Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dags att ersätta vÃ¥r IVT C5  (läst 16256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #75 skrivet: 03 januari 2017, 19:24:37 »
Thermia anser att installationen är kvalitets säkrad av Thermia så här skriver dom anser du att det bara är lögn eller ?

I Thermia Trygg ingår:
Hjälp med hela installationen via en certifierad återförsäljare
Installation - kvalitetssäkrad av Thermia
- rätt dimensionering
- korrekt inmontering och snyggt utförande
- driftsättning och injustering för optimal besparing och funktion
- överlämning och tydlig introduktion för dig som användare
Support - om något mot förmodan skulle krångla får du hjälp av Sveriges bästa återförsäljarnät
3 års produktgaranti på värmepumpen - se nedan
10 års garanti på varmvattenberedaren för nyare produkter - se nedan
Trygghetsförsäkring i upp till 18 alternativt 16 år, beroende på typ av värmepump - se nedan
Via våra utbildningar på Thermiaskolan ser vi till att alla våra återförsäljare upprätthåller den kunskapsnivå som krävs för att bli certifierad Thermia-installatör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #76 skrivet: 03 januari 2017, 19:40:01 »
Absolut smurfen
Dem ger kurser och information om sina produkter
Men ingen tillverkare har en egen VVS UTB !
Då vi som kommer dit är vvsare
Men du vet också att jag skrivit att det kräver lite mer av oss för att få det att fungera med en inverter och hur den regleras i alla områden
Inte bara envelopen ,  alla precis alla kan göra ett misstag med en ny produkt när du första gÃ¥ngen installerar nÃ¥got ,, du med smurfen !

Jag har i tidigare inlägg ovan smurfen förklarat hur liten effekt det går in
I systemet ,
Förklarat orsaken till varför det uppstår ,
Och du tycker tydligen att det fortfarande. Är leverantören av värmepump
Som bär ansvaret ?  Tolkar jag det rätt ?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #77 skrivet: 03 januari 2017, 19:57:33 »
Det är inte tillverkaren fel men enligt Thermia trygg är installationen kvalitets säkrad av Thermia och då tycker jag dom bör ta del av ansvaret. Det är ju viss skillnad mot tex en Nibe som säljs av vem som helst till vem som helst där har tillverkaren inget ansvar men har man speciella installatörer och utlovar en installation enligt Thermia trygg bör man följa det tycker inte du det ? Nu är ju inte det aktuella fallet klart så det kan mycket väl lösa sig och vem som betalar spelar ju mindre roll för den drabbade bara han slipper kostnaden för byte av vp eller ombyggnad av installationen. Och du har helt rätt alla kan göra fel och gör fel det är hur man rättar till dom som avgör skillnaden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #78 skrivet: 03 januari 2017, 20:18:00 »


Läste du detta inlägg ovan Rickard ?
Klart som f-- att volym / avspegling  har 100 % betydelse


Sen är det inte Thermia ivt nibe ctc som säljer en fungerande anläggning
Det är installatören / projektören som gör det,

Vad är det som får dig att tro och tycka att tillverkaren av en värme pump
Ska ha ansvaret för en installation som jag gör .
Jag är inte anställd hos tillverkaren , dem har inga aktier i mitt företag,
Dem har heller inga förpliktelser i mina ansvars försäkringar ,

Monterar jag en BEO 40-2 oljebrännare  i en ctc 1100 och trycket pÃ¥ knappen , är det mitt fel att det inte fungerar eller tycker du att det är Bentone ?

En 88 kW mega i ditt hus utan tank är det mitt fel eller Thermias ?

Jag svarar mitt fel på alla frågor ,
Hur svarar du?

Du får skriva så många gånger du vill att avspegling och volym har 100% betydelse, du har inte rätt ändå.

Exempel.

Vi har en volym på 100 liter som går att värmepumpen stoppar på integral mer eller mindre så snart den ökar varvtalet p.g.a. envelope, OK, men kan säga att det beror på volymen, med de facto är det ju smörjningen som kräver att den varvar upp, även om den ligger över börvärde redan.

Vi sätter nu in en volym eller arbetstank (som personen i fråga de facto provat göra) på 300 liter, nu går värmepumpen upp från växel 1 till 3 p.g.a. smörningen, och nu är volymen så stor att den får sina 20 minuters drift med för hög effekt, den stoppar inte på integral, utan växlar ned.
om 3 kW är husets effektbehov så har vi nu en framledningstemp som ligger betydligt över börvärde, men den stiger inte, värmepumpen tuffar på "som om inget hänt" men med dålig COP på grund av för hög framledningstemp.
Så kommer då nästa period med höjning av varvtalet, framledningen ligger redan på gränsen att stoppa då effektbehovet bara är precis vad värmepumpen levererar.
Detta innebär att den kommer att stoppa på integral (börvärde +10 grader?) nästan omedelbart när värmepumpen varvar upp igen.

Arbetstanken kan göra att den inte stannar lika ofta, men den löser inte problemet, risken är dessutom att kompressorn går längre perioder med framledningstemp långt över börvärde innan den stoppar.
Det kan faktiskt vara bättre ekonomi om den för stoppa oftare.

Nu vet jag att du inte alls förstÃ¥r vad jag menar, men kanske andra som läser kan förstÃ¥.  dontknow

Större volym minskar antalet "tjuvstopp" och starter, men det löser inte grundproblemet, att invertern inte över tid kan gå med så låg uteffekt som Thermia utlovat.
SNITTEFFEKTEN även med en oändligt stor tank kommer att bli högre än 3 kW, och alltså håller Thermia inte vad de lovar.
Tanken löser inte problemet, med kunden kan uppleva det som att problemen blir mindre (om kunden struntar i att framledningen ligger långt över börvärde under långa perioder).

I övrigt håller jag med Smurfen.
Thermia garanterar de som köper deras värmepumpar korrekt dimensionering och installation, och oavsett vem som rår för att det inte blir rätt så har Thermia ett ansvar, om inte så är deras "trygg" inget att hänga upp i Julgran.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #79 skrivet: 03 januari 2017, 20:18:20 »
Du vert att Nibe håller samma typ av UTB
Till och med jag har ett litet diplom
FrÃ¥n Nibe  :)
Vad jag tyckte om den får förbli oskrivet

Hur jag en ser på det är ansvaret mitt
Trots genomgången Produkt UTB hos en
Leverantör
Jag ska inte ha en krona i ersättning av leverantören
Om jag installerat den under fel driftförutsättningar
Dem pengarna får man ta av lärokontot!
Om man har dålig koll på VVS
Det är bara fixa felen .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #80 skrivet: 03 januari 2017, 20:23:14 »
Det är väl en OK syn på saken, men det är inte vad Thermia lovar.
Och de kunder som skrivit i forumet och klagat har ju "fått hjälp", men ingen lösning på problemet.
De HAR ju också provat öka volymen.
Och man kan ju inte tvinga husägaren att byta ut radiatorsystemet eller bygga ut huset om värmepump är feldimensionerad.

Och det är här jag menar att Thermia kan ha ett Ansvar.
OM installatören inte kan lösa problemet, och vägrar ta tillbaks produkten, då måste Thermia kunna gå in och ersätta kunden.
Och speciellt i ett sånt här fall där produkten inte håller vad Thermia lovar, det ÄR ingen 3-12 kW värmepump annat än under vissa förutsättningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #81 skrivet: 03 januari 2017, 20:42:52 »
Den gÃ¥r med ett delta och flöde  som följet varandra
Det är du med på va?
Är du det så har du samma övertemperering i temp 3 eller 5 kW
Dem 666 watten du tillför under 20 min skulle alltså enligt dig
Skapa katastrof för scop ?   du har helt! Fel ! Punkt

Tjuvstoppen du kallar dem för  ::)
Ja det är klart dem ska mindre dem 1000 tals timmar beroende pÃ¥ utformning  som den monteras i
Och jag inser jag med att du inte förstÃ¥r  hur det Fungerar
Rickard
Detta är enkel matte . Och du kan förneka fysikens lagar hur mycket du vill
Ber maj någon i det ögonblick dem ska köpa en värmelpump att räkna med
Mig förstår dem direkt

Tråkigt Rckard
Du gör även denna tråd till en tråd träta
När jag lägger fram fakta och exempel
Vill du inte elle sÃ¥ kan inte  förstÃ¥ dem
Så även här lämnar jag över med varm hand till dig
Och överlÃ¥ter till läsarna  vem dem ska tro pÃ¥
En som aldrig gjort en värmeanläggning
Med Advekara beräkningar eller monterar en tank lösning

elker en röris som i hela sitt liv inte gjort något annat
Ha ett bra 2017

Dem har fått råd hur dem ska koppla Rickard
Följer dem det kommer det att fungera
Även om du inte tror på det
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #82 skrivet: 04 januari 2017, 23:40:50 »
Du är absolut inte korrupt inte det minsta skulle jag vilja påstå, snarare rakryggad då företag försöker köpa in sig på forumet med smygreklam för att lura oss andra och sånt står du i mot. tummenupp
Jag pratar inte om Nibe utan om Daikin. ;)
Jag hoppar in i tråden en stund. Vad exakt syftar tågråttan på ?
Att vi jobbar med ojuste arbetsmetoder ?
Jag förstår inte riktigt och skulle vilja ha ett rakt besked.

