Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missljud/Oljud i lufttrumma? - Nibe f730  (läst 854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan_2021

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Missljud/Oljud i lufttrumma? - Nibe f730
« skrivet: 09 februari 2021, 16:48:04 »
Jag har Nibe F730 i ett hus på 140 kvm (två våningar). Huset var nyproducerat när vi flyttade in i början av 2018. Frånluftsvärmepumpen står i ett hörn i badrummet på bottenvåningen. Ovanför går en lufttrumma (jag kan inte facktermerna) rakt upp, genom ett förråd som ligger ovanför badrummet, och upp till taket (där en form av skorsten finns). Bredvid badrummet finns en trappa till övervåningen. Den övre delen av trappan löper längst med den vägg mot vilken lufttrummapn från frånluftsvärmepumpen går.

I oktober 2020 började ett missljud uppstå någonstans. Ljudet hörs starkast när man står i trappan och lyssnar mot väggen mellan trappan och badrummet. Ljudet hörs i hela huset, men verkar komma från denna plats eller låter åtminstone som mest därifrån. Ljudet är så pass högt att man uppfattar det (i betydelsen att ljudet inte går obemärkt förbi). Konstigt nog låter det högt vid väggen i trappan men på andra sidan väggen, dvs. i badrummet där pumpen står, hörs samtidigt ingenting.

Ljudet låter som en fläkt som drar igång fort och snurrar och sedan när den når högsta hastighet låter det som att den stängs av och snurrar på tills den stannar. Det låter som om att en propeller sitter i ett rör och slår mot röret. Det här ljudet började höras av oss i oktober 2020. Innan dess har vi inte noterat detta. Ljudet är återkommande varje dag och kommer lite sporadiskt under dag, kväll och natt. Det kommer varje kväll vid ett tillfälle vid 20-21-tiden (det är enda tiden jag noterat som återkommande, eftersom det brukar sammanfalla med att nattning av barn är genomförd).

Jag har letat på nätet och sett att Nibe f730 har en frånluftsfläkt. I andra trådar står det om byte av fläktlager men jag förstår inte helt vad som menas och om det kan vara relevant för mig. Jag har lyft ner fronten på frånluftspumpen och tagit bort isolering (frigolit) och därmed kommit fram till själva frånluftsfläkten. Jag har lyssnat från den sidan när missljudet har varit igång men då inte hört något (men det hörs då samtidigt om man står i trappan, dvs. på andra sidan väggen).

Det finns ingen inspektionslucka till nämnda lufttrumma.

Någon idé om vad problemet är?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Missljud/Oljud i lufttrumma? - Nibe f730
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2021, 18:24:10 »
kanske lagren i fläkten håller på att ge upp

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Missljud/Oljud i lufttrumma? - Nibe f730
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2021, 19:35:53 »
Citera
kanske lagren i fläkten håller på att ge upp

Rätt mycket lager som verkar paja just på 750/730. Kan väl inte tro att dom har sämre kvaitet än andra. Men kan det vara så...att den kraftigt växlande temperaturen som fläkten utsätts för på sikt reducerar livslängden på dessa lager??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Missljud/Oljud i lufttrumma? - Nibe f730
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2021, 10:06:08 »
Testa blockera kompressorn en liten stund som se om ljudet upphör. Räkna med att det tar 20 minuter från kompressoravstängning att få igång den igen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!