Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥ga...  (läst 3494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybörjarfråga...
« skrivet: 14 augusti 2006, 11:51:08 »
Hej! har precis fått igång en Nibe 1215 och undrar nu om det är jag själv som sätter önsketemperaturen för rumsvärmen?
Anledningen är att på det gamla systemet(elpanna) var framtemperaturen runt 38 grader för att det skulle bli varmt i elementen. Nu står det VB-fram 28(26graderC) och varmvatten 48graderC i displayen. Jag blir lite osäker om inte detta är för lite eftersom det i handledningen till värmepumpen vid exemplen rörande displayen står VB-fram 47(52graderC) och varmvatten 48graderC?

Nibes handledning känns lite rörig och otydlig gällande detta för mig som gröngöling. Hur vet jag att värmepumpen matar in tillräckligt med varmt vatten till elementen när detta krävs?

Hur vet jag dessutom vid vilken utetemperatur varmvatten börjar matas ut i elementen?
När jag vet detta, vid vilken utetemperatur är det lämpligt att börja få elementen varma?

Tacksam för tips  :)

170 meter E-brunn, Väderstad-trakten i Östergötland kurvlutning 9.
Endast utegivare.
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nybörjarfråga...
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2006, 14:43:18 »
du ska välja en värmekurva som gör att inomhus tempe är den samma oavset hur varmt eller kalt det är ute.
sen så kan du behöva vrida på finjusteringsratten, då den värmekurvan du valt, kanske inte ger den inomhus temp du önskar..

du får allstå börja hösten med att välja en kurva, sen kommer du hela vintern att få byta kurva & tillslut finjustera.

vet du vilken tempratur din förra pana hadde vid några olika utomhus tempraturer, blir det hela enklare.

komihåg att inga radiatortermostater ska andvändas (rumstempen i avvikande rum jusaras med fast strypning)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Nybörjarfråga...
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2006, 15:33:17 »
Det är augusti och du bor i Östergötland. Behöver du ha värme till elementen alls vid det här laget? De värden som du indikerar visar att din Nibe inte tycker det behövs speciellt mycket i alla fall. Den har räknat ut 26 grader som önskad framledningstemperatur och den faktiska i systemet är 28. Pumpen kommer ej att vilja producera värme förrän faktiska värdet (ärvärdet) går under önskat värde (börvärde). Då kommer det sk "gradminutunderskottet" att börja räkna. Och till slut kommer det en start.

Det finns massor om detta att läsa. SÖK och du kommer finna mycket. Har man just en 1215 rekommenderar jag särskilt tråden "Grundläggande Fakta..." där härjar jag som dåvarande nybliven VP-ägare friskt med åldersmännen på forumet.

Länk:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1373.0



Lycka till
« Senast ändrad: 14 augusti 2006, 15:35:22 av Rippe »
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfråga...
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2006, 15:55:52 »
Hej! har precis fått igång en Nibe 1215 och undrar nu om det är jag själv som sätter önsketemperaturen för rumsvärmen?
Anledningen är att på det gamla systemet(elpanna) var framtemperaturen runt 38 grader för att det skulle bli varmt i elementen. Nu står det VB-fram 28(26graderC) och varmvatten 48graderC i displayen. Jag blir lite osäker om inte detta är för lite eftersom det i handledningen till värmepumpen vid exemplen rörande displayen står VB-fram 47(52graderC) och varmvatten 48graderC?

Nibes handledning känns lite rörig och otydlig gällande detta för mig som gröngöling. Hur vet jag att värmepumpen matar in tillräckligt med varmt vatten till elementen när detta krävs?

Hur vet jag dessutom vid vilken utetemperatur varmvatten börjar matas ut i elementen?
När jag vet detta, vid vilken utetemperatur är det lämpligt att börja få elementen varma?

Tacksam för tips  :)

170 meter E-brunn, Väderstad-trakten i Östergötland kurvlutning 9.
Endast utegivare.

OK, till att börja med så reglerar du inte temperaturen på radiatortermostaterna, dom ska alltid vara helt öppna.

Blir det varmt i huset sommartid drar du ner framledningstemperaturen med ratten, vintertid reglerar du innetemperaturen med kurvlutningen.

Exemplet i handledningen ska du inte fundera över, men på sid 21 finns några diagram med värmekurvor vid förskjutning -2, 0 och +2 på ratten, dessa talar om vilken framledning som VP:n styr mot med de aktuella inställningarna på VP:n.

Tex kurva 9 och -2 ger en framledningstemp på 28 ºC då det är +10 ºC ute och framledningstemp på 52 ºC då det är -20 ºC ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybörjarfråga...
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2006, 16:10:30 »
Ok! Tack för svar.

Men vad gör man om kvällarna initialt känns kalla i augusti i Östergötland när utetemperaturen går ner till femton-sexton grader?

Det känns som om VP:n pulsar ut lite lätt fisljummet vatten i radiatorerna och det kanske är det som är tanken? När det blir riktigt kallt framöver eller det kommer ett ordentligt temperaturfall, öser pumpen på med ordentligt med varmvatten i radiatorerna då?

Förklara gärna på lite begriplig svenska för mig så skall jag även söka vidare i de "rätta" trådarna...

