0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
VV stoppar i princip omedelbart när fyrkanten visar sig och försvinner efter någon sekund. Man brukar aldrig lägga märke till den om man inte står och tittar just när VV är klart
Mät med multimeter samtidigt, kanske styrningen som läser fel, torra kondensatorer etc.
Du menar att jag ska mäta över pressostaterna och bekräfta att dom verkligen öppnas?Styrkortet bytte jag för ungefär två år sedan, så det borde vara i bra skick.
Hur gick det sen då?
3. Skit utanpå slingan inuti tanken (Vanligt på Nibe).Avlufta själva slingan först, undersök det lättaste först förstås. Om du mäter temperatur före och efter slingan så ser du vad som händer, om värmen bara genar rakt igenom som om den vore isolerad.
Okej. Ska testa. Fast var avluftas denna slinga som går inuti vvb? Direkt ovanför vattentanken, innanför skalet till pumpen nånstans? Är ju en jäkla massa isolering ivägen.Att rengöra den där slingan lär vara rejält tidskrävande
Kika manualen, så tråkigt tips jag vet, men effektivt, oftast.https://jseducation.se/brand/thermia
Tror problemet kan vara åtgärdat nu.För att bli av med eventuell luft i TWS-slingan gjorde jag så här:1. Ströp framledningen till radiatorerna mha handventilen.2: Ställde växelventilen i läget för vv-produktion.3. Fyllde på systemet genom påfyllningen som är kopplad till returledningen, samtidigt som jag tömde systemet via expansionskärlets säkerhetsventil.Jag körde väl igenom 30 liter skulle jag tro. Det lät som om det fanns lite luft där till en början. Sedan denna åtgärd har jag kört två vv-cykler utan något högtryckslarm. Så jag håller tummarna för att det var detta som var problemet.