Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor till Luft/Vatten värmepump frÃ¥ga.  (läst 5033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Kompressor till Luft/Vatten värmepump fråga.
« skrivet: 11 december 2007, 13:36:08 »
Jag har redan en luft/luft värmepump på sommarstället av märket Toshiba till RÄTT PRIS och är också rätt nöjd.
Har sedan kikat och räknat lite på en Luft/Vatten värmepump för lite varmvatten istf en vanlig varmvattenberedare med patron och funnit att Luft/Vatten genast blir SKITDYRT.
Proppen har nästan gått ur Luft/Luft maffian och konkurransen har ökat avsevärt samtidigt som installationen inte alls är märkvärdig, alla säljer luft/luft idag och som konsument är jag nöjd och har inte fått sämre service för det, snarare bättre och seriösare än via gamla generalagenturer.
Mitt problem nu är Luft/Vatten som jag anser är lite väl dyrt, det känns som om den skyddade verkstaden med alla skojjare har flyttats upp till Luft/Vatten och tar ut överpriser.
Jag noterade att ett Toshiba kompressor aggregat (utomhusdelen) till Super Daisekai luft/luft var samma som vid en installation för Luft/Vatten. En sådan utomhusdel kan man få för typ 5.000 sek. Jag behöver bara en reglering och en enda växlare för tappvarmvatten till en beredare. Finns det förslag på lämplig beredare (Bra/Billig)? och lämplig reglering/innomhusdel?
Jag gick i taket när jag fick veta att en dylik installation skulle gå på närmare 80.000:-
Min bror är elektriker!! Jag installerade luft/luft pumpen själv och det har fungerat skitbra, en kompis har gjort en besiktning och tycker det ser riktigt bra ut. Så! Hur mycket brains behövs det och hur mycket betalt skall en VVS firma få ta för att koppla lite rör som tar någon timme med färdiga anslutningar?
Jag hoppas på lite reaktioner som ni förstår.


Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Kompressor till Luft/Vatten värmepump fråga.
« Svar #1 skrivet: 11 december 2007, 17:00:07 »
Det blir billigare att köra med elparonen som du har nu än att ge sig på nåt sånt
Mest kyla men lite värme också

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kompressor till Luft/Vatten värmepump fråga.
« Svar #2 skrivet: 11 december 2007, 17:14:09 »
Det blir billigare att köra med elparonen som du har nu än att ge sig på nåt sånt

Det var billigare med elpatronen istället för L/L för bara ett par år sedan. Och även idag kan man bli pålurad en L/L för 25.000SEK. Men då får man faktiskt anstränga sig.

Idag skall en bra R410 L/L inte kosta mycket mer än 1 m3 villaolja. Inklusive installation.
« Senast ändrad: 13 december 2007, 11:50:23 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kompressor till Luft/Vatten värmepump fråga.
« Svar #3 skrivet: 11 december 2007, 17:54:03 »
Energicentrapumpen eller Nordenberedaren är väl så nära man kan komma det du efterfrågar utan att bygga nåt själv.
Kanske finns det fler, men det är de jag kommer på så här på en gång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Kompressor till Luft/Vatten värmepump fråga.
« Svar #4 skrivet: 13 december 2007, 08:46:50 »
Tack! Nordenberedaren verkar lite intressant faktiskt. Man skall inte glömma bort att tilläggsisolera mm också, och veta var värmen läcker ut etc. Pumpen är till en timmrad sommarbostad på typ 100 kvm där kök och storstuga är en öppen planslösning. Sedan några mindre rum. Vi har 10 st 600W element från 70-talet och ställer termostaten på +5 grader när vi lämnar och stänger av varmvattenberedaren. Storstugan har en braskammin och det finns gott om ved men jag vill inte ha en värmepanna!!
På vintern är vattensystemet tömt! Vi tänkte ändra på detta och få mera komfort för samma peng. Pumpen håller ett bättre inomhusklimat och elementen kan fortfarande vara kvar på +5 av säkerhetsskäl. På sommeren är det en hel del personer (tonåringar) som tömmer varmvattenberedaren som är för liten då, 70L och det finns 2 st toa med dusch.
L/L Värmepumpen kostade 6.600 + moms och kommer att betala sig. L/V för ett Nordenpaket runt 30.000 blir svårare att räkna hem i varmvatten. Om ca 12 år kanske det blir ett pensionärsboende där på minst halvtid, då kanske. Man får räkna hem det över tiden till +/- 0.0 dvs en ren miljövinst under förutsättning att inget krånglar vilket inte är helt säkert. Sedan slipper man snåla! I värsta fall kan man dra in vattenburen värme i de mindre rummen 3-4 st med ett Nordenpaket.
Jag räknar inte med några installationskostnader, det fixar sig på sitt sätt.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kompressor till Luft/Vatten värmepump fråga.
« Svar #5 skrivet: 13 december 2007, 11:57:09 »
Hur hade du tänkt koppla Toshiba-utedelen till Nordenberedaren?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Kompressor till Luft/Vatten värmepump fråga.
« Svar #6 skrivet: 13 december 2007, 13:07:02 »
Jag hade inte tänkt koppla Nordenberedaren med L/L pumpen! Det är två pumpsystem oberoende var för sig.
Jag hittade samma Toshiba kompressor i ett L/V system som jag har till min L/L skrev jag.
Det är inte samma köldmedia över allt heller.

http://www.nordenberedaren.se/data/norden/files/file_element/29dc38798d41cc6605cdcdaa48f8504f/produktblad_20071119.pdf

« Senast ändrad: 13 december 2007, 13:10:51 av MRLINDELL »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kompressor till Luft/Vatten värmepump fråga.
« Svar #7 skrivet: 13 december 2007, 13:56:32 »
OK,
Tack!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Kompressor till Luft/Vatten värmepump fråga.
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2008, 16:08:36 »
Jag fortsätter spåna här på en ackumulatortank på 500L.
http://www.effecta.se/effecta/index.php?page=produkter_detaljerad.php&ID=6
Effecta har en intressant variant med utan beredare som använder slinga till varmvattnet (övre slingan) och så kan man t ex gå in med utedelen från en Toshiba som jag har över till övre delen på nedre slingan. Utgången från Toshiba'n brukar ligga på 50-55 grader och resten får man ta via patron efter behov. Jag behöver alltså bara en ackumulatortank men vad skall jag välja? Inbyggd beredare verkar inte så attraktivt när man jobbar med solvärme eller slinga från en kompressor. Regleringen blir dessutom enklare. Men vad händer med varmvattnet vid uttag, hur påverkas varmvattnet vid genomströmning vid "genomströmningsberedare"?
« Senast ändrad: 30 januari 2008, 08:04:16 av MRLINDELL »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 618
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!