Mvh
Daikin

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #83 skrivet: 05 januari 2017, 01:12:02 »
Hade inte Smurfen kopierat mitt inlägg hade jag raderat det ganska omg för det var egentligen inte menat att alla skulle läsa det, var egentligen bara ett svar till Rickard.

Ett rakt besked kan du inte få utan att jag bränner den som visat mig mail-konversationen och det faller på sin egen orimlighet.

Sen det andra vet jag inte om du verkligen vill att jag skriver ut här öppet på forumet. dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad bunkeflostrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #84 skrivet: 06 januari 2017, 02:37:40 »
Oj. Det var många svar jag fick. Jag får börja med att tacka för de råd som getts. Efter att ha läst igenom alla svaren så måste jag dock säga att det nog hade räckt med de som finns på sidan ett....

Oljan som jag såg på kabinettgolvet var inte omfattande, och kompressorn går fortfarande och ger värme. Jag har kollat runt lite men kan inte hitta varifrån den kommer. Ett tag funderade jag på om den kommit in utifrån. Alltså om någon har lyckats spilla in oljan på nåt sätt. Är just nu iväg på jobb ett par veckor men ska kolla igen när jag kommer hem. Är där mer olja (jag torkade bort den som fanns), så är det ju utan tvekan kompressorolja. Det är alltså ingen akut situation för oss, än. Men jag fattar att det inte är någon evighetsmaskin och därför vill jag ligga lite i framkant och sätta mig in i hur marknaden ser ut idag. Ingen som hört om detta med olja på golvet i andra maskiner? Och isåfall hur lång tid till kompressorhaveri...

Angående min ålder och mitt förstånd så kan jag berätta att jag är drygt femtio och inte helt bortkommen avseende reglerteknik och fysik. Men självklart vill man ha en logisk och okomplicerad styrenhet, som låter brukaren göra och förstå inställningsmöjligheterna utan att behöva kolla manualen varje gång.

Fattar nu detta med solceller också. En konverter omvandlar och krämen matas in på husets befintliga faser.

Som jag skrev så kommer mitt val till stor del styras av ljudvolymen. Dock inte uteslutande! Jag förstår, och förutsätter(!) att samtliga maskiner har utvecklats positivt angående ljudet. Men ska vi nu byta så vill vi försöka hitta det bästa alternativet.
Mina tankegångar går ungefär så här; Vad jag förstår så ger en VP med varvtalsreglering bästa ekonomi, om man bortser från inköpspriset. Jag tänker långsiktigt och då lutar det följaktligen åt inverterhållet. Sedan tänker jag att ju större effekt på VP desto oftare kommer den gå med låg effekt och låta minst. Här har jag fått för mig att inverterkompressorerna låter minst när jag tittat o jämfört olika tillverkares datablad. Förstår att kompressorns smörjning kan vara en problemkälla om kompressorn inte går upp i varv emellanåt. Ni har skrivit nåt om "envelop". Har ännu inte fördjupat mig i vad detta är, men någon kanske vill dra det lite snabbt? Är detta något som alla tillverkare har i sina maskiner? Jag begriper att kollektorslangens längd är en begränsare, likaså att husets energibehov är en annan.
Vårt hus är avsäkrat med 20 A. Tror att vår maskin idag är ensam på en fas redan. Men ska kolla med trikaren som hjälpte mig med att få ordning på elcentralen förra året. Klåparna som installerade -99 monterade bland annat jordfelsbrytare som inte fungerade! Misstänkte det i många år, men tog aldrig tag i det, förräns förra året.... För övrigt var det ett j-a råttbo kan jag säga.

Den maskinen som jag är lite inne på hittills är Nibes 3-12 kW modell. Men den kanske är för stor i effekt?

Tänkte avsluta inlägget med att höra om det finns folk, med egna erfarenheter från köp/installation, som kan rekommendera firmor i Malmötrakten?
IVT C5 från 1999 som värmer 165 m2 i ett plan. 300 m kollektorslang på tomten. Förbrukar ca 13-14000 kWh per år, all inclusive. Gillar inte att titta på TV med koftan på... Bor i Malmö

Sedan Maj 2023 en NIBE 1255-6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #85 skrivet: 06 januari 2017, 07:38:37 »
Med tanke på din kollektor (rätt klen) så skulle jag inte rekommendera en 12 kW värmepump.
Nibes 1-6 kW (går trimma till nästan 8 kW om man släpper på effektspärren) passar egentligen bäst för er då den har lägsta min effekten av alla invertrar, enda nackdelen med den är att den är enfas, men kan ni hantera det så är det ju ett lösbart problem.
OM du monterar en inverter så rekommenderar jag att du sätter in bypass och extern energisnål cirkpump, typ Wilo Pico eller Grunfos Alpha 2 för att säkerställa korrekta flöden över både värmepump och husets värmesystem oavsett uteffekt på värmepumpen.
Utöver den värmepumpen ligger CTC Gsi och Daikins inverter på 2.5 kW som lägsta uteffekt bäst till som jag ser det.

