Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera pressostat själv  (läst 3403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #30 skrivet: 17 oktober 2023, 23:21:36 »
VV stoppar i princip omedelbart när fyrkanten visar sig och försvinner efter någon sekund. Man brukar aldrig lägga märke till den om man inte står och tittar just när VV är klart

Tack för info.

Jag körde en del vv-produktioner helgen som var (normala samt via manuellt test). Någon gång hände det att pumpen klarade av en vv-produktion som vanligt. Då dyker fyrkanten upp och försvinner efter ett tag. Fast ibland dyker fyrkanten upp, pumpen stannar direkt och högtryck löser sedan ut. Ibland får jag högtryckslarm utan att jag först hinner se fyrkanten, fast tar jag ett steg tillbaka i menyn så ser jag att fyrkanten är där efter att den precis löst på högtryck.

Jag har faktiskt inte sett igen att fyrkanten varit synlig i flera minuter och att pumpen fortsatt tuffa på. Så jag börjar få slut på idéer vad som är galet. Jag misstänker att något får trycket att stiga så snabbt mellan dessa 40-43 bar att både driftpressostaten och högtryckspressostaten löser ut ungefär samtidigt. Försöker få hit någon tekniker som kan bekräfta detta.



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3637
  • Karma +3/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #31 skrivet: 18 oktober 2023, 00:20:57 »
Mät med multimeter samtidigt, kanske styrningen som läser fel, torra kondensatorer etc.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #32 skrivet: 18 oktober 2023, 08:21:18 »
Mät med multimeter samtidigt, kanske styrningen som läser fel, torra kondensatorer etc.

Du menar att jag ska mäta över pressostaterna och bekräfta att dom verkligen öppnas?

Styrkortet bytte jag för ungefär två år sedan, så det borde vara i bra skick.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3637
  • Karma +3/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #33 skrivet: 18 oktober 2023, 11:27:14 »
Du menar att jag ska mäta över pressostaterna och bekräfta att dom verkligen öppnas?

Styrkortet bytte jag för ungefär två år sedan, så det borde vara i bra skick.
Japp.

Ja då borde det vara ok, om det enskilt är det som mäter signalen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #34 skrivet: 20 oktober 2023, 11:54:18 »
Hur gick det sen dÃ¥?  8)

Liffa (PeterLindfors)

  • Gäst
Liffa (PeterLindfors)
SV: Installera pressostat själv
« Svar #35 skrivet: 20 oktober 2023, 21:43:10 »
Hur gick det sen dÃ¥?  8)

Jag har inte hunnit kolla med multimetern. Börjar vara less nu på detta högtryckslarm efter fem månader. Nu har jag i alla fall fått andra familjemedlemmar att lära sig nollställa larmet och köra igång pumpen som stannar dagligen ett par ggr på högtryck. Det klagas ju så mycket när duscharna är kalla :)

Att få hit en tekniker verkar svårt, finns noll intresse ungefär. Jag utgår ifrån att pressostaterna är OK nu. Då måste det ju vara något med cirkulationen under vv-produktion som gör att värmen inte kyls bort? Eller är jag fel ute?

Cirkpumpen verkar snurra på bra. Jag får högtryckslarm även när jag maxar den och man hör tydligt hur den snurrar snabbt. Helt klart verkar ju trycket stiga för snabbt upp/förbi 40-43 bar. Verkar inte vara falsklarm pga felande pressostat etc. Byglar jag 43-barspressostaten så går allt klockrent. Fast riskabelt då jag inte vet hur högt trycket hinner gå innan pumpen stannar då driftpressostaten löser ut. Eller om det blir någor fel på driftpressostaten så klart. Jag körde en vecka med byglad högtryckspressostat förut.

Troliga fel:

1. Luft i varmvattenberedaren? Är detta ens möjligt och hur luftar man i så fall?
2. Skit i slangarna i slingan där vatten cirkulerar under VV-produktion. Vet inte ens vilka slangar detta är.
3…?





Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3637
  • Karma +3/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #36 skrivet: 21 oktober 2023, 00:39:56 »
3. Skit utanpå slingan inuti tanken (Vanligt på Nibe).

Avlufta själva slingan först, undersök det lättaste först förstås.

