Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För täta startar ny 1245-8  (läst 14736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #30 skrivet: 26 september 2011, 17:24:25 »
Delta på närmare 10 grader är inte så fel har själv nått liknande och då ligger delta på 7-8 grader när det blir lite kallare både i berget och ute men om du har golvvärme kan det bli ojämn temp i golven med högt delta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #31 skrivet: 26 september 2011, 23:58:06 »
Mitt delta är tvärt om lågt just nu (på varma sidan alltså) och jag förväntar mig det blir högre med lägre utetemp.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #32 skrivet: 27 september 2011, 19:49:26 »
Varför skulle delta bli högre ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #33 skrivet: 27 september 2011, 23:35:14 »
Om rummet håller 19 grader och VP skickar ut 27 grader så förväntar jag mig inte att få tillbaks 20 grader i retur.

I takt med att huset kräver mer effekt på grund av lägre ute temperatur förväntar jag mig att deltat normaliseras något. Både på kalla och varma sidan.

Jag är absolut inget delta-orakel på något sätt. Så jag blir gladeligen tillrättavisad här :)

Med normaliseras menar jag att Delta på kalla sidan kommer närma sig 7-10 grader och 3-4 grader på kalla sidan. Just nu har jag snarare 6 på båda sidorna.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #34 skrivet: 28 september 2011, 07:04:35 »
Om rummet håller 19 grader och VP skickar ut 27 grader så förväntar jag mig inte att få tillbaks 20 grader i retur.

Det där är ingen ovanlig tankegroda, har sett den förr av meriterade forum-dignitärer.
Men tempdiffen över VP beror endast på flödet och hur mycket effekt VP:n stoppar in, hur mycket effekt radiatorerna gör av med påverkar inte :dt: över VP:n ett skit.

Om börvärdet är 27 ºC så skickar en VP (med flytande kondensering) ut vatten som håller mellan kanske 35 ºC och 22 ºC, det varierar mao rätt mycket. När börvärdet ökar så minskar detta svaj tills VP:n närmar sig max för vad den fixar, där ligger börvärde och ärvärde rätt lika över tiden.

VP:n å sin sida ger mer uteffekt vid låga framledningstemperaturer än höga, detta är tydligare på kolvkompressormodeller som Nibe. Detta påverkar då :dt: som blir större vid låga framledningstemperaturer än höga. Jag skulle gärna se att Nibe (liksom Thermia) styrde CP efter tempdiff, men Thermia har kanske nått patent på detta?

Så har du en optimum, David, så kan du förvänta dig rätt stabil :dt:.
« Senast ändrad: 28 september 2011, 07:07:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #35 skrivet: 28 september 2011, 11:57:08 »
Tack för förtydligandet Carl N!

Jag har ingen optimum. Inte heller har jag 100% fast fart då jag har en tryckkännslig CP efter arbetstanken. Men denna påverkas bara om flödet förändras under en körning (termostater exempelvis) så egentligen kan man mer eller mindre se den som 100% fast just nu, då jag bara har 1 termos.

Under en körning ligger jag på mellan 5 och 7 där snittet är <=6 under körningen.


I min enfald trodde jag att deltat påverkades av hur mycket effekt raddarna gav i från sig och att detta i sin tur bland annat var ett resultat av skillnaden mellan rumstempen och framledningstempen.

Men riktigt så verkar det inte vara :)

Det jag kan notera är att ju mer pulver jag har desto högre blir deltat. Nu råkar detta inträffa (i mitt diagram över mina tidigare körningar) samtidigt som jag har låg innetemp (15 grader i förrgår på grund av att vi hade varit bortresta). När VP började dra upp tempen inomhus igen så ser jag ett högre delta, typ 8grader för att mot slutet av körningen ligga på 5.

Man kan väl lugnt säga att innetempen på denna körning inte han återhämta sig till 20 grader och därför borde alltså inte låg inomhustemp eller hög framledning påverka diffen till det högre.

Utan bara två saker då?
-Effekten
-Farten med vilken VB cirkulerar

Allt annat lika förutsätts.


Dvs om jag ökar effekten på VP, eller bara ser på den något högre effekt som VP avger när framledningstempen är lägre och kördbäraren är högre - då är effekten som högst och även deltat?

