Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Standbyström pÃ¥ E12DKE  (läst 4062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lurkblom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Värmdö
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eager to learn!
    • Mitt skötebarn...
Standbyström på E12DKE
« skrivet: 30 augusti 2006, 00:23:28 »
Fick min flong nya E12:a vacuumsugen och startad i förrgÃ¥r. Gick väldigt smärtfritt och funkar kanon, jäklars vad det hettar till (eller kyler pÃ¥ för den delen) när man gasar pÃ¥ den!  Thumbsup
Allt är prima okej men en sak slog mig.... många här (bl.a. i "Dags för kyla 2006" tråden) snackar standyförbrukningar. Har sett 18W på en HE maskin och så lågt som 9W på någon annan Sanyo eller Fuje..... med värmeslingan bortkopplad drar min E12DKE3 hela 50W nedsläckt :-\........ och man kan höra ett lågt men högfrekvent pip/surr kring uteenhetens kopplingsdosa fast allt är av.... detta ljud hörs även vid drift om man lyssnar noga...
Hittar inga riktlinjer för standbyförbrukning i servicehandboken eller någon annan stans.... b00k
Kan någon vänlig själ med E12 eller kanske E9 och möjlighet jämföra måntro? Och kanske lyssna efter det lilla ljudet osså?
Ã…sikter eller erfarenheter?  Sc:,h
Litet trähus sen tidigare 1900-tal utbyggt i många omgångar. 55m2 + 15m2 loft. Panasonic E12DKE-3 som väntar på att få jobba i vinter. Elnota?.... åt skogen för hög hittills.

Utloggad Lurkblom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Värmdö
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eager to learn!
    • Mitt skötebarn...
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2006, 00:32:39 »
Ooopps pinsamt pinsamt.... a:gl
Hittade inget när jag sökte här men samma fras på Google ledde tillbaka på den rätta vägen...:-) huvuddunk

Saxat ur tråd från -04

"Under standby-läget förbrukar värmepumpen ca. 70 W för att förvärma kompressorn"
Knepigt/onödigt att den går fast det är +14 ºC ute......ja ja. Sc:,h
Står tydligen i manualen.... tar med mig den och går och lägger mig nu.....

Men ljudet får ni gärna kommentera...
Litet trähus sen tidigare 1900-tal utbyggt i många omgångar. 55m2 + 15m2 loft. Panasonic E12DKE-3 som väntar på att få jobba i vinter. Elnota?.... åt skogen för hög hittills.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2006, 01:01:28 »
...
1. "Under standby-läget förbrukar värmepumpen ca. 70 W för att förvärma kompressorn"
Knepigt/onödigt att den går fast det är +14 ºC ute......ja ja. Sc:,h
..
2. Men ljudet får ni gärna kommentera...
1. GAAH! förluster är av ondo !!! förvärmning vid 14ºC ofattbart! Ytterligare ett tydligt mål för oss stby-hatare!
2. Ljudet uppkommer nog av en switchtrafo eller drossel som är antingen:
kasst lindad, för löst lindad, lös bobin på kärnan eller så finns det lösa flisor i kärnan.
Funktionen är normalt fullgod trots detta men ack så irriterande. Jmför gamla TV apparater som har en tendens att börja "pipa".

Hade själv en E9DKE som pep för sig själv.... ensam... övergiven utomhus i rusket...
Ingen behövde den... solen var i moln... sommaren kändes över...
Jag kände så pass mycket medlidande... *insert snyftningar* ...att jag blev tvungen att.. att.. *oscarsnominering* ...dra ur kontakten! :'(
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Lurkblom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Värmdö
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eager to learn!
    • Mitt skötebarn...
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2006, 09:47:00 »
Ja du min gode Paxmax, 50W ut i skogen åt kråkorna på midsommar känns ju en anings motstridigt mot vad vi eftersträvar....

Jag låg osövd fram till 03 i natt och bläddrade förtvivlat i manual (svensk som engelsk), servicehandbok och monteringsanvisning. INGET nämner kompressorförvärmning eller standbyströmmar. Jag kan inte ens se något sådant på kretsscheman i servicehandboken...
Tror det blir ett samtal till leverantören ändå för att stilla min undran..... Men visst, visar det sig att fler här har samma förbrukning så är det väll så, då blir det till att leta upp förvärmningen och styra den med termsotat eller manuell brytare. 50W tänker jag inte bjussa på mitt i sommaren för om den går nu i 14-15 ºC så går den garanterat alltid!

*EDIT*EDIT*
Har nu fått svar att det INTE är någon förvärmning (finns bara på scroll) utan kortet i utomhusenheten som snor dessa strömmar. drygt 20 till ca 65W är inom marginalerna enl. Panasonics tekniker. Skall hem och testa att ställa den på värme men låg temp så den går in i OFF-läge och se om det kan bli lägre, kanske någon spole som avlastas då. Mycket beror tydligen på att E serien kopplar matningen till utomhusenehetens större kort och inte till inneenheten som typ HE m.fl.
Ljudet finns alltid där mer eller mindre på E-serien likaså så allt verkar vara "normalt"
*EDIT*EDIT*
« Senast ändrad: 30 augusti 2006, 10:20:45 av Lurkblom »
Litet trähus sen tidigare 1900-tal utbyggt i många omgångar. 55m2 + 15m2 loft. Panasonic E12DKE-3 som väntar på att få jobba i vinter. Elnota?.... åt skogen för hög hittills.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2006, 21:30:42 »
Jag tycker att SP borde klämma åt alla tillverkare som drar så jäkla mycket i stby!
Man klämmer åt tv och video tillverkare att dom helst skall ner under 3W i standby förbrukning för att få "grönt" ljus.
Men värmepumpar, ja då attan, då får dom "Klass A" energieffektiv, även fast den under stora delar sommartid står på standby.