Om du mäter temperatur före och efter slingan så ser du vad som händer, om värmen bara genar rakt igenom som om den vore isolerad.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #37 skrivet: 21 oktober 2023, 09:39:39 »
3. Skit utanpå slingan inuti tanken (Vanligt på Nibe).

Avlufta själva slingan först, undersök det lättaste först förstås.

Om du mäter temperatur före och efter slingan så ser du vad som händer, om värmen bara genar rakt igenom som om den vore isolerad.

Okej. Ska testa. Fast var avluftas denna slinga som går inuti vvb? Direkt ovanför vattentanken, innanför skalet till pumpen nånstans? Är ju en jäkla massa isolering ivägen.
Att rengöra den där slingan lär vara rejält tidskrävande :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3637
  • Karma +3/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #38 skrivet: 21 oktober 2023, 12:06:36 »
Okej. Ska testa. Fast var avluftas denna slinga som går inuti vvb? Direkt ovanför vattentanken, innanför skalet till pumpen nånstans? Är ju en jäkla massa isolering ivägen.
Att rengöra den där slingan lär vara rejält tidskrävande :)
Kika manualen, så tråkigt tips jag vet, men effektivt, oftast.

https://jseducation.se/brand/thermia
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #39 skrivet: 21 oktober 2023, 13:03:16 »
Kika manualen, så tråkigt tips jag vet, men effektivt, oftast.

https://jseducation.se/brand/thermia

Jo. Har kikat i den, men den manualen nämner bara en säkerhetsventil på kallvatteninloppet till varmvattenberedaren. Har öppnat på den, men vet ej om där fanns någon luft. Tror inte det.

Slingan som gÃ¥r inne i VVB kallas för TWS-slingan kom jag fram till. Dock har jag ej kunnat hitta nÃ¥got om att lufta denna. Det är ju sÃ¥ trÃ¥ngt och jävligt innanför pumpenheten dessutom    :-\

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #40 skrivet: 21 oktober 2023, 19:52:35 »
Tror problemet kan vara åtgärdat nu.

För att bli av med eventuell luft i TWS-slingan gjorde jag så här:

1. Ströp framledningen till radiatorerna mha handventilen.
2: Ställde växelventilen i läget för vv-produktion.
3. Fyllde på systemet genom påfyllningen som är kopplad till returledningen, samtidigt som jag tömde systemet via expansionskärlets säkerhetsventil.

Jag körde väl igenom 30 liter skulle jag tro. Det lät som om det fanns lite luft där till en början. Sedan denna åtgärd har jag kört två vv-cykler utan något högtryckslarm. Så jag håller tummarna för att det var detta som var problemet. :)

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #41 skrivet: 26 oktober 2023, 22:42:57 »
Tror problemet kan vara åtgärdat nu.

För att bli av med eventuell luft i TWS-slingan gjorde jag så här:

1. Ströp framledningen till radiatorerna mha handventilen.
2: Ställde växelventilen i läget för vv-produktion.
3. Fyllde på systemet genom påfyllningen som är kopplad till returledningen, samtidigt som jag tömde systemet via expansionskärlets säkerhetsventil.

Jag körde väl igenom 30 liter skulle jag tro. Det lät som om det fanns lite luft där till en början. Sedan denna åtgärd har jag kört två vv-cykler utan något högtryckslarm. Så jag håller tummarna för att det var detta som var problemet. :)

Uppdatering. Tyvärr hjälpte inte ingreppet ovan. Jag fick återkommande högtryckslarm dagen efter.
Igår så bestämde jag mig för att försöka rengöra systemet/kondensorn.

Jag kopplade lös cirkpumpen och vände den upp och ned. Sedan stängde jag ventilerna ut och in till radiatorerna, ställde växelventilen i läge vv-produktion och fyllde på med ättika+vatten. Därefter körde jag igång cirkpumpen och lät den snurra ett tag. Tömde systemet på vatten/ättika och gjorde om denna procedur ett par ggr. Det kom ut ganska så rejält med partiklar/rostfärgade flagor.

Nu har jag kört ett helt dygn utan högtryckslarm och börjar känna mig rätt hoppfull :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!