Envelope är Thermias beteckning på en funktion som finns där för att skona kompressorn, säkerställa smörjning trots låga varv.
Invertern har nia "växlar" och om den går på växel 1 eller 2 så måste kompressorn från tid till annan varva upp till växel 3 för att säkerställa smörjning.
SOM DET SER UT, utifrån de rapporter som kommit i forumet så fungerar det så att värmepumpen med vissa intervaller varvar upp kompressorn för att säkerställa smörjning, med resultat att uteffekten stiger till (mycket oklart hur hög effekten är på de olika växlarna) ca 5 kW (OM de nia stegen ökar effekten lika mycket i området 3-12 kW).
Detta medför att temperaturen i systemet stiger, och OM temperaturen stiger över ca 33 grader så tillåter "envelope"-funktionen inte att den växlar ned till växel 1 eller 2 igen.
I praktiken innebär detta att den maskinen inte är lämplig i ett system med små vattenvolymer och låga effektbehov.
JAG anser alltså inte att man skall montera en sådan värmepump i ett system som inte ligger nära eller över 12 kW i toppeffektbehov, den kommer då inte att fungera bra eftersom man riskerar få en maskin som går on/off med ca 5 kW som minsta uteffekt istället för att den snurrar på med 3 kW uteffekt.

Daikin har bekräftat att deras maskin kan gå hur länge som helst med 2.5 kW uteffekt.

Jag har inte fått några rapporter om att Nibe eller CTC har likknande funktioner som Thermia:s "Envelope" heller, så så vitt jag vet så är deras 12 kW maskiner mer lämpliga om du nu trots allt vill ha en trefas inverter i ditt hus.

Annars vidhåller jag mina rekommendationer från första inlägget.
En trefas 6 kW on/off-värmepump från IVT, Nibe eller Thermia borde kunna ersätta din värmepump rakt av utan vidare ombyggnader.
VILL du absolut fortsätta med enfas skulle Nibe 1245- 5 kW maskin kunna fungera.

Angående oljan i värmepumpen så brukar det vara ett tecken på köldmedieläckage, olja följer med gasen i systemet, och läcker det gas så är olja ett synligt tecken på detta.
Effekten på värmepumpen avtar för att till sist utebli helt, LP-larm brukar vara det slutliga beviset på att det är för lite gas i maskinen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #86 skrivet: 06 januari 2017, 08:19:34 »
Vårt hus är avsäkrat med 20 A. Tror att vår maskin idag är ensam på en fas redan.
Jag har för mig att C5 alltid har haft trefaskompressor. Däremot är IVT C4 en enfasmaskin.

Vad gäller elförbrukningen för en viss värmeproduktion är min åsikt (rätt eller fel) att när det gäller så litet värmebehov som i det här fallet är skillnaden* så liten att man kan bortse från den. Är det ett normalhus där man aldrig har sett till att få optimala flöden till radiatorerna är det är betydligt viktigare att ordna till det.

* i driftkostnad mellan inverter och on/off menade jag.
« Senast ändrad: 07 januari 2017, 12:16:19 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #87 skrivet: 06 januari 2017, 10:07:23 »
1245-5 är nog inget bra råd. En C5 motsvarar nog en 6 kW idag.
Nibe 1-6kW har effektvakt och du bor i Malmö, så enfas verkar vara ett icke problem för dej?
Så jag tror du tänker rätt
1)Inte frysa
2)Kunnig installatör med service
3)Beprövat märke och modell
4)LÃ¥g ljudvolym

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #88 skrivet: 06 januari 2017, 11:27:04 »
Oj. Det var många svar jag fick. Jag får börja med att tacka för de råd som getts. Efter att ha läst igenom alla svaren så måste jag dock säga att det nog hade räckt med de som finns på sidan ett....

