Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kommit på kant med installatör  (läst 19780 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Kommit på kant med installatör
« skrivet: 27 juni 2018, 22:29:56 »
Hjälp och suck.... för er som orkar läsa. Detta har jag hållt på med de senaste dagarna.

För att göra en jättelång historia lite kortare så har vi nu i dagarna fått installerat ett helt nytt radiatorsystem i hela huset och Mitsubishi Ecodan + W85 (nya utedelen) installerad.

Två saker har hänt och som jag tänker ta upp.

PROBLEM NR 1:
För flera månader sedan beslöt jag mig för att dra fram el från elcentral till där värmepumpen skulle stå. Allt drogs fram av mig och en vän och lades snyggt i kabelkanaler som kom ner där säkerhetsbrytare senare skulle monteras av installatören. Jag och min vän som inte är behöriga elektriker BORDE inte ha brutit strömmen, tagit ur säkringar, passdelar och sedan kopplat in allt, men nu gjorde vi det i ren välvilja och för att hjälpa installatören. Vi hjälpte alltså inte installatören under installationen, utan drog fram el flera månader innan. Säkringar och passdelar var borta plus att jag tejpat massa eltejp på matningen som kom ned längs väggen. Det var verkligen livrem och hängslen.

Några månader senare....... (dvs förra veckan).

Jag är på jobb och telefonen ringer. Det är min flickvän som är hemma och är sjuk. Hon berättar att installatören säger att kretskortet i utedelen är bränt. Jag ringer installatören och han ger mig historian att nollan på den 3-fas matning som går till utedelen, hade glappkontakt i centralen. Vi drog fram två stycken separata 5-ledare, alltså 3fas med nolla och jord.

Jag har kollat detta med Mitsubishi själva styrker historian och som säger att det kan orsaka stor skada på kretskort om nollan inte är med. Så det är jag medveten om.

Installatören ringer Mitsubishi och ger så klart den riktiga historien (att beställaren, jag, har kopplat elen i elcentralen) och Mitsubishi säger så klart att det inte är deras fel, vilket det inte är. Nytt kretskort är skickat och jag frågar vem som tar kostnaden. Installatören (som är rörläggare och tagit in en underentreprenör som är elektriker) sa med bestämd röst att det ska betalas av mig och ingen annan.
Jag frågade om inte elektriker har något som helst kontrollansvar, men det hade han inte sa installatören (rörläggaren).   

Nu står allt still (installationen av värmesystemet är typ klart. Det är tryck på och de har luftat en gång) men vi har en Ecodan innedel som står och går i nödläge med elpatron för att göra varmvatten vilket är ok tills dess att de bytat kretskort etc. får hela tiden larm om L9, vilket är flödesgivaren. Inte så konstigt med tanke på att utedelen inte är inkopplad.


PROBLEM NR 2
På kattvindarna (2st vindar längs norr och södersida) har de lagt rören jäkligt dåligt. Tvärs över golvet vilket gör att vi inte kan nyttja utrymmet till förvaring på samma sätt som vi tänkt. Det utgör också en risk för att snubbla på.

Deras svar på detta när jag berättas att vi tyvärr inte acceptera en sådan dragning av PEX-rören, är att jag bara får acceptera det som det är, och att de absolut inte ändrar något.
Ska något ändras får en besiktningsman göra ett utlåtande så får vi dra det därifrån sa han...

Bifogar bilder på diverse saker.... kabeldragning och stamledningarna på vindarna är det vi inte är nöjda med. DE LÄMNADE DESSUTOM ELCENTRALEN ÖPPEN (SE BILDER..)

Tyvärr förstörde de också en tegelsten vid håltagning, men i offerten står det ”efterlagning ingår ej” så det får jag acceptera.

Det är jobbigt nu....... Har förvisso konsumenttjänstlagen till min fