0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... påisningen kommer mycket senare med 410 ...
om man ska göre en jämförelse på 407 och 410 så är det som att ha brännvin special i ena nubbe glaset och 80 procentig strårom i det andra, cop faktorn vid minus 2 deklareras med en avfrostad förångare på isningen som sen sker hindrar förångarns förmåga att ta upp energien ur luften, det är det som skiljer påisningen kommer mycket senare med 410 vilket gör att årsmedels cop stiger då den blir effektivare p.g.a att förångaren har möjlighet att ta upp mer energie under samma avfrostningsperiod samt då det inte är lika mycket is på förångaren blir även avfrostningsperioden något kortare.och det går att köra ner till minus15 utan att förstöra kompressorn med andra ord ungefär samma cop vid samma tillfälle avfrostad förångare men 410 ger samma värde en längre tid vilket gör en betydligt bättre årsmedels cop och det är den som räknas. m.v.h obelix
sen martin om du läste biten om påisning av förångare, desto renare förångare alltså lammellen har inget damm eller iskristaller, desto fortare dom kommer, desto sämre blir upptagningsförmågan på lammelen.Exempel du har 3000 kubik luft, sänker den tempen 6grader, är cirka 6.4 kwh, tappar du 1 grad för att det är is på förångare får du ca 5.3 kwh i kyleffekt så därför blir års medels cop högre ju längre tid förångare är ren iprossesn av att göra värme.Isen gör att ytan för värme upptagning minskar desto mer is desto mindre förmåga att ta kyleffekt. vilket är din gratis energie.arnas värd. m.v.h obelx
inte mera mindre. och det beror på att gasen har en så låg kokpunkt.
Vilken COP kan jag få med sådan VP med 410 vid minus 15?? Är det lönt för fabr att byta kompr teknik från 407 till 410?
COP 3.0 vid -15 grader, tillåt mig tvivla, det ger inte ens en bergvärmepump, oavsett köldmedium, vid -15 grader på kalla sidan.Undrar om detta blir ännu en i raden av mer eller mindre misslyckade luft/vattenvärmepumpar som bygger på en vanlig luft/luft-värmepumpsytterdel och en vätska/vatten-innerdel.Så småningom borde nån få till det, men det verkar onekligen vara mer problematiskt än jag först trodde.Jag anspelar nu på Sanyo CO2 och kW Smart (eller vad den nu heter) som inte verkar vara helt problemfria.Nåväl, jag hoppas att någon får det att fungera klanderfritt så småningom.
Om den: 1. ger COP 3 vid - 15, 2. kan installeras av en seriös och kunnig firma, 3. har en fungerande serviceorganisation, 4. har ett garantiÃ¥tagande som är i paritet med de stora aktörerna, och 5. har de priser som framgÃ¥r av nordic trä och byggs hemsida sÃ¥ skulle jag omedelbart köpa den. Tills nÃ¥gon bevisar motsatsen är min utgÃ¥ngspunkt att 1-4 ovan inte existerar. Värmepumpsexperten, som jag antar inte stÃ¥r helt utan anknytning till Essén, fÃ¥r gärna fortsätta argumentera. Det skulle verkligen behövas en ny uppstickare som kan tampas med de stora etablerade och trÃ¥kiga drakarna (CTC, Nibe Thermia, IVT). Men dÃ¥ mÃ¥ste det faktiskt funka, i alla avseenden (prestanda, service, installation, garantier, kvalitet) - annars blir det ännu ett fiasko á la Kw Smart och Sanyo CO2. Sistnämnda sÃ¥g jag förövrigt nÃ¥n firma som numera sÃ¥lde ut till "reapriser". Kanske har för mÃ¥nga läst vad som sägs pÃ¥ detta forum om CO2?Â
Ta FYSIKEN MED EN TRYCKKOKARE.Med högre tryck kokar potatisen snabbare och det gör att med mindre energi får du allt färdigt.Liknande med högre tryck i VP. Mer energi vid högre tryck. Men vad händer med förbrukningen på kompressorn?Energi lagen säger att energi kan ej skapas utan bara omvandlas. Skall vi ha mer värme ut måste vi ta den någonstans från?Mer luft flöde som ex. Storlek på Fläkten i ute delen avgör det flöde som kan tillgodogöras i VP.
