Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bra pump?  (läst 11800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Bra pump?
« skrivet: 18 februari 2010, 18:55:09 »
Hello
Kommer med all säkerhet att införskaffa en MSZ-FD35VABH under vintern/våren. Ni som har en, är ni nöjda?
Den ska tydligen vara ganska tyst, stämmer det? Kanske placeringen blir i vardagsrummet (tyvärr) p.g.a. planlösningen och då vill man ju inte bli alltför störd av pumpen.
Eventuella andra erfarenheter?
Och vad ska man betala för maskinen med installation (två tummar i handflatan) ;)
Luttrad Panasonicägare

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Bra pump?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2010, 19:17:37 »
Ni som har en, är ni nöjda? Den ska tydligen vara ganska tyst, stämmer det? Kanske placeringen blir i vardagsrummet (tyvärr) p.g.a. planlösningen och då vill man ju inte bli alltför störd av pumpen.
Och vad ska man betala för maskinen med installation (två tummar i handflatan) ;)

Jag har en FD25 och är mycket nöjd. Jag har den iofs inte i huset utan i min verkstad men jag hör den ju (eller snarare inte...) även om den sitter just där. Jag kommer att installera en FD35 senare i vår till huset och den kommer jag att sätta i vardagsrummet för att kunna få optimal värmespridning med den planlösning jag har.
Jag fick pris tidigare i höstas för en FD25 på ca. 18000 inkl. installlation exkl. ROT-avdrag. En FD35 verkar ligga ett par tusenlappar högre ungefär. Fast priserna kan ju ha ändrats. Det finns en tjänst för offertförfrågan här på forumet jag kan rekommendera.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bra pump?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2010, 19:20:21 »
i och med att Euron har blivit billigare kommer nog priserna snart att dala en del hos samtliga återförsäljare.
Har man stora lager med dyrt inköpta maskiner så blir det dock ingen prisförändringar för dom företagen gissar jag
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Bra pump?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2010, 19:28:19 »
Har man stora lager med dyrt inköpta maskiner så blir det dock ingen prisförändringar för dom företagen gissar jag

Fast de har ju då argumentet att de kan leverera snabbt, och det kan ju vara viktigt för en del kunder.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Bra pump?
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2010, 19:36:49 »
Ubbe0
Tack för svar
Var hittar jag denna offertförfrågan på forumet?

Mvh
Luttrad Panasonicägare

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Bra pump?
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2010, 19:41:02 »
Var hittar jag denna offertförfrågan på forumet?

Till vänster, står Se hit!.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Bra pump?
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2010, 19:42:39 »
Tack!
Var för nära  ;D
Luttrad Panasonicägare

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bra pump?
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2010, 19:51:56 »
Tror dom flesta har Ã¥terförsäljare av tex FD maskiner har dom pÃ¥ lager men snart till bättre priser  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Bra pump?
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2010, 19:57:27 »
Tror dom flesta har Ã¥terförsäljare av tex FD maskiner har dom pÃ¥ lager men snart till bättre priser  Thumbsup

Det ryktas om nya modeller så det kan ju stämma.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bra pump?
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2010, 20:18:17 »
Rykten finns det om allt möjligt, svårare att säkert veta när dessa kommer, vad dom kostar och är det några förbättringar !!
Dagens modeller är väldigt problemfria vilket bÃ¥de försäljare och kunder uppskattar, helt nya modeller riskerar alltid att ha  barnsjukdomar vilket inte är roligt  knUp

Prisbilden lär bli bättre hos dom flesta då Euron är nästan 70 öre billigare nu än när det var som värst. (dollarn dessvärre inte lika rolig för dom som köper köper in i den valutan )
Samtidigt kan det finnas mycket maskiner i lager som då Generalagenterna inte vill ha liggandes och kosta pengar så då kan dom nalla lite på sina marginaler.