Och om jag sänker farten på VB CP så hinner radiatorerna avge mer effekt och deltat ökar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #36 skrivet: 28 september 2011, 12:27:50 »
Dvs om jag ökar effekten på VP, eller bara ser på den något högre effekt som VP avger när framledningstempen är lägre och kördbäraren är högre - då är effekten som högst och även deltat?
Jepp!
Citera
Och om jag sänker farten på VB CP så hinner radiatorerna avge mer effekt och deltat ökar.
Nepp, säker du farten så ökar :dt: på grund av att VP:n avger mer effekt per volymsflöde.
VP:n vill ju hela tiden avge samma effekt, minskar du flödet så måste :dt: öka för att kunna ta emot samma effekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #37 skrivet: 28 september 2011, 12:38:13 »
Nepp, säker du farten så ökar :dt: på grund av att VP:n avger mer effekt per volymsflöde.
VP:n vill ju hela tiden avge samma effekt, minskar du flödet så måste :dt: öka för att kunna ta emot samma effekt.

Ok så resultat blir korrekt i alla fall. DT ökar?

Men den underliggande orsaken är inte att radiatorerna hinner avge mer effekt utan att värmepumpen avger mer effekt per volymflöde. Det känns som samma sak men det finns troligen en god anledning varför man ska se det utifrån värmepumpens perspektiv snarare än radiatorns.

Och nu ska vi se hära... om jag stryper ner mina radiatorer eller radiatorslingan så får det samma effekt som om jag minskar hastigheten på VB CP? Eller är det bara så i mitt fall på grund av att min CP varvar ner då det finns ett lägre tillgängligt flöde?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad allankj1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +1/-0
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #38 skrivet: 28 september 2011, 13:14:02 »
Har du el-mätare på din pump kan du räkna ut COP för din värmepump enligt följande:.

 Ã–ppna alla radiatorer. LÃ¥t värmepumpen körs pÃ¥ elpatron, till exempel. 6 kWh. Läs delta pÃ¥ tillopp och retur. Till exempel. 7,44 grader. 7,44 / 6 = 1,24. Detta innebär att 1 kWh kan värma upp vatten 1,24 grader. Stäng av värmeelementet och lÃ¥t värmepumpen driva kompressorn. Läs igen deltat och returledning. Till exempel. 9,60 grader. 9,60 / 1,24 = 7,74. Det innebär att värmepumpen utgÃ¥ngen är 7,74 kWh. Läs minut förbrukningen pÃ¥ din el-mätare för värmepumpen. Till exempel. 1,5 kWh. COP är lika med 7,74 / 1,5 = 5,16.

 När din Brin blir kallare värmepumpen kan ge mindre och delta pÃ¥ tillopp och retur kommer att falla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #39 skrivet: 28 september 2011, 16:41:14 »
Ok så resultat blir korrekt i alla fall. DT ökar?
Ja.
Citera
Men den underliggande orsaken är inte att radiatorerna hinner avge mer effekt utan att värmepumpen avger mer effekt per volymflöde. Det känns som samma sak men det finns troligen en god anledning varför man ska se det utifrån värmepumpens perspektiv snarare än radiatorns.
Anledningen till att jag anser att man ska se det ur VP:ns perspektiv är att man t ex inte kan ändra :dt: över VP:n genom att köpa fler radiatorer, men väl genom att köpa en större VP (om flödet är detsamma).
Citera
Och nu ska vi se hära... om jag stryper ner mina radiatorer eller radiatorslingan så får det samma effekt som om jag minskar hastigheten på VB CP? Eller är det bara så i mitt fall på grund av att min CP varvar ner då det finns ett lägre tillgängligt flöde?
Ja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #40 skrivet: 16 november 2011, 16:21:04 »
Hej, det var länge sedan sist. Ville bara tacka alla för era insikter.
Fick en kille från Nibe på besök till slut. Han sa bl a att det är ganska vanligt att det behövs 100% pumphastighet (5.1.11) i enrörssystem, och att det inte är någon fara med att ha den hastigheten jämt. Han ansåg dessutom att deltat ska ligga mellan 6 och 10.

I trädet här har det diskuterats en del om deltats beroende av utetemperaturen. Har observerat det lite nu, och vår delta var 10 när det var 15C ute, 9 när det var 10C ute, och 8 nu när det är noll grader. Smurfen förutsåg det redan.

Tack vare er hjälp får jag nu mellan 20 och 25 startar om dygnet, och det går väl an. Over and out.
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #41 skrivet: 16 november 2011, 23:46:57 »
bra att det löste sig

jag noterar för övrigt tvärt om. Nu när det är kallare ute har jag högre delta. Men jag har inte skrivit ner så jag kan inte säga exakt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #42 skrivet: 17 november 2011, 08:43:51 »
Det beror nog pÃ¥ att du har för hög kurva sÃ¥ att framledningen stiger för snabbt när det blir kallt och termostaterna börjar stänga  8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #43 skrivet: 17 november 2011, 08:54:22 »
Hur menar du?

Inte för att jag har en enda termostat inkopplad men ändå
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #44 skrivet: 17 november 2011, 09:17:21 »
Har du skrotat dina living connect?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!