Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Duo 16 kW, hus pÃ¥ 360 kvm, for stor pump ? magasintank ? vv bereder  (läst 7840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei

Jag bor i Norge i mycket kaldt klima,  -40 grader pÃ¥ vinteren.
Min pump skal installeres i sommer.  har oljefyr bruker 4000 l olje om Ã¥ret.
360 kvm, trehus fra 1973, 22 radiatorer och 50 kvm med golvvarme.

400 volt Thermia Duo 16 fra 2008.  jag har 230 volt forsyning,  har trafo 230/400 volt,  6,3 KVA.  elkasett som er 3/6/9 kW (i 400v) kan koples direkt pÃ¥ 230 volt, hva blir effekten da ?

vurderar t eks Thermia MBH 300 liter, men den har bara spiral och inte eltilskudd for forbruksvatten. behøver vel ochså magasintank får att inte få før mycket start och stopp på kompressoren ?

Hva reccomenderas jag att køpa ? vil køpa i Sveriga ev danmark då det er mycket billigare enn i Norge.

« Senast ändrad: 04 juli 2011, 00:27:29 av oleandreas »
Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
4000 liter olja låter inte mycket för detta stora hus, eldar du med ved också?
9 kW elpatron med 400 V blir 3 kW med 230 V.
Thermia MBH är en förrådsberedare, värmevattnet går i spiralen och värmer varmvattenförrådet.

Om huset bara drar 4000 liter olja så kommer denna VP klara värmning av huset utan elpatron, men då behöver du nog en volymtank på minst 200 liter. Om du kan hitta en begagnad VVB på 300 liter så tror jag den ska funka bra som volymtank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Om elpatronen är Y-kopplad för 400V kan man kanske D-koppla den för 230V och fortfarande få nominell effekt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei Karln

takk for svar.   Jag fyrer noeget med el,  ca 5 000 kwh,  har inte ved overhuved.
Hvarfor foreslÃ¥r du brukt vvbeholder,  er det inte sÃ¥ viktig att bruke en ny ?  isolasjonsnivÃ¥et er tilstrekkelig i en gammal forstÃ¥r jag ?

det er 10 meter mellan hus och garasje,  hur ville du ha løst detta ? normalt skal garage ochsÃ¥ ha plussgrader alltid,  men det fins vel en anledning at detta inte vil skje, kanskje livssituasjon endrar seg osv...

har 2 borrehull,  hur koplar man dom,   paralell ?

hvad er begrensningane pÃ¥ gulvarmesløyfer ?  hur mange kvm pr sløyfe och hvarfor ?  jag skal varme upp 50 kvm med gulvvarme,  20 mm rør.


har just bestellad från buildahouse.dk:

 240 m rør av 20mm,  50 stk bukkefiks (er dette nodvendig ?). kan man bøya rørene utan bukkefiks ? 30 cm bred varmefordelingsplater, och shunt med trÃ¥dløs styring, 2 kurser type: Grundfos Alpha2 pumpe og trÃ¥dløs Seitron gulvvarmestyring.

Indeholder:

 - Pumpeshunt, 1 stk.

 - Antenne, 1 stk.

 - Telestater (aktuatorer) 230V, 2 stk.

 - Rumtermostat, 2 stk.

 - Styreenhed 2 kanals, 1 stk.

 - Gulvvarme-fordeler 2 kreds, 1 stk.

 - Euroconus 4 stk.

manga frÃ¥gar.....  :)   jag har visst myket att lara.

Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Jag har en villa motsvarande din  storlek och Ã¥lder i Stockholm med IVT 17 kW med volymtank 300l. Det har fungerat perfekt   Min son har en villa i samma storlek i Stockholm ochsÃ¥ byggd 1920 med grövre rör och radiatorer. Där har det gÃ¥tt bra utan volymtank.
Han har samma värmepump och tank som Du planerat, fungerat fint.
I båda fallen 2 borror om 150 m vardera. Totalt 280 m effektivt borrdjup. Vår min- temp ligger omkring -18 eller -19 grader.
Vi har kört i 7 år. Enda händelse av bekymmer är en brinepump på IVT som krånglade och fick bytas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Som volymförstorare till radiatorsystemet så kan man använda en begagnad VVB, mest för att hålla nere kostnaden. Annars finns det ackumulatortankar som är anpassade för värmepumpar, om du vill köpa nytt.

Borrhålen bör kopplas parallellt, och dra in slangarna i huset och koppla ihop där. Se till att få med reglerventiler på returerna så att flödena kan justeras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
takk for svar.  :)
Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan man verkelegen bruke en begagnad vvb som volymforstørrer pÃ¥ radiatorkretsen ?   vil det fungera ? Nogen sier att vvb har for smÃ¥ rørtilkoblinger,   en volymtank har større tilkoblinger(1 ")

Min vp er en Thermia duo 16 kW,  hvor stor volymtank behøver jag, før at redusere antall start stopp pÃ¥ vp ?  huset er pÃ¥ 300 kvm,  18 radiatorer.