Som sagt, haven överseende med en nybörjare  :-\
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nybörjarfråga...
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2006, 17:50:03 »
Ok! Tack för svar.

Men vad gör man om kvällarna initialt känns kalla i augusti i Östergötland när utetemperaturen går ner till femton-sexton grader?

Det känns som om VP:n pulsar ut lite lätt fisljummet vatten i radiatorerna och det kanske är det som är tanken? När det blir riktigt kallt framöver eller det kommer ett ordentligt temperaturfall, öser pumpen på med ordentligt med varmvatten i radiatorerna då?

Förklara gärna på lite begriplig svenska för mig så skall jag även söka vidare i de "rätta" trådarna...

Som sagt, haven överseende med en nybörjare  :-\

så länge du fryser inne, så ska du gå upp en värmekurva, börja med det.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Nybörjarfråga...
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2006, 19:22:58 »
Men vad gör man om kvällarna initialt känns kalla i augusti i Östergötland när utetemperaturen går ner till femton-sexton grader?

Det känns som om VP:n pulsar ut lite lätt fisljummet vatten i radiatorerna och det kanske är det som är tanken? När det blir riktigt kallt framöver eller det kommer ett ordentligt temperaturfall, öser pumpen på med ordentligt med varmvatten i radiatorerna då?

Förklara gärna på lite begriplig svenska för mig så skall jag även söka vidare i de "rätta" trådarna...


Begriplig svenska....mmmmmmm, det där är inte lätt.

När temperaturen ute sjunker kommer det önskade framledningstempen att stiga. Då kommer den faktiska framledningstempen att hamna under. Då börjar din Nibe räkna gradminuter underskott. När det gått tillräckligt många minuter med grader under så kommer din Nibe att starta. Sedan kommer den då att producera en framledningstemperatur som stiger sakta men säkert en grad i taget. Det kommer den hålla på med tills den har betat av gradminutunderskottet fast tvärt om, dvs legat över framräknad temp.

Denna on/off-reglering gör att din Nibe skickar ut långsamma "pulsar" av värme. Värme ut ett tag, sedan stilla ett tag, osv, osv.

Observera också att det är ytterst svårt att få något grepp om systemet så länge det är så pass varmt som det är ute, systemet är helt enkelt inte så finkänsligt att det klarar en så liten tempsänkning som det handlar om så här års. Det är först när det börjar gå ner under noll som du kommer inse hur det hela hänger ihop och också kunna trimma lite.

Du har kurva 9 nu och det är ändå så pass högt att jag avråder från en höjning redan nu. Avvakta och se vad som händer.

Också en till typisk miss som man gör i början: En värmepump är oerhört seg och menlös i sin reglering. Det tar ca ett dygn för varje ändring att slå igenom. Så är du sugen och springa och ändra på parametrar var och vartannan kvart så är det bara att glömma det. Ändra, vänta ett dygn, kolla hur det blev, ändra igen, vänta ytterligare ett dygn.....nöjd.....hoppsan det blev smällkallt.....kändes inte bra.....ändra.........hoppsan nollgradigt......blev kallt inne.....vänta....ändra....ja så där får man hålla på dag ut och dag in. Ja, eller så väljer du den vägen som många gör. Du glömmer bort din värmepump från dag 1 och förhoppningsvis funkar det tillfredställande ändå. Men hur kul är det.... :)
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybörjarfråga...
« Svar #7 skrivet: 14 augusti 2006, 21:05:54 »
Ok!

Tack Rippe!

Nu beskrev du faktiskt hur framledningsvärmen kommer till stånd så att till och med jag förstår. Att jag inte ska springa och ändra hela tiden är klart.
Det är just att fÃ¥ grepp om "basics" som gör att man sedan börjar ta till sig detaljer, hoppas jag.  *vinkar*

Tack igen!
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Nybörjarfråga...
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2006, 09:16:28 »
Hej RB.
Som det skrivs ovan är så rätt,det går inta att justera in kurvan rätt förän det blir en massa minusgrader.
Du får vrida på + - knappen om du fryser på kvällen och vri ner när du lägger dig ,typ.
Ett mÃ¥ste tycker jag är sedan jag satt in en är innomhusgivaren som inte utesluter en bra injusterad värmekurva utan bara justerar kurvan uppÃ¥t eller nerÃ¥t när rumsvärmen aviker en grad(1/2) och det är väldigt bra tex när solen lyser in eller mycket folk i huset dÃ¥ den drar ner framledningstemperaturen sÃ¥ mÃ¥nga grader som du ställer in systemet pÃ¥, eller om ungjävlarana stÃ¥r med dörren pÃ¥ vid gavel i tio minuter sÃ¥ justerar den upp utgÃ¥ende temperatur till radiatorerna  motsvarande antal grader uppÃ¥t tills givaren talar om att det är rätt innomhustemperatur.

Dettta är det bästa jag satt in men det krävs att man ställer in kurvan rätt då det är typ -10 ute före man sätter in den för att det skall funka optimalt
Hoppas det klarnar
mvh Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjarfråga...
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2006, 15:04:49 »
Hej RB.
Som det skrivs ovan är så rätt,det går inta att justera in kurvan rätt förän det blir en massa minusgrader.

Ok! Jag skall undvika att fippla och lugna mig lite!  ::)
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!