Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolerande färg.  (läst 5625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Isolerande färg.
« skrivet: 19 december 2010, 11:29:01 »
För ett tag sedan så höll jag på med ett uthus och isolerade detsamma lite grann inifrån när en granne plötsligt knackade på.

Han höll också på att restaurera lite vid sitt ställe och behövde låna en låda spik för att slippa åka in till stan för att köpa dylika.

Med sig nu hade han en herre som han lejt att hjälpa till under någon vecka, en Polack.

Denne Polack frågade mig om det inte vore bättre om jag istället skulle målat innerväggarna med isolerfärg. Jag undrade vad han menade och avfärdade det hela med att det vore tekniskt omöjligt att endast ett lager färg skulle isolera lika mycket som mina 70mm stenullsskivor gjorde. Möjligtvis menade han lufttätt och inte isolerande.

Polacken stod på sig, och jag svarade emot. Han blev på gränsen förbannad då jag inte trodde honom. Grannen och hans lejde arbetare gick hem och jag ägnade det ingen mer tanke.


Men nu påstod en annan person jag talat med att det finns färg med dessa egenskaper, denne person är verkare på ett större företag och av mig sedd som väldigt kompetent.

Vad är det här för moderniteter dessa gubbar svamlar om?

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 621
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Isolerande färg.
« Svar #1 skrivet: 19 december 2010, 12:12:27 »
finns det sån färg, så är den nog inte så beprövad än att jag skulle använda den förutom till nått test, och ja priset kan om det finns vara exakt hur dyrt som hellst.

Men är sketpisk att om den nu finns, så borde den vara omtalad inom bygg och jag har i allafall inte hört nått än.

Ju mer jag tänker på det hela ju med skeptisk blir jag. Alltså om jag målar stekpannan invändigt så kan jag sen lägga handen där. Ja vem vet...?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Isolerande färg.
« Svar #2 skrivet: 19 december 2010, 12:47:26 »
Jag håller med dig, men samtidigt så blir man ibland överbevisad trots sunt förstånd. Sc:,h

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Isolerande färg.
« Svar #4 skrivet: 19 december 2010, 13:01:45 »
Där var den ja Thumbsup

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Isolerande färg.
« Svar #5 skrivet: 19 december 2010, 13:32:27 »
Den uppgivna värmeledningsförmågan, 0,017 W/(m*K), är ungefär hälften av mineralulls eller polymerskum. Ett 0,2 millimeter tjockt lager färg isolerar då lika bra som 0,4 millimeter mineralull. Det är en bit kvar till 70 mm.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 621
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Isolerande färg.
« Svar #6 skrivet: 19 december 2010, 15:36:25 »
ja, då får man minsann måla många lager innan jag stoppar ner min hand i stekpannan. Räkna inte med att detta färg kommer till handeln och användas som isolering på hus än på många år, då som sagt priset kommer at dra i väg. Heller då inom industri mot värme strålning
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Isolerande färg.
« Svar #7 skrivet: 19 december 2010, 16:39:20 »
Det finns en rapport på hemsidan som handlar om försök i Italien:

http://www.nansulate.com/thermal_insulation_data.htm

Enligt rapporten så verkar det vara så att färgen minskar absorptionen av solstrålningen, det behövs därför mindre kyleffekt för att hålla samma temperatur inne i försökskammaren med ett tak målat med isoleringsfärgen jämfört med omålat tak.

Man jämförde två tak av galvad oisolerad plåt i maj i Italien. Man tog inte med mulna och regniga dagar i utvärderingen. Försöket är inte realistiskt och säger inget om resultatet för svenska förhållanden. Jag är rätt säker på att ett plåttak som man hade klistrat aluminiumfolie på hade gett ännu bättre resultat. Med lite isolering under plåten försvinner en stor del av effekten.

Det är samma typ av bedrägeri som ligger bakom försöken med "betongplattehusen". Färgen minskar värmeutstrålningen och det gör att det behövs mindre effekt att hålla värmen i "huset". Men hur realistiskt är det med 1 cm tjocka betongväggar utan isolering?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Isolerande färg.
« Svar #8 skrivet: 19 december 2010, 20:17:36 »
Kanske är tekniken i sin linda, kanske blir det inte bättre än så här, men kommer isolerande färg bli en hit i framtiden är det nog tack vare nanotekniken.

Redan idag finns det väl vit färg som ser svart ut?

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Isolerande färg.
« Svar #9 skrivet: 20 december 2010, 00:24:27 »
Kanske är tekniken i sin linda, kanske blir det inte bättre än så här, men kommer isolerande färg bli en hit i framtiden är det nog tack vare nanotekniken.

Redan idag finns det väl vit färg som ser svart ut?

I ett mörkt rum ser vit färg svart ut 8)

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Isolerande färg.
« Svar #10 skrivet: 20 december 2010, 00:34:11 »
Tala om att gå till ytterligheter!
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!