Den som lever fÃ¥r se eller hur nu det ordsprÃ¥ket är  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pump?
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2010, 20:36:15 »
Hello
Kommer med all säkerhet att införskaffa en MSZ-FD35VABH under vintern/våren. Ni som har en, är ni nöjda?
Den ska tydligen vara ganska tyst, stämmer det? Kanske placeringen blir i vardagsrummet (tyvärr) p.g.a. planlösningen och då vill man ju inte bli alltför störd av pumpen.
Eventuella andra erfarenheter?
Och vad ska man betala för maskinen med installation (två tummar i handflatan) ;)

Hei
Kjempegode maskiner, har 3 stk selv og i hele vinter selv med streng kulde har de gitt god varme uten problemer eller nedising. Kan absolutt anbefales Thumbsup. Til info kjøpte jeg mine maskiner gjennom www.tsfs.se til fornuftige priser og god support/oppfølging

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pump?
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2010, 20:38:06 »
Hej Juke05,

Jag fick precis den pumpen installerad i Fredags så jag har bara haft den i en vecka men jag är super nöjd.

Jag har den i vardagsrummet (som iofs mer är som ett lek rum för barnen studs ) och störs inte nämnvärt av den.
Tyvärr fick jag stomljud så ibland låter det som om det kommer en lastbil eller något men det är oftast bara när den varvar ner eller när den ska avfrosta. Dessutom så är det nästan läskit hur snabbt man vänjer sig med suset från fläkten.
Har du tidigare haft en takfläkt eller bordfläkt (pÃ¥ lägsta varv) pÃ¥ sommaren sÃ¥ vet du ungefär hur mycket innerdelen lÃ¥ter.  :)


Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Bra pump?
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2010, 20:46:42 »
Låter fantastiskt att den är så tyst. Har tidigare erfarenhet av Panasonic E9 och den kunde väsnas en hel del.
Är det tyst även på högsta fläkthastighet?
Luttrad Panasonicägare

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pump?
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2010, 21:23:44 »
Hi
Även om Me är bland de tystaste eller tom den tystaste pumpen på marknaden så är det ett betydande ljud på full fart, går man ner ett snäpp så blir den klart tystare, och begränsad störning, Jämfört med tex min RAS 13 i stugan så tror jag ME:n kan blåsa dubbla luftmassan vid samma bullerstörning, mest beroende på ljudkaraktären, där Toshiban har ett högre frekvesspectra i ljudet.
mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pump?
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2010, 21:40:00 »
Nja, du kan nog likna den med en bordsfläkt när det går på fläktläge 2 (jag kör med auto fläkt och då kör den oftast på 2:an möjligen en kort stund på 3:an efter en avfrostning).
Fläktläge 1 hör du inte ens (20-21 db). Men då sprids inte heller varmluften långt.
Fläktläge 2 låter ungefär som en bordsfläkt av normal storlek som går på lägsta varv.
Fläktläge 3 låter ungefär som en bordsfläkt av normal storlek som går på mellan till hösta varv.
Fläktläge 4 lÃ¥ter ungefär som en bordsfläkt av normal storlek som gÃ¥r pÃ¥ högsta till turbo varv.  :)

Nu ska jag väl säga att det här med hur man uppfattar ljudnivån är väldigt relativt till vad man är van med och vad man kan acceptera.
Varken jag eller frugan tänkter på att det låter något. Men å andra sidan så har vi småbarn och då är det ju inte direkt tyst hemma.

Lyssnar man sÃ¥ hör man fläkten. Lyssnar man inte efter den sÃ¥ hör man den inte. Eller om vi säger som sÃ¥. Kan man sova med en moraklocka som säger tick tack och plingar varje halv / hel timme sÃ¥ störs man inte av fläkten det minsta.  :)

Jag tror det kan vara större risk att man störs av luftflödet än ljudet beroende på placering.

Nu vet jag att det är många här som absolut inte rekomenderar placering i vardagsrummet. Och de kan nog ha helt rätt de också.
Det är upp till var och en hur lätt man störs av ljud.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!