Hur det än är måste man tas energin från någon stans.Vi kan räkna att om vi med min kompr och 2500m3 luft + kompressor energin kan krama ut 6 kW vid ex vis +-0 grader ute.Då skall vi höja temp på vatten på från 30 till 40 grader med flöde på 500l/h. det gör att vi behöver 6kW värme av luft+kompressor som kan ge oss den energin.Samma princip är det för vilken som kompressor oberoende av "vad som är i burken".. Vi måste tillföra en viss energi för att tillgodogöra oss en annan med högre temp.../Janne
Anledningen till att potatisen blir färdig fortare i en tryckkokare är att man där inte har någon förångning som gör att vattnet ej kommer över kokpunkten, utan bara till den. förångning kostar mycket energi. Alltså mer energi till potatisen.Varför skulle man inte ha någon glide i R410? Är det R134a som ställer till det i R407? Båda är ju annars blandgaser.
Intressant info på Essen men hur kan den ge 6 kw vid +7/45 med den gasmängden?? 45 kg på utedelen låter verkligen "spartanskt" till den effekten.... COP på 3 vid -15 låter som en fantasi med tanke på vad en luft/luft ger. Detta tarvar en förklaring.
Det stämmer lite med min teori den Vp från essen som är på 6KW tar 4kW VP förbrukn med av givande värme 6000W.och 3.7 vid 0 gr ute med 5500W värme ut.Min kompr tar ca 2,1kW i full effekt och då får jag ut ca 5.5-6kW vid 0 grader ute. Så den nya VP tar en hel del kompressor effekt vid den avgivna effekten. Hoppas det bara stämmer med avgivna effekten och det ej bara blir kompressoreffekt tillbaka i värme.Hur har de klarat av frostning exvis.. har vi en ny Co2 Vp avfrostnings problem här?I Nibes lånar VP mitt VV vid avfrostning för att få snabbare isfri VP är principen lika här?
Kompressorn går i avfrostningsläge ca: 3min på en dryg timme vid utetemperatur kring 0 grader.
Förlåt en yngling, men...är det egentligen något fel på Sanyo CO2, mer än förväntningarna och priset.? (möjligen avfrostningstermostatens placering.)Jag skulle mycket väl tänka mig att köpa en för cirka 25.000 monterad och klar. Och köra den enbart för värme på vintern och VV på sommaren.Tror att tillverkningskostnaden räcker för detta.
CiteraKompressorn går i avfrostningsläge ca: 3min på en dryg timme vid utetemperatur kring 0 grader.Det verkar vara för lite, ingen luftvärmepump jag hört talas om avfrostar mindre än 5-10 minuter. 3 minuter kan vara den miss som fäller denna produkt i ett skarpt läge.Men vad vet jag.I vanlig ordning så möter en produkt som marknadsförs i detta forum med en rejäl dos skepsis av andra insatta/kunniga personer.Gemensamt för de flesta uppstickare på marknaden är att de helt enkelt inte är lika bra som de bästa befintliga tillverkarnas produkter.Varför anges t.ex. COP vid +45 grader?Tappvarmvattnet måste ju värmas högre, de flesta hus kräver högre temp än så när det blir kallt ute.Alla seriösa tillverkare anger uteffekt vid framledningstemp 35 och 50 grader, varför inte denna? Kan det vara för att den inte kan värma vattnet till högre temp än så? Vem vill då köpa värmepumpen.Citat från: larryd skrivet 09 januari 2006, 19:46:33Förlåt en yngling, men...är det egentligen något fel på Sanyo CO2, mer än förväntningarna och priset.? (möjligen avfrostningstermostatens placering.)Jag skulle mycket väl tänka mig att köpa en för cirka 25.000 monterad och klar. Och köra den enbart för värme på vintern och VV på sommaren.Tror att tillverkningskostnaden räcker för detta.Håller med dig om att den förmodligen fungerar ganska bra i många fall, den värmer huset , och att det är marknadsföringen och förväntningen hos kunderna som har varit/är alldeles åt pipan.
