Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 februari 2024, 08:48:50 »

Tidigare i tråden står att det ändrades 2013 vilket nog stämmer bra.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 15 februari 2024, 08:30:37 »

I det fallet spelar det ingen roll om man har B kort eller B96 vikterna är så låga så man hamnar under i alla fall.

Ah, insåg det (typ) i efterhand, men har det alltid varit så att B-kortare får frångå totalviktsparametern och "räkna" vikter sålänge tågvikten är under 3500kg på totalvikterna?

Min BE-bok förklarade isåfall fel(?), eller så är jag (förmodligen) båsa, hah!  tOOmten
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 februari 2024, 08:16:59 »

I det fallet spelar det ingen roll om man har B kort eller B96 vikterna är så låga så man hamnar under i alla fall.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 15 februari 2024, 07:47:36 »

Från släpvagnskalkylatorn

Hej!  :)

Tacksamt om du även tar med körkortsklass (BE/B96) i exemplet. Man "kan/får" inte räkna vikter med bara B-kort.
Annars är det nog en och annan som applicerar dina data och kör olovligt ;(


Edit: Jag provade lägga in en liten golf (1200kg drag) och lagom släpvagn(1300kg), och var nog lite fel ute, har de ändrat reglerna? Eller är det över 3500kg tågvikt som B-kort inte "får/kan" räkna på?
 :)
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 15 februari 2024, 05:43:49 »

Nja,  alla nyregistrerade blir klassade som personbil klass 2.

Finns även gamla husbilar som är registrerade som lastbilar men dom börjar bli få.
Skillnaden mellan personbil klass 1 och personbil klass 2 är det få vanliga körkortsinnehavare som förstår.

Utländska husbilsägare förstår inte heller skillnaden och parkerar på helt olämpliga ställen. Precis som dom misstolkar terrängkörningslagen med allemansrätten..

Körkort taget före 1 juli 1996 får köra ex 11t husbil med farfarsregeln.

Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 15 februari 2024, 05:10:16 »

Är husbil reggade som personbil?

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 21 januari 2024, 21:38:24 »

Jo, men då är det ju som sagt tillåten bruttovikt för släpvagn efter den bilen som är 1200 kg, och det når du upp till först med 430 kg last i den vagnen.
Att vagnens totalvikt är 1500 kg spelar ingen roll i samband med bilens tillåtna släpvagnsvikt, utan det har bara betydelse ihop med bilens totalvikt och förarens körkortsklass.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 21 januari 2024, 20:54:31 »

Gick in på Blocket och letade upp ett hästsläp på 1500kg och slog in mitt registreringsnummer på personbilen som fick dra 1200kg.

Helt otroligt, inte som jag en gång i tiden lärde mig!
Jag fick lasta släpet med 430kg och det var helt lagligt.

Tack för uppdateringen tummenupp
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 21 januari 2024, 20:43:06 »

Från släpvagnskalkylatorn
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 21 januari 2024, 20:35:42 »

Man har aldrig tidigare fått dra mer än vad bilen får dra!
Ex får bilen dra ett släp på 1200kg så får man inte ens köra ett släp som har en totalvikt på 1300kg, inte ens om det körs helt olastat.

Har ni nyare information så får ni nog länka dom uppgifterna för att det ska vara trovärdigt.

Jag har en hästtransport som har maxvikt 1360 kg, en av bilarna är en Golf med dragvikt på 1200 kg.
Den får dra transporten om den väger max 1200 kg
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 19 januari 2024, 18:38:31 »

Jag har 3500kg på min pickup. Den klarar utan problem dra den vikten.

Som längsta resa har jag kört 90 mil med fullt släp.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 19 januari 2024, 10:40:32 »

Bensinaren lär ju ge mer spillvärme än dieseln, så i ditt fall är det kanske motorkylningen som begränsar släpvagnsvikten för bensinaren.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 januari 2024, 10:28:39 »

Det är ju släpvagnens bruttovikt som får vara 1500 kg, och det oavsett körkortsbehörighet. Det har ingenting att göra med begränsningarna avseende totalvikt och tågvikt. Som synes på siffrorna i det där inlägget är max totalvikt för släpvagnen med B resp B96 satta så att summan av bilens och släpvagnens totalvikt blir 3500 resp 4250 kg.