Visserligen framgår det väl av manualen att man skall stänga av den helt och dra ur batterierna ur fjärren om den inte skall brukas under en "längre period".

Och var var det där nurÃ¥? drygt 20-65W?!?! inom marginalerna?!?! Har dom  n o l l  koll pÃ¥ vart strömmen tar vägen?!? Ofattbart! :o ...eller drog dom en vals över hela deras sortiment?
Ok om det diffar ett par % mellan olika exemplar i standbyförbrukning pga av olika yttre omständigheter... men inom samma modell kan väl inte...?  Sc:,h
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Eggman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny Ägare av en HE9 :)
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2006, 22:21:33 »
Någon som vet om HE9:an oxå kör standby läge då den är avstängd?? Och om den gör det kan man stänga av huvudströmmen till pumpen utan att den tar skada?
Vi närmar oss vintern, Snart börjar energi sparandet? studs
Endast en HE9:a och vedeldning :)

Utloggad Lurkblom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Värmdö
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eager to learn!
    • Mitt skötebarn...
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2006, 22:30:55 »
E9:an och E12:an är mer eller mindre samma maskin (diffar på några få delar) så med absolut största sannolikhet är det samma som gäller för den. Självklart kan du rycka sladden när pumpen inte skall gå på ett tag. Jag har min urdragen nu men när det börjar kyla på och den får hjälpa till lite mer eller mindre dagligen.... då är det bara att åka. 50W är ca 1:- per dag.....
Tror kostnaden i längden är mer för att rycka sladden ut och in vareviga dag i form av utslitna vägguttag/proppsocklar m.m. Och som med all elektronik är av och påslag en av de mindre hälsosamma delarna av dess liv. Inte minst när man ansluter en kontakt med tillhörande gnistbildning.

Paxmax-> Mmm. det ligger något i det du säger om just "Klass-A" märkning..... undrar vad kriterierna och bedömningspunkterna är för dessa betyg.... någon?

Under vintern när den jobbar på och ger billig värme tror jag inte jag kommer tänka en sekund på denna lilla krypförlust.... då rasslar kronorna iväg ändå även om det kommer vara i mindre takt än tidigare år. %-uell förlust... en kiss i nilen....
Men nu har jag njutit av torr sval AC-luft i 21 ºC (bor lite ut mot skogen med mycket vatten i närheten, över 85% ofta över 90% luftfuktighet kvällstid) två helkvällar i rad samt en hel del test av powerfull, quiet, Auto m.m. till den ringa kostnaden av 2 konor och 80 öre... Thumbsup ;D
Ligger kring 170W och helt OFF=50W lika fördelat. Att då veta att av dessa 170W är 50W förluster.....hmmpff..... %-uellt.... en kiss i dricksglaset......

Men men, på det stora hela kommer jag nog skratta hela vägen till slutför-knappen på internetbanken när elverket skall ha sin del!
Litet trähus sen tidigare 1900-tal utbyggt i många omgångar. 55m2 + 15m2 loft. Panasonic E12DKE-3 som väntar på att få jobba i vinter. Elnota?.... åt skogen för hög hittills.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2006, 22:33:46 »
Var det inte England som skulle förbjuda stand-by läget på elgrejor som säljs?

Skulle visst spara en massa energi

mvh Kgust

Utloggad Eggman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny Ägare av en HE9 :)
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2006, 22:36:40 »
lÃ¥ter som en smart idee... Standby =  huvuddunk
Endast en HE9:a och vedeldning :)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2006, 00:06:04 »
Var det inte England som skulle förbjuda stand-by läget på elgrejor som säljs?

Skulle visst spara en massa energi

mvh Kgust
Jo, det skulle spara en del ström visserligen, men största faran menar dom på är typ TV/video apparater som tar eld i standby. (ungefär som vissa tidiga modeller av peugeot 307 som hade en viss förkärlek att ta eld fast den var avstängd)

Min tv/stereo-rig skulle dra ca 300kr/året i standby, jag har en fjärrkontroll som jag slår på strömmen med istället. Vet ej idag kostnaden för driften av fjärrsystemet eftersom jag ännu inte behövt byta batterier i fjärren! (2+år)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2006, 19:50:23 »
Någon som vet om HE9:an oxå kör standby läge då den är avstängd?? Och om den gör det kan man stänga av huvudströmmen till pumpen utan att den tar skada?
Vi närmar oss vintern, Snart börjar energi sparandet? studs


Den ligger och drar mellan ca 8-14 w.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Lurkblom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Värmdö
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eager to learn!
    • Mitt skötebarn...
SV: Standbyström på E12DKE
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2006, 22:57:10 »
Sorry Gonzo... my bad.... läste E9... inte HE9......  huvuddunk
Dom ligger och drar kring det du skriver i dom trådar jag läst och det är just det jag refererar min förbrukning mot.....
Litet trähus sen tidigare 1900-tal utbyggt i många omgångar. 55m2 + 15m2 loft. Panasonic E12DKE-3 som väntar på att få jobba i vinter. Elnota?.... åt skogen för hög hittills.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!