(Läser i reklambladet hos Essen) Utetemperaturbegränsning Nån som vet vad det betyder? Stänger den av sig själv om det blir kallt ute, och i så fall vid vilken temp?Om den stänger av sig själv, när startar den om igen?Har den oljevärmare på under stilleståndstiden?
Vadå läs på??? Skärpning på dig själv med tanke på ditt senaste uttalande. Kolla en Sanyo luft/luft 123:a med 1,2 kg gas och nominell effekt vid +7/20 på 4,2 kw och väger 42 kg!! Vid +7/45 motsvarar det max 3-3,5 kw. Hur 1,5 kg kan bli 6,0 kw nominell effekt är en gåta, låter som en luft/luft 15 kbtu-Airwellmed den vikten. Har du aldrig märkt att en stor maskin har en tung kompressor??! Ang. bergvärme kan du ju för inte jämföra det med en som använder uteluft, nu pratar du om äpplen och päron för arbetsområdena är totalt olika! 1000 g R407c har energiinnehåll på ca 3,3 kw vid +7/20 för info.Nej, om nåt så är detta en maxeffekt om dom kör en inverterutedel, absolut inte nominell effekt.Ang. flytande kondensering vidhåller jag absolut detta med en luft/vatten och oljan, dessutom kan man aldrig jämföra en lv-pumps arbetsområde med berg/mark/frånluft-vp. Varför?? Enkelt, lv-maskinens förångare arbetar mellan -20 och +30 grader utetemp, hur är det för frånluft/bergvärme? Alltid samma rumstemp som arbetstemp för förångaren där, alltså mycket enklare maskin och mindre oljeproblem faktiskt.
Hur är det tänkt att man skall köra den, fast kondensering?45 grader i acken lär kräva en elpatron som toppar upp vattnet i toppen av acktanken för att kunna legionellasäkra det hela, eller har acktanken slingor i sig istället för mantelberedare, eller saknas vv-beredare helt och hållet?Jag tycker en sådan här typ av värmepump behövs på marknaden, men att försöka sälja den med så uselt faktaunderlag att inte ens jag, som ändå kan en hel del, inte kan förstå hur de tänkt att det hela skall fungera. En rörkrökare av normalsnittet som kan mycket mindre än mig, kan ju aldrig någonsin våga sig på att remkomendera en sådan värmepump. Och om han gör det så beror det på dennes okunnighet och inte tvärt om.OBS: Jag säger inte att det är en dålig värmepump, jag säger bara att det är helt omöjligt att utifrån de fakta som presenteras bilda sig en uppfattning om huruvida den är bra eller dålig, eller riktigt usel.Och vad var priset, jag hittar det inte.
Citat från: Rickard skrivet 10 januari 2006, 10:12:18Hur är det tänkt att man skall köra den, fast kondensering?45 grader i acken lär kräva en elpatron som toppar upp vattnet i toppen av acktanken för att kunna legionellasäkra det hela, eller har acktanken slingor i sig istället för mantelberedare, eller saknas vv-beredare helt och hållet?Jag tycker en sådan här typ av värmepump behövs på marknaden, men att försöka sälja den med så uselt faktaunderlag att inte ens jag, som ändå kan en hel del, inte kan förstå hur de tänkt att det hela skall fungera. En rörkrökare av normalsnittet som kan mycket mindre än mig, kan ju aldrig någonsin våga sig på att remkomendera en sådan värmepump. Och om han gör det så beror det på dennes okunnighet och inte tvärt om.OBS: Jag säger inte att det är en dålig värmepump, jag säger bara att det är helt omöjligt att utifrån de fakta som presenteras bilda sig en uppfattning om huruvida den är bra eller dålig, eller riktigt usel.Och vad var priset, jag hittar det inte. Hej fick priset på E-Posten LVP 6000  37,000 brutto LVP 7500  42,000 brutto LVP 9000  44,000 brutto 500 liters ack tank & slingor och fyrstegs elpatron 9 KW 35,000 brutto Och två års matrialgaranti om den var installerad av ackrediterad kyl firma Den var provkörd i stockholms trakten & Boråsm.v.h. Kjell