Dagens Golfar är ju som regel ganska tunga och motorstarka jämfört med vilken äldre personbil som helst. Men det är inte bara bilens vikt och motoreffekt som bestämmer vilken maximal släpvagnsvikt som sätts för en viss bil. Det gäller t ex också att kylningen av motor och ev automatlåda räcker till för den ökade belastningen när man drar tungt, att det finns tillräckligt stabila fästpunkter för dragkroken och att motorfästen mm är tillräckligt stabila för att klara påfrestningarna.
Många bilar kan ju få högre tillåten släpvagnsvikt om de utrustas med t ex kraftigare elkylfläkt, extra oljekylare för automatlåda eller något förstärkt motor- eller växellådsfäste, uppgifter om detta fanns förr lättillgängliga i Bilprovningens fordonsdatablad, numera får man fråga biltillverkare eller importör om den saken. Det är också vanligt att billiga och klent gjorda dragkrokar är godkända för en lägre släpvagnsvikt än vad bilen egentligen är godkänd för med en kraftigare dragkrok. Privatimporterade bilar får ofta en låg släpvagnsvikt om inte importör/ägare har alla intyg, dokumentation om dragkroken mm till hands vid regbesiktningen.
Jag får dra 2000 kg med min Golf Alltrack som har dieselmotor har för mig bensin varianten av samma bil får dra 1800 kg trots i stort sett samma hk men vridet skiljer sig en hel del.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 januari 2024, 10:25:56 »

Backsensorerna varnar inte om du har vagn som sitter kopplad med 13 poligt uttag och är riktigt inkopplat däremot när jag tex kör med båtvagn utan belysning då larmar det hela tiden. Jag tycker det är viktigt man lär ut att man ska kolla så det är fritt bakåt innan backning oavsett vart man bor det löser ju även backning med släp. Tror förövrigt det är väldigt få kombinationer med bil och släp där man inte ser släpet i nån av backspeglarna och dom kombinationerna ska man nog inte ens försöka backa med.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 januari 2024, 08:16:33 »

Det finns en grej som kallas backspegel använder man den så ser man släpet backar man utan att kolla bakåt ska man inte köra bil vare sig med släp eller utan. På min bil ser man att man har släp när man blinkar i instrumentet om man inte redan märkt att släpet är med  ;)

Finns väldigt få personer som kör med släp som inte någon gång varit nära att fälla ihop ekipaget för att man hunnit glömma att det sitter där, eller så har man gjort det.
Kolla på dragstängerna på ett tio år gammalt släp, många har en inbuktning där, där att det varit i kontakt med bilen...
Vårt släp t.ex. är så pass smalt att man inte ser det i backspeglarna om man stor rakt parkerad.
Och, på många platser i Sverige bor man så glest att man inte behöver titta så noga bakåt när man backar, man vet att det inte finns någon där helt enkelt.

Samma sak med ovana förare som inte tänker på att släpet "genar" när man svänger, många som stött i något när de inte fattar, eller glömt att släpet sitter där.
Just därför kan man väl ifrågasätta om alla som har körkort ska få köra med släp om de inte fått prova innan.
Sen hade det varit bra om man alltid fick en varning när man la i backen, så är det bara.
Ju modernare bil desto fler system som varnar, på vår bil så larmar alltid backsensorerna, men det kan dom göra p.g.a. snö, eller om man parkerar i ett litet motlut, så det är inte idiotsäkert.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 18 januari 2024, 22:25:40 »

Det finns en grej som kallas backspegel använder man den så ser man släpet backar man utan att kolla bakåt ska man inte köra bil vare sig med släp eller utan. På min bil ser man att man har släp när man blinkar i instrumentet om man inte redan märkt att släpet är med  ;)

Det finns många kombinationer av bil och släpvagn där man inte alls ser släpvagnen i backspeglarna så länge man backar rakt.  En låg flakvagn som är smalare än bilen, och en bil med hög underkant på bakrutan t ex.
Har man 13-polig släpvagnskontakt så finns det en pinne i den som ska vara byglad till jord i släpvagnen, på så sätt kan bilens elektronik direkt känna av att en släpvagn finns inkopplad och anpassa saker till det (t ex ställa om parametrar i ABS-system, se till att inte bilens dimbakljus tänds mm).
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 18 januari 2024, 22:22:55 »

När man får dra 1500 med en golf säger det mig att en tyngre och motorstarkare bil också ska kunna få göra det på B kort. Höj vikten 1000kg minst. På E kursen lär man sig mest lastsäkring och liknande.

