Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp..Stopp flera gÃ¥nger i timmen!!  (läst 4480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ralle1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hjälp..Stopp flera gånger i timmen!!
« skrivet: 28 mars 2006, 17:07:58 »
Hej alla IVT ägare!
Har nyligen skaffat IVT 12:an, hitintills har det fungerat rätt bra, men det har varit rätt sÃ¥ varmt ute kring 0 graden den här veckan och pumpen har stannar fler gÃ¥nger i timmen och sedan startas upp igen. varje stopp vara ca 5-10 minuter. temperaturen är inställd pÃ¥  manuellt pÃ¥ kring 22-23 och fläkt hastighet pÃ¥ manuellt läge. När det varit kallare har jag inte upptäckt att det har stannat sÃ¥ mÃ¥nga gÃ¥nger i timmen, nÃ¥n gÃ¥ng per dag har det hänt. sedan lÃ¥ter det som motorn "varvar" när den startar upp igen efter stoppet eller när den är pÃ¥ väg att stanna. Jag har pumpen installerat pÃ¥ husväggen (trähus) och hela väggen brukar vibrera dÃ¥ det hände (ska flytta den till vÃ¥ren pÃ¥ mark-konsoller i stället).Min frÃ¥ga är det hur ska den fungera? Tacksam för all hjälp jag kan fÃ¥!!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp..Stopp flera gånger i timmen!!
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2006, 17:30:11 »
Den stannar o avfrostar kring o gradigt är värst flera gånger i timmen låter mycke 1 gång i timmen är mer normalt detta varierar mycket beroende på luftfuktigheten ute

Utloggad ralle1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp..Stopp flera gånger i timmen!!
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2006, 18:39:51 »
Tack för ditt svar!
Ska jag kontakta installatören för kolla upp det eller kan det vara så att det är helt norrmalt att den ska bete sig så, då det är rätt fuktigt ute och nollgradig temperatur?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp..Stopp flera gånger i timmen!!
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2006, 18:53:54 »
Det kan ju vara så att du inte har något värmebehov. Om det börvärde du ställt in uppnåtts och det inte hjälper att den varvar ned så stannar den. Det tror jag i alla fall.
Blir det kallt p.g.a. stoppen?

Är din uppfattning att den avfrostar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ralle1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp..Stopp flera gånger i timmen!!
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2006, 19:53:04 »
Jag har kontrollerat temperaturen med en "min och max" termometer och det blir omärkbart kallare hemma under dygnet....typ frÃ¥n 23 grader som högst till 20-21 som lägst..jag har inställt värme pumpen pÃ¥ manuellt läge (sol) 23 grader och fläkt pÃ¥ näst minst hastighet..Jag kan ingenting när det gäller värmepumpar men  tack och lov har jag hittat hit av en slump och kan ta del utav kunniga ägare av värmepumpar..
Om den avfrostar när det stannar? så gör det inte varje gång det blir stopp..
Sedan en dum fråga...känner pumpen av temperaturen i huset? och stannar när den har den inställda temp på termostaten?
Hur ska man ställa in pumpen då för bästa optimala drift?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp..Stopp flera gånger i timmen!!
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2006, 19:56:17 »
Ställ den i autoläge, det tror jag fungerar bäst, speciellt på våren när solinstrålningen gör att du inte har så stort värmebehov på dagarna.
Huruvida du skall köra med solläge eller ej kan jag inte svara pÃ¥. Läs manualen  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ralle1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp..Stopp flera gånger i timmen!!
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2006, 20:02:49 »
TACK!!
ska läsa den igen :D....men om min tidigare frÃ¥ga ..är lite trög att fatta ibland  Sc:,h
känner pumpen av temperaturen i huset och stannar när den har nåt den för inställda temp på termostaten?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp..Stopp flera gånger i timmen!!
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2006, 23:17:08 »
Exakt hur det fungerar vet jag inte, det skiljer lite mellan olika fabrikat, men generellt fungerar det så här.

Ja, den känner rumstempen och justerar uteffekten efter behovet.

Så länge din önskade rumstemperatur inte uppnås så kommer den att öka varvtalet på kompressor och fläktar.

När den uppnått önskad temperatur så håller den samma varvtal på kompressor och fläktar så länge rumstempen ligger på önskat värde.
Blir det för varmt inne så varvar den ner kompressor och fläktar, om det inte räcker så stannar den.

Om du har varmt i huset och det inte räcker att den drar ned kompressor och fläktar på min-varvtal så kommer den att stanna. Vår och höst är detta tämligen vanligt förekommande, själv får jag 27 grader varmt i vardagsrummet denna årstid om solen skiner. Hade jag haft en luftvärmepump så skulle den definitivt ha stannat! (Även om det är -5 grader ute)

Visst är det kul med tekniska prylar  :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!