Citat från: hplp skrivet 09 januari 2006, 21:30:49Anledningen till att potatisen blir färdig fortare i en tryckkokare är att man där inte har någon förångning som gör att vattnet ej kommer över kokpunkten, utan bara till den. förångning kostar mycket energi. Alltså mer energi till potatisen.Varför skulle man inte ha någon glide i R410? Är det R134a som ställer till det i R407? Båda är ju annars blandgaser.Om det nu är potatiskokning som är ämnet så är det nog snarare så att potatisen blir klar fortare eftersom temperaturen är högre än 100 grader vilket den ju kan bli eftersom vattnets kokpunkt blir högre vid högre tryck. (I viss mån kanske det även pressas in värmt vatten i potatisen också till följd av det förhöjda trycket jämfört med vad potatisen är van vid)Angående gliden så har du till viss del rätt, R410A är också en Blend och har därför också en glide men den är bara någon tiondels grad och märks därför knappt jämfört med R407C där gliden är omkring 6 grader och ställer till det ordentligt i vissa fall. För R410A bortses vanligen helt från gliden eftersom den saknar betydelse.För övrigt kan nämnas för den intresserade att det av bokstaven i slutet på köldmediets benämning går att läsa ut om det är en blend (blandning av olika köldmedier) eller ett homogent köldmedium. Liten bokstav som R134a = ingen blend, Stor bokstav som R407C eller R410A = blend.
Vill inte vara oborstad men praktisk kylteknik är à priori inte en bibel för mig när det gäller teoretiska beräkningar... Sorry vi läser helt olika böcker på kvällarna.Hursomhelst, vadå -10 grader??? Ute/innetemp, framledningstemp, kondensering/förångning eller vad menar du egentligen??? Skit samma, ger som vanligt inget.Jag pratade om +7/20 för jag kan inga effektsiffror i skallen för +7/45 och pallar inte kolla just nu, däremot säger mitt förnuft att den maskinen ger mindre än 6kw vid +7/45 grader för uppskattningsvis ger den max 5-6 kw vid +7/20. Jag går på sunt förnuft, bara en grundtanke jag har i livet. Till er övriga läsare:Ytterligare ett litet tips om flytande/fast kondensering/förångning. Har ni tänkt på att en lv-pump har flytande förångning året runt medan berg/mark/frånluft alltid står i rumstemp dvs fast förångning eller nästan iaf, alltså helt andra förutsättningar än lv, det tycker jag är en intressant vinkling, men ursäkta för att jag skriver för jag är ju ingen självutnämnd "Värmepumpsexpert" utan har bara lite hum om prylarna..... Hursomhelst innebär flytande kondensering till lv att man har flytande kondensering´plus helt flytande förångning, l/l-pump har ju bara flytande förångning och nästan fast kondensering(man håller ju cirka 20-25 grader rumstemp i de flesta fall). Ang. oljebalansen är detta skitintressant tror jag fastän jag är idiotförklarad.. . PS: Jag vet inte om Essen är en dålig pump, har ingen aning om detta.
Vill inte vara oborstad men praktisk kylteknik är à priori inte en bibel för mig när det gäller teoretiska beräkningar... Sorry vi läser helt olika böcker på kvällarna.