Förväntar mig att Forsman har väl koll på detta som diskuteras.

Det är ju släpvagnens bruttovikt som får vara 1500 kg, och det oavsett körkortsbehörighet. Det har ingenting att göra med begränsningarna avseende totalvikt och tågvikt. Som synes på siffrorna i det där inlägget är max totalvikt för släpvagnen med B resp B96 satta så att summan av bilens och släpvagnens totalvikt blir 3500 resp 4250 kg.

Dagens Golfar är ju som regel ganska tunga och motorstarka jämfört med vilken äldre personbil som helst. Men det är inte bara bilens vikt och motoreffekt som bestämmer vilken maximal släpvagnsvikt som sätts för en viss bil. Det gäller t ex också att kylningen av motor och ev automatlåda räcker till för den ökade belastningen när man drar tungt, att det finns tillräckligt stabila fästpunkter för dragkroken och att motorfästen mm är tillräckligt stabila för att klara påfrestningarna.
Många bilar kan ju få högre tillåten släpvagnsvikt om de utrustas med t ex kraftigare elkylfläkt, extra oljekylare för automatlåda eller något förstärkt motor- eller växellådsfäste, uppgifter om detta fanns förr lättillgängliga i Bilprovningens fordonsdatablad, numera får man fråga biltillverkare eller importör om den saken. Det är också vanligt att billiga och klent gjorda dragkrokar är godkända för en lägre släpvagnsvikt än vad bilen egentligen är godkänd för med en kraftigare dragkrok. Privatimporterade bilar får ofta en låg släpvagnsvikt om inte importör/ägare har alla intyg, dokumentation om dragkroken mm till hands vid regbesiktningen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 januari 2024, 22:17:31 »

Släpvagnskalkylatorn är nog det bästa en Svensk myndighet åstadkommit för mänskligheten på många år.  tummenupp
Vi har 20 kg marginal på både husvagnen, och det kåpsläp vi brukar låna vid större transporter.
Sen kan man ju fråga sig om någon ska få köra släp som aldrig provat tidigare, har hänt extremt många olyckor på det sättet.

Men OM man nu får så tycker jag att vikterna borde höjas för att följa med i utvecklingen med allt tyngre bilar, släp och husvagnar.

Hade varit nice om det fanns ett tillbehör att sätta på som varnar att man har ett släp kopplat varje gång man lägger i backen, bara det skulle nog spara miljontals kronor varje år för försäkringsbolagen...
Och när man får möte.
Och när man ska svänga.
 ::)
Det finns en grej som kallas backspegel använder man den så ser man släpet backar man utan att kolla bakåt ska man inte köra bil vare sig med släp eller utan. På min bil ser man att man har släp när man blinkar i instrumentet om man inte redan märkt att släpet är med  ;)
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 18 januari 2024, 19:33:13 »

Sen finns det övergångs regler angående stro gällande vinterdäck.

Tror på släp att det gäller till 2029. Ni får googla ni som är intresserad.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2024, 18:50:20 »

Släpvagnskalkylatorn är nog det bästa en Svensk myndighet åstadkommit för mänskligheten på många år.  tummenupp
Vi har 20 kg marginal på både husvagnen, och det kåpsläp vi brukar låna vid större transporter.
Sen kan man ju fråga sig om någon ska få köra släp som aldrig provat tidigare, har hänt extremt många olyckor på det sättet.

Men OM man nu får så tycker jag att vikterna borde höjas för att följa med i utvecklingen med allt tyngre bilar, släp och husvagnar.

