Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsmodul modell större  (läst 1222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Frånluftsmodul modell större
« skrivet: 01 november 2020, 13:49:44 »
Är det nån som känner till nån frånluftmodul för ca 200 l/s (700 m3/h)?
Standardmodellerna verkar vara gjorda för normala villor... Jag skulle vilja se exempel på några större modeller så jag vet hur dom ser ut, storlek/utformning och hur man ansluter dom.

Alternativet är att bygga nåt eget med ett kylbatteri och kanalfläkt. Men det kanske blir komplicerat om man ska ha nån sorts afrostningsautomatik? Eller är det inget problem med frost om man kyler luften med inkommande brine som inte borde vara mer än några enstaka minusgrader?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frånluftsmodul modell större
« Svar #1 skrivet: 01 november 2020, 15:48:38 »
Borde väl frysa på om det är minusgrader men blir det verkligen det ? Är borran underdimensionerad ? Utan att veta så tror jag det blir bra mycket billigare att bygga eget filter kylbatteri samt fläkt kostar ju inte så våldsamt gissar att ett frånluft agg med den kapaciteten blir dyrt om man tänker på vad vanliga för villor kostar. Jag kör med agg med bortmonterad tidstyrd avfrostning men jag har aldrig minusgrader på brine numera sen återvinningen installerades.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånluftsmodul modell större
« Svar #2 skrivet: 02 november 2020, 08:11:26 »
Någon borra har jag inte än, så jag vet inte om den är underdimensionerad...

Hur mÃ¥nga % av energin i frÃ¥nluften kan man Ã¥tervinna med en FLM sÃ¥ man vet hur bra det är jämfört med FTX? Jag räknade lite grann pÃ¥ ett kylbatteri och skulle fÃ¥ ut ca 3kW till vätskan med 5kW (200 l/s) i luftflödet - Dvs 60%. Men det är ju bara en vinst när kompressorn gÃ¥r (om man inte räknar med lite Ã¥terladdning av borran) och hela effekten kommer väl inte plockas upp i kylprocessen?  SÃ¥ det kanske inte är sÃ¥ lönsamt i praktiken?

Jag räknar också på FTX, men det blir ju ett ganska stort aggregat och mycket rördragning i ett 30 meter långt hus, så frågan är vad skillnaden i energibesparing kan tänkas bli...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frånluftsmodul modell större
« Svar #3 skrivet: 02 november 2020, 11:05:20 »
Har ingen aning om lönsamheten men har för mig att mitt agg höjer brine tempen ca 0,6 grader direkt dvs så mycket sjunker tempen om jag stoppar fläkten men medel brine tempen har nog stigit närmare 2 grader så nog bör man räkna med att man återladdar borran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånluftsmodul modell större
« Svar #4 skrivet: 04 november 2020, 08:45:28 »
Ingen som har nån input på förväntad energibesparing med en FLM?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Frånluftsmodul modell större
« Svar #5 skrivet: 04 november 2020, 15:33:55 »
Hur många % av energin i frånluften kan man återvinna med en FLM så man vet hur bra det är jämfört med FTX? Jag räknade lite grann på ett kylbatteri och skulle få ut ca 3kW till vätskan med 5kW (200 l/s) i luftflödet - Dvs 60%.

Det är lätt att tänka fel här. Antag att vi har ett hus som drar 6 kW värme varav 2 kW krävs för att värma ventilationsluften. Radiatortemperaturen är 40 grader och köldbäraren noll grader vilket gör att värmepumpens COP = 3.

Har man FTX med motströmsvärmeväxling kanske man har en verkningsgrad pÃ¥ 75%. Det betyder att inkommande luft tillförs 1,5 kW. Värmepumpens elförbrukning sjunker med 0,5 kW frÃ¥n 2 kW till 1,5 kW. 

När det gäller en FLM med verkningsgraden 75% tillförs värmen till köldbäraren som då blir något varmare. Antar vi att köldbärarens temperatur ökar med 2 grader då värmeuttaget från berget minskar kommer värmepumpens verkningsgrad att öka ungefär 5%. COP blir 3,15 i stället för 3 vilket ger en minskning i elförbrukningen från 2 till 1,9 kW, dvs 0,1 kW.

Det går alltså inte att jämföra verkningsgraderna rakt av. Man måste göra en noggrannare analys. Sen kommer det till andra faktorer som enheternas elförbrukning för pumpar och fläktar. Utetemperaturen påverkar också. Är utetemperaturen lägre än temperaturen på köldbäraren kommer verkningsgraden för en FTX att förbättras jämfört med en FLM då frånluften kan kylas till en lägre temperatur. FTX kan medföra att man kan välja en något mindre pump jämfört med fallet FLM.
« Senast ändrad: 04 november 2020, 15:44:43 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånluftsmodul modell större
« Svar #6 skrivet: 05 november 2020, 08:20:07 »
Ja, det lutar nog åt FTX även om det blir lite mer pengar. Jag kan nog sänka flödet också och komma ner i 'villastorlek' på aggregatet. Det är ju ett stort hus med högt i tak men det är bara tänkt att vara bostad för en familj, så det är lite onödigt med ventilationsflöde anpassat efter rumsvolymen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!