Citat från: Värmepumpsexperten skrivet 09 januari 2006, 23:03:02Citat från: hplp skrivet 09 januari 2006, 21:30:49Anledningen till att potatisen blir färdig fortare i en tryckkokare är att man där inte har någon förångning som gör att vattnet ej kommer över kokpunkten, utan bara till den. förångning kostar mycket energi. Alltså mer energi till potatisen.Varför skulle man inte ha någon glide i R410? Är det R134a som ställer till det i R407? Båda är ju annars blandgaser.Om det nu är potatiskokning som är ämnet så är det nog snarare så att potatisen blir klar fortare eftersom temperaturen är högre än 100 grader vilket den ju kan bli eftersom vattnets kokpunkt blir högre vid högre tryck. (I viss mån kanske det även pressas in värmt vatten i potatisen också till följd av det förhöjda trycket jämfört med vad potatisen är van vid)Angående gliden så har du till viss del rätt, R410A är också en Blend och har därför också en glide men den är bara någon tiondels grad och märks därför knappt jämfört med R407C där gliden är omkring 6 grader och ställer till det ordentligt i vissa fall. För R410A bortses vanligen helt från gliden eftersom den saknar betydelse.För övrigt kan nämnas för den intresserade att det av bokstaven i slutet på köldmediets benämning går att läsa ut om det är en blend (blandning av olika köldmedier) eller ett homogent köldmedium. Liten bokstav som R134a = ingen blend, Stor bokstav som R407C eller R410A = blend.Oj då, trodde ALLA föstod att vattnet är varmare över kokpunkten.Och nej, ämnet är inte potatiskokning, det är ej heller fast eller flytande kondensering, frågan var vilket media som är det bästa i en LV-värmepump.
"VP-experten", det är ju du som självutnämnd "expert" som skall bevisa att din lv-pump ger 6 kw vid +7/45, så gå då och gör det för jag har aldrig sett en splittad vp på 45 kg och 1500 g ge 6 kw vid +7/45! Jag som dum amatör misstänker att det är fel så bevisa min idioti tack!Jaså, -10 förångning pratar du nu om "VP-experten", varför valde du -10 förångning när vi vill veta effekten vid +7/45?! Totalt ointressant siffra -10 förångning. Dessutom naturligtvis förångning OCH kondensering samt rätt temperaturer, +7/45.... Vänligen kolla i din bok, tack för infon på förhand. Eller skall vi behöva kalla på en verklig beräkningsexpert?? Skojade bara, jag misstror inte dina fysikkunskaper på förhand.Instämmer med HPLP om dina attitydproblem, men skit samma, beräkna nu ovanstående tack så har vi överseende med din personlighet. Som gammal fysiker längtar jag redan efter att se dina beräkningar.
Kollade på Essen:s broshyr för LVP pumparna och de har följande utomhusdelsvikter och köldmediemängd:LVP-6000 :  56Kg    1500gLVP-7500 :  78Kg    1900gLVP-9000 :  78Kg    2100gLVP-12000:  87Kg    2450gLVP-14000:  90Kg    2600gSirius1 45Kg hittar jag ingen stans.Det har du rätt i, är det månne ändrat igår/idag?? Helt otroligt intressant måste jag säga.... Hursomhelst blev det ju mer rimlig effekt helt plötsligt.. Kanske man hade en liten poäng då eller Experten?? Bara skojar.Men exempelberäkningen på nominell effekt vill jag se i vilket fall, för den är viktig ur alla synvinkel på forumet med tanke COP/effekt-träsket som existerar i branschen. Hörde att Eurovent tillåter 15% avvikelse på fabriksdata... Alltså betyder COP 5 kanske 4,25 alltså om man ljuger bra. Nominell effekt 4,8 kw betyder 4,1 kw etc. Skandal för kunderna.
Citat från: flinken skrivet 11 januari 2006, 08:46:22Kollade på Essen:s broshyr för LVP pumparna och de har följande utomhusdelsvikter och köldmediemängd:LVP-6000 :  56Kg    1500gLVP-7500 :  78Kg    1900gLVP-9000 :  78Kg    2100gLVP-12000:  87Kg    2450gLVP-14000:  90Kg    2600gSirius1 45Kg hittar jag ingen stans.Det har du rätt i, är det månne ändrat igår/idag?? Helt otroligt intressant måste jag säga.... Hursomhelst blev det ju mer rimlig effekt helt plötsligt.. Kanske man hade en liten poäng då eller Experten?? Bara skojar.Men exempelberäkningen på nominell effekt vill jag se i vilket fall, för den är viktig ur alla synvinkel på forumet med tanke COP/effekt-träsket som existerar i branschen. Hörde att Eurovent tillåter 15% avvikelse på fabriksdata... Alltså betyder COP 5 kanske 4,25 alltså om man ljuger bra. Nominell effekt 4,8 kw betyder 4,1 kw etc. Skandal för kunderna.