skulle jag sänka till kurva 50 så blir det inte varmt. Hela årsförbrukningen på mitt hus blev 8600 kw. Har jag den fel inställd? Någon som är duktig på denna kurva. Se mina inställningar på bifogade filer.
Tittar man på den bild där det är -8 så har jag 48 grader i framledning. Vilket passar bar in på 50 kurvan. nu försöker jag lista ut vilken kurva lag ligger på men vet ej. :(
« Senast ändrad: 06 april 2015, 21:18:35 av Malisan »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #7 skrivet: 06 april 2015, 21:19:14 »
 Den kurva som ger rätt värme inne med öppna termostater om sÃ¥na finns är rätt kurva. Ctc jobbar mot en shuntad tank och bryr sig inte om vatten volymen i övrigt vilket är bra ibland och lite sämre i andra fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #8 skrivet: 06 april 2015, 21:28:22 »
Man blir inte klok på detta med bergvärme och det finns inga bra förklaringar på hur man ska göra, dvs ställa in. Frågan är varför man gömmer denna info med starter om det inte är så viktigt dvs om det inte sabbar kompressorn. Min pump är relativt ny och jag vill inte behöva krångla med den om några år för att den gör så många starter. Blir lite besviken på både installatören och ctc som gjort riktigt dålig manual och att man inte fick en optimal inställning av pumpen när man köpte den. Att sälja är viktig, men supporten efteråt är riktigt usel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #9 skrivet: 06 april 2015, 21:44:37 »
Varför tror du att kompressorn kommer att haverera ?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #10 skrivet: 06 april 2015, 21:54:12 »
Med tanke på att jag inte kan så mycket om detta med bergvärme, så har jag nog hoppat på allt detta som skrivs på forum att det inte är bra med många starter och många skriver att det är för mycket att ha 32 starter om dagen. Sedan har man läst att många haft problem med kompressorer. För att förkorta det så är mitt svart att jag blivit påverkad av det folk skriver på forum ;(

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #11 skrivet: 06 april 2015, 22:45:25 »
Även jag har läst många som nästan maniskt kämpar för att i alla lägen minska starterna. Men hittills har ingen kunnat påvisa hur stor skillnaden är kontra antalet starter utan det har mest varit argument typ "det måste man väl förstå att det sliter" vilket knappas är ett argument som väger speciellt tungt. Det som oftast vållar kompressorhaverier är knappast antalet starter utan problem med smörjning, tex höga temperaturer och skadade oljor. Har man mjukstart på kompressorn så tror jag att antalet starter i princip saknar betydelse. Däremot gör täta starter att kompressorn drar lite mer ström för just i startmomentet blir strömförbrukningen högre under en kort stund, och med täta starter ökar då förbukningen.
MEN nu pratar vi inte om några stora skillnader utan är väl nästan nere på nördnivå.
Samt att många "kompressorhaverier" i verkligheten kanske inte är haverier utan bara ett enkelt och ekonomisk tätt för reperatörer att tjäna pengar. Kan man byta en kompressor i stället för en kontaktor så blir det många tusenlappar mer i förtjänst.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #12 skrivet: 06 april 2015, 23:20:34 »
Jag vill givetvis lära mig hur denna maskin fungerar. Dvs jag vill ha den optimalt inställd för mitt hus. Tycker själv att 8600 kw per år är riktigt bra och jag strävar inte efter att få ner kostnaden ännu mer. Men som jag lärt mig inom den branschen jag jobbar med, det är att underhåller man maskinen bra, och låter den arbeta optimalt så minskar man slitningen på den och maskinen håller längre. Kikar man på dagens värmepumpar, dvs googlar man, youtubear, så hittar man inget som förklarar hur en sådan här maskin ska handahållas. Manualerna är urusla, står bara en förklaring vad är vad. Som jag nämt tidigare så stämmer inte ex kurvan med det jag har kontra det som står i manualen. Som jag nämt är kurva 50, som i mitt fall ska vid -10 producera 48 grader vatten, men för att jag ska få det är enheten inställd på något helt annat. Då blir min fråga följande: Med det jag inställt, arbetar enheten optimalt. Varför stämmer inte det i manualen kontra det jag ställt in. Att förbruka 8600 kw säger mig att mitt hus är bra isolerat, och ska inte behöva för mycket varmt vatten för att värma. Frågan är hur mer slits maskinen vid kurva 50 kontra mitt 55 + 6 i justering. Ett hål på 170m och en maskin på 8,1 kw ska räcka för mitt hus. Känns inte som att det är underdimensionerat, samt så behövs det inte mycket i Göteborg, för Göteborgsklimatet är inte som ex i Norrland. Då frågar jag mig varför vid kurva 50 maskinen inte producerar 48 grader vid -10. Det ska den göra enligt manualen. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #13 skrivet: 07 april 2015, 08:51:58 »
Det du i första hand bör göra är att ställa in så optimal kurva som möjligt, tyvärr påverkar detta antalet starter rätt lite så här års på en CTC som shuntar fram värmen.
Men tillvägagångssättet är att öppna upp termostaterna, och se till att innetemp blir rätt genom att ställa in/sänka kurvans lutning.
Sen är det även lämpligt att aktivera rumsgivaren (men ställ in kurvan först).

Sen finns några inställningar i 5.7.4 som man kan justera om det skulle behövas.
Start/stopp diff övre är hysteres för varmvattenladdning (eller laddning av övre tanken), öka denna för att minska antalet varmvattenladdningar.
Tid nedre efter VV, ökar du denna så minskas antalet starter lite också.

Slutligen kan man nog ändra något i den kodade menyn, jag vet inte koden och inte heller exakt vad som finns i denna menyn, men på tidigare CTC-värmepumpar har man här kunnat ändra tempdiff för start/stopp kompressor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #14 skrivet: 07 april 2015, 17:11:58 »
Det låter egentligen som att man inte kan göra så mycket för att sänka dessa starter utan denna maskin är gjord för att arbeta så här.

Blir lite fundersam om man verkligen ska behöva mixtra i detta med inställningar för att sänka starter, detta är något CTC borde tänkt på, dvs skapa en maskin
som har lågt antal starter.
Hur ska en oteknisk människa kunna detta, dvs ställa om och pröva sig fram.

Rätta mig om jag har fel.

Lite olyckligt är det om maskinen slits pga dessa starter, fast den är menad att arbeta på detta sätt.

Dessa maskiner är inte billiga heller och borde hålla tycker man, vet inte livslängden men det återstår att se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!