Hade varit nice om det fanns ett tillbehör att sätta på som varnar att man har ett släp kopplat varje gång man lägger i backen, bara det skulle nog spara miljontals kronor varje år för försäkringsbolagen...
Och när man får möte.
Och när man ska svänga.
 ::)
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 18 januari 2024, 18:40:06 »

Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 17 januari 2024, 23:13:14 »

2013 ändrades reglerna.

Före det var det fortfarande 3500kg I totalvikt på hela ekipaget.
Sen var det något med bilens tjänstevikt, är inte säker på vad det var??
Tror att släpets totalvikt inte fick vara mer än tjänstevikten på bilen??

Men också om bilen hade en lägre dragvikt än tjänstevikten så kunde det vara en begränsning I bruttovikten på släpet.

Vet att jag hade en 145 som man fick dra ett 1300kg släp på Bkort men bara lasta det till 1200kg för bilens drag var bara godkänt till 1200kg.

Men som sagt var , det var innan 2013.
Den bilen skulle idag antagligen få dra ett 1500kg släp men med en bruttovikt på 1200kg pga max dragvikt.
Gissar lite nu då regnummret inte gick att hitta.
Bilen verkar vara skrotad. 

Men absolut det enklaste sättet Idag att ta reda på om det är lagligt är att använda släpvagnskalkylatorn.

Glöm inte heller att förankra lasten ordentligt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 januari 2024, 22:29:53 »

Jag får dra 2000 kg med min Golf på B96 och det funkar bra drog biltrailer med en traktor på tptalvikt på ca 2800 kg och det var inga problem det heller så länge man inte blir stoppad. Jag har för mig att det är minst 10 år sen reglerna för släp ändrades och ni som tvivlar kan ju prova släpvagns kalkylatorn.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 17 januari 2024, 21:07:38 »

När man får dra 1500 med en golf säger det mig att en tyngre och motorstarkare bil också ska kunna få göra det på B kort. Höj vikten 1000kg minst. På E kursen lär man sig mest lastsäkring och liknande.

Förväntar mig att Forsman har väl koll på detta som diskuteras.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 januari 2024, 20:40:07 »

Om man kollar i Transportstyrelsens Mina fordon på dragbilen finns det två totalvikter listade för olika behörigheter, förutom maximal släpvagnsvikt.
För vår golf är max totalvikt med B 1600 och med utökad behörighet 2350.
Max släpvikt är 1500.
Bilens tjänstevikt är 1488 och totalvikt 1900
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 17 januari 2024, 20:02:42 »

Om ni slår in dom regnr ni ska använda på släpvagnskalkylatrorn och det blir gult på släpet bero det oftast på att släpet inte får lastas max.

Rött är inte körbara. Det kan bero på många saker.

Grönt är okej.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 17 januari 2024, 19:49:42 »

Ok. Jag håller med tågråttan tills en länk som är trovärdig dyker upp. Dvs om dragvikt är 1200 så får man inte dra en 1300 kärra ens tom. På BE går det bra men inte på B.

Men vill gärna bli motbevisad för det kan lösa några problem. Som sagt är körkortet från 94 så allt kan ha ändrat sig.

3,5 ton är ändå för lite för dagens bilpark.

Som exempel väger en Fiat 500e mer är en vanlig Volvo 740.

Fruns Hyundai drar 900 på B och 1600 på BE.

Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 17 januari 2024, 19:39:24 »

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 17 januari 2024, 19:35:18 »

Man har aldrig tidigare fått dra mer än vad bilen får dra!
Ex får bilen dra ett släp på 1200kg så får man inte ens köra ett släp som har en totalvikt på 1300kg, inte ens om det körs helt olastat.

Har ni nyare information så får ni nog länka dom uppgifterna för att det ska vara trovärdigt.
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 17 januari 2024, 19:26:33 »

Väger släpet 3500kg i totalvikt är redan totalvikten på Bkortet uppfyllt.
Hon får lämna bilen hemma och dra släpvagnen själv.

Den totala totalvikten på B kortet är 3500kg.
Bil + släpet får max ha totalvikt 3500kg tillsammans

Men om du har BE får du lasta 500 kg på släpet med den bilen.

Edit
Fel av mig.
Du kan kanske lasta mer.
Bruttovikt till max dragvikt på BE
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 17 januari 2024, 19:08:26 »

Jag har lärt mig att totalvikten är avgörande på B-kort.

