Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det helt fel att ens försöka?  (läst 2571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Är det helt fel att ens försöka?
« skrivet: 01 december 2012, 20:46:43 »
Idag har jag alltid ca 1-1.5 grader kallare i vardagsrummet än i övriga huset. Detta pga en ombyggnad där två radiatorer på totalt 1700 watt ersattes med en på 1200 watt(55/45/20). Dom två satt under fönster som togs bort och ersattes med ett skjutbart glas parti. Men rörläggaren som gjorde detta hade bara tillgång till sticket från ena radiatorn(3/8"). Där satte han ca 2 meter 12 mm rör. Alltså 10 invändigt till en radiator på 1200 watt. Vad jag kunde få fram med hjälp av purmomaster så blev det ett tryckfall på typ över 200 pa/m. Skulle jag byta till en 1700 watt radiator och driva det med 12 mm kopparrör skulle det bli om jag fått in rätt siffror ca 400 pa/m. Kommer detta att gå ändå? Kommer den stora radiatorn att kunna bli varm?
Jag är kluven men samtidigt om det hade fungerat hade jag kunnat tänka mig att byta även om en så pass stor radiator är ganska dyr. För det är just i rummet vi sitter i som det är som kallast där man egentligen vill ha varmast.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2012, 20:57:37 »
Man borde väl kunna öppna strypningarna på befintlig radiator och får man till en låg diff mellan in ut så bör det funka bra med en större radiator men har du stor diff redan nu kanske inte en större rad ger så mycket mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2012, 21:06:53 »
Man borde väl kunna öppna strypningarna på befintlig radiator och får man till en låg diff mellan in ut så bör det funka bra med en större radiator men har du stor diff redan nu kanske inte en större rad ger så mycket mera.
Det har jag nu. Den är fullt öppen och radiatorn i källaren som går på samma stick från huvudstammen är ganska strypt. Ska testa nu med ur och mäta. Får försöka flytta på tanten som ligger och sover i soffan precis där jag behöver komma till ^-^ åter kommer med värdena.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2012, 21:08:34 »
Du kan inte öka flödet genom CP och sedan strypa in alla övriga radiatorer efter det?  Eller blir det helt fel om man gör sÃ¥? Sc:,h
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2012, 21:11:00 »
Nej det går det med men risken med för högt flöde är ju missljud från rören.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2012, 21:14:31 »
Du kan inte öka flödet genom CP och sedan strypa in alla övriga radiatorer efter det?  Eller blir det helt fel om man gör sÃ¥? Sc:,h
Det har jag i princip gjort. Alla radiatorer är instrypta så det är ingen risk det är kortslutning någonstans.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2012, 21:21:13 »
Det ser inte helt omöjligt ut. Jag har 44 graders framledning nu. Dom flesta radiatorerna jag mätte på låg på 38 i retur. Även denna stora vi pratar om. Möjligtvis lite lägre. Svårt att få ett vettigt mät resultat. Då innebär det kanske att det skulle gå och vräka på en C22 6020 med ganska gott resultat trots hiskeligt tryckfall om jag räknat rätt. Möjligtvis kanske med lite större delta T. Ni som kan. vad blir det för tryckfall på 1700 watt (55/45/20) med 2 meter 12 mm kopparrör(10 inv). Innan dess är det grova rör. Jag är inte säker på om jag gjort rätt i purmomaster.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #7 skrivet: 01 december 2012, 21:23:07 »
Testa plocka på några Purjo-fläktar?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #8 skrivet: 01 december 2012, 21:29:59 »
Det blir ju inte större tryckfall för att du monterar en större radiator men vill du ha samma delta som i dag då blir naturligtvis tryckfallet större men kan du inte byta dom 2 meter rören på samma gång.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #9 skrivet: 01 december 2012, 21:31:16 »
Testa plocka på några Purjo-fläktar?
Nja ljudet. Radiatorn hänger på väggen precis bakom soffan som vi sitter i om kvällarna. Någonstans här på forumet står en liten tabell där Richard skrivit hur stora rör som behövs till vilken effekt. Nu hittar jag givetvis inte den Sc:,h
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #10 skrivet: 01 december 2012, 21:34:48 »
Bakom soffan är väl heller inte optimalt, en ommöblering är utesluten?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #11 skrivet: 01 december 2012, 21:37:31 »
Nja ljudet. Radiatorn hänger på väggen precis bakom soffan som vi sitter i om kvällarna. Någonstans här på forumet står en liten tabell där Richard skrivit hur stora rör som behövs till vilken effekt. Nu hittar jag givetvis inte den Sc:,h
Har också letat efter sidan men tror den är borta efter omläggningen av hemsidan men skicka pm till Rickard så lägger han säkert upp den igen har tänkt göra det själv ett antal gånger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är det helt fel att ens försöka?
« Svar #12 skrivet: 01 december 2012, 21:40:52 »
Det blir ju inte större tryckfall för att du monterar en större radiator men vill du ha samma delta som i dag då blir naturligtvis tryckfallet större men kan du inte byta dom 2 meter rören på samma gång.
Tyvärr går inte det. För innan var det ett trappsteg ner till vardagsrummet. Och när förra ägarna( mina föräldrar) sågade ner väggen och satte glaspartiet så höjde dom upp golvet till samma nivå som resten av huset. Så dom "nya" rören går under golvet. Hade jag fått bestämma då om jag varit intresserad och kunnat något på den tiden hade jag nog kopplad ihop rören från dom två gamla radiatorerna och sen kört 15 mm rör. För dom två gamla radiatorerna hade ett stick med 1/2" som delades upp till två stycken 3/8" precis innan radiatorerna. Hade man då kopplat ihop dom igen och fortsatt med 15 rör hade det ju blivit betydligt bättre. Dom gamla rören ligger i betongen. Och dom "nya" (15 år) ligger i det förhöjda golvet. Men det kanske fungerar hyfsat ändå. Möjligtvis kanske jag inte kan få ut 1700 watt men betydligt mer än idag. Idag sitter en typ c21 5019. Så en C22 6020 blir bra i storlek och stämmer då bättre effektmässigt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 417
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!