Oljan som jag såg på kabinettgolvet var inte omfattande, och kompressorn går fortfarande och ger värme. Jag har kollat runt lite men kan inte hitta varifrån den kommer. Ett tag funderade jag på om den kommit in utifrån. Alltså om någon har lyckats spilla in oljan på nåt sätt. Är just nu iväg på jobb ett par veckor men ska kolla igen när jag kommer hem. Är där mer olja (jag torkade bort den som fanns), så är det ju utan tvekan kompressorolja. Det är alltså ingen akut situation för oss, än. Men jag fattar att det inte är någon evighetsmaskin och därför vill jag ligga lite i framkant och sätta mig in i hur marknaden ser ut idag. Ingen som hört om detta med olja på golvet i andra maskiner? Och isåfall hur lång tid till kompressorhaveri...

Angående min ålder och mitt förstånd så kan jag berätta att jag är drygt femtio och inte helt bortkommen avseende reglerteknik och fysik. Men självklart vill man ha en logisk och okomplicerad styrenhet, som låter brukaren göra och förstå inställningsmöjligheterna utan att behöva kolla manualen varje gång.

Fattar nu detta med solceller också. En konverter omvandlar och krämen matas in på husets befintliga faser.

Som jag skrev så kommer mitt val till stor del styras av ljudvolymen. Dock inte uteslutande! Jag förstår, och förutsätter(!) att samtliga maskiner har utvecklats positivt angående ljudet. Men ska vi nu byta så vill vi försöka hitta det bästa alternativet.
Mina tankegångar går ungefär så här; Vad jag förstår så ger en VP med varvtalsreglering bästa ekonomi, om man bortser från inköpspriset. Jag tänker långsiktigt och då lutar det följaktligen åt inverterhållet. Sedan tänker jag att ju större effekt på VP desto oftare kommer den gå med låg effekt och låta minst. Här har jag fått för mig att inverterkompressorerna låter minst när jag tittat o jämfört olika tillverkares datablad. Förstår att kompressorns smörjning kan vara en problemkälla om kompressorn inte går upp i varv emellanåt. Ni har skrivit nåt om "envelop". Har ännu inte fördjupat mig i vad detta är, men någon kanske vill dra det lite snabbt? Är detta något som alla tillverkare har i sina maskiner? Jag begriper att kollektorslangens längd är en begränsare, likaså att husets energibehov är en annan.
Vårt hus är avsäkrat med 20 A. Tror att vår maskin idag är ensam på en fas redan. Men ska kolla med trikaren som hjälpte mig med att få ordning på elcentralen förra året. Klåparna som installerade -99 monterade bland annat jordfelsbrytare som inte fungerade! Misstänkte det i många år, men tog aldrig tag i det, förräns förra året.... För övrigt var det ett j-a råttbo kan jag säga.

Den maskinen som jag är lite inne på hittills är Nibes 3-12 kW modell. Men den kanske är för stor i effekt?

Tänkte avsluta inlägget med att höra om det finns folk, med egna erfarenheter från köp/installation, som kan rekommendera firmor i Malmötrakten?

Med tanke på vad du har för förutsättningar som faktiskt är likvärdiga En duktig installatör och medlem här på forumet
så kanske du skulle fråga/PM Oraklet hur hans anläggning blev efter ombyggnad ,
Den kan vara värt att plagiera
Tyst  tummenupp
Hög verkningsgrad på värmepumpen
tål stora varmvattenutag och om jag inte missminner mig får du bra temp i toppen på VV
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad bunkeflostrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #89 skrivet: 06 januari 2017, 16:53:50 »
Tack för era svar.
Jag måste rätta mig själv. C5:an som vi har nu är matad med tre faser.

Rickard, vad är det som gör att tror att 3-12 blir för stor? Riskerar man att frysa kollektorn? Eller är det en rent ekonomisk rekommendation? Anledningen till att jag funderar på just 3-12 är att jag tror att vi får bäst ljudkomfort med den maskinen. Efter 17 år med den brummande C5:an drömmer vi om ett ljudlöst hem...haha. Bortsett från funderingar på eventuell knaper kompressorsmörjning vid låga varvtal så inbillar jag mig också att man får längre livslängd med en maskin som går på låglast under sin livstid.
Det här med kompressorsmörjning planterar lite funderingar... Är det olika kompressortyper i maskinerna, som har olika effektiv smörjning? Borde inte alla ha samma behov av "uppvarvning emellanåt?

Undrar också lite över material i VVB i dagens maskiner. Vill minnas att det fanns olika val på nittiotalet. Hur ser det ut idag? Är alla i samma material?
IVT C5 från 1999 som värmer 165 m2 i ett plan. 300 m kollektorslang på tomten. Förbrukar ca 13-14000 kWh per år, all inclusive. Gillar inte att titta på TV med koftan på... Bor i Malmö

Sedan Maj 2023 en NIBE 1255-6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!