Försöker hitta information som stöder ditt påstående. Råkar äga en 3,5 tons kärra som väger 900kg.

Enligt dig kan jag lasta 500kg på den och dra den efter min Mitsubishi ASX med min fru som förare, då hon bara har B kort. Bilen får dra 1400 på B kort.


Vill gärna ha mer på fötterna innan hon åker. Vet att lagar och regler ändras med tiden.
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 17 januari 2024, 19:01:24 »


Dvs om bilen får dra låt säga 1000kg men släpets totalvikt är 1200 blir max bruttovikt på släpet 1000kg.
Bruttovikt är tjänstevikt+last.
Så väger släpet 250kg i tjänstevikt får det max lastas med 750kg.
Dom sista 200kg som släpet är godkänd för får inte lastas.

Det här exempel är inte en körkorts begränsning utan då är det bilen som blir begränsning.  Den får inte dra mer än 1000kg.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 17 januari 2024, 18:51:18 »

Har du nån länk till sådan information?

Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 17 januari 2024, 18:39:00 »

Jo
Men om bilens dragvikt är lägre än släpets totalvikt blir det bruttovikten på släpet som blir begränsning

Dvs om bilen får dra låt säga 1000kg men släpets totalvikt är 1200 blir max bruttovikt på släpet 1000kg.
Bruttovikt är tjänstevikt+last.
Så väger släpet 250kg i tjänstevikt får det max lastas med 750kg.
Dom sista 200kg som släpet är godkänd för får inte lastas. Då blir det överlast.

Men den totala totalvikten för bil och släp är max 3500kg för B kort.
För B96 är den totala totalvikten 4250kg.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 17 januari 2024, 17:21:08 »

Eeeeee va?

Är det inte totalvikt på B? Tog körkortet 94.

På E är det bruttovikt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 januari 2024, 09:51:30 »

Det är samma regler även på B och b96 sen flera år tillbaka man räknar hur mycket släpet är lastat just för stunden men tågvikten får inte överstiga 3500kg med B kort och 4250 kg med B96.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 17 januari 2024, 04:30:36 »

Håller med Forsman.  Bilar i dag som är lite större får inte ens dra 1000kg vilket innebär att flyttsläp blir olagligt att köra på B-kort

Jag har BE men trodde att det även var bruttovikt på B96

Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 16 januari 2024, 23:04:20 »

Givetvis är det så att man aldrig få belasta bilen med mer dragvikt än vad den är tillåten till. Helt rätt  tummenupp

Men skillnaden är att med B eller B96 räkna man ihop bilens totalvikt och släpets totalvikt. Det kan göra att man inte ens får dra släpvagnen tom om det blir för hög totalvikt.
3500kg eller 4250kg.
Vilket gör att en del korkade kombinationer är ute på våra vägar.
Allt för liten bil för att få dra släpvagnen.

Jag håller med om att reglerna skulle skrotas och ersättas med BE för att få dra släp på nya körkort.

Precis som man gjorde med A kortet tidigare.
Helt galet att A ingick i B kortet.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 16 januari 2024, 22:29:54 »

Oavsett körkortsklass så kommer man ju inte ifrån att släpvagnens bruttovikt inte får överstiga bilens tillåtna släpvagnsvikt.
Det är bara totalvikts- och tågviktsbegränsningarna man blir av med om man har BE-kort.

Jag skulle för min del vilja föreslå att man skrotar B och B96 -behörigheterna för nytagna körkort och fortsättningsvis bara erbjuder uppkörning och teoriprov för BE. Befintliga B-kort får behålla nuvarande begränsningar.
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 16 januari 2024, 20:21:44 »

Skulle tro att det är lättare att ta BE än att få dom som bestämmer att ändra i reglerna.
Fördelen med BE är att då får man alltid använda personbilen fullt ut som dragbil eftersom man drar släpvagnens bruttovikt(faktiskt vikt för tillfället)och inte totalvikt på släpvagnen som i B och B96 fallet
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 16 januari 2024, 18:31:17 »

Nu när våra bilar är större och tyngre så enligt mig borde man höja till 4,5 ton på b-kort så man  får med nått på kroken.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!