Hva er korrekt ?
Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Om du ska ha en tank så låter 300-500 liter rimligt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Man kan använda en gammal VV-beredare men se till att den har minst 22mm anslutning.

Rekommenderar dig förövrigt att dimensionera din volymtank med 25liter/installerad VP-effekt.
Så har du 100 liter i element & rörsystem klarar du dig med ett 300 liters volymkärl, 25l*16kW=300l.

Om du ändÃ¥ skulle välja en "riktig"  volymtank/ackumulatortank  som volymförstorare skulle du genom en slinga kunna förvärma varmvattnet innan VVB:n tex.
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei allesammen
jag har 16 kW vp

Accumulatortank for radiatorkretsen:
JimGus svarar att 25 liter pr kW (gir 400 liter).     hvar har du de tallene fra ? 
Thermia reccomenderar 14 liter pr kW (gir 224)

Min rørlegger (som inte har mycket erfaring)   reccomenderar en OSO EP2,  http://www.osohotwater.no/boligprodukter/optima.html      Det er dobbeltmantlet beredare. Den har 100 liter volymtank i botten med en slinga før forvarming av forbruksvatten, slingen gÃ¥r deretter ut av volymtanken och inn i topptanken som er før forbruksvatten. topptanken er pÃ¥ 200 liter.   Er detta at reccomendera, or vil dette føre til mange start- stopp ?   hur vil dette fungere pÃ¥ sommeren nÃ¥r man kun bruker forbruksvatten ? 

Oso EP 2 kostar 15 000 nok = 17 700  inkl mva


Hva er en god gangtid pÃ¥ en vp ?  hvor mange starter pr døgn och hur lang gangtid er ønskelig for at komressoren skal klare ab 25 Ã¥rs levetid ?
5 starter pr døgn,  10, 15, 20, 50, 100 ........?
Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nibe ukv 300l kör jag med. Den är inte dyr.

Vad har huset för toppeffektbehov vid -30-40 grader?

Jag har 16 rad o 1st 300l arbetstank och tycker antalet starter är bra. Sätt en mbh, heter dom så, thermia 300l vv som kopplas med VP. Då får du bättre vv-körningar.

Med en arbetstank i komination med ovan så tar du säkert 3m i bredd i anspråk.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
nej inte 3 meter i bredd David :)  - 2 meter blev det pÃ¥ sista kopplet med en 300vvb duo 16 och en tank för allt  .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag har 2 meter utan duo

Men egentligen menar jag att har man plats så är ju dessa extra vv och tankar en himla fördel i många fall!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei allesammen
jag har 16 kW vp

Accumulatortank for radiatorkretsen:
JimGus svarar att 25 liter pr kW (gir 400 liter).     hvar har du de tallene fra ? 
Thermia reccomenderar 14 liter pr kW (gir 224)

Min rørlegger (som inte har mycket erfaring)   reccomenderar en OSO EP2,  http://www.osohotwater.no/boligprodukter/optima.html      Det er dobbeltmantlet beredare. Den har 100 liter volymtank i botten med en slinga før forvarming av forbruksvatten, slingen gÃ¥r deretter ut av volymtanken och inn i topptanken som er før forbruksvatten. topptanken er pÃ¥ 200 liter.   Er detta at reccomendera, or vil dette føre til mange start- stopp ?   hur vil dette fungere pÃ¥ sommeren nÃ¥r man kun bruker forbruksvatten ? 

Oso EP 2 kostar 15 000 nok = 17 700  inkl mva


Hva er en god gangtid pÃ¥ en vp ?  hvor mange starter pr døgn och hur lang gangtid er ønskelig for at komressoren skal klare ab 25 Ã¥rs levetid ?
5 starter pr døgn,  10, 15, 20, 50, 100 ........?

Hej,

25 liter vatten att jobba mot /kW inst. VP-effekt har jag fått som rekommendation här på forumet.
Det är det jag själv utgick från när jag dimensionerade min anläggning. Mao kan jag gå i god för att detta ger långa drifttider samt få start och stopp. Min anläggning snittar 8 starter/dygn samt har som mest 17/dygn i en fulldimensionerad anläggning. Har läst andra trådar som rekommenderar under 30 starter/dygn för att få lång livslängd.
Du får helt enkelt välja själv vad du tror sliter mest på din VP.
Start/stopp med dÃ¥lig smörjning plus förluster under tiden värmeväxlare blir genomvarm etc (minskat COP) eller lÃ¥nga drifttider med god smörjning  ::)
Om du nu även installerar golvvärme skulle jag inte tveka på att sätta ett 500 liters volymkärl samt även passa på att slå till på en förvärmningsslinga.
Har svårt att se din installatörs rekommendation att sätta en OSO-tank med dubbelmantlad toppberedare när du ändå har DUO:n med 300 liter VV? Eller har jag förstått det hela fel? Du kanske har enormt VV-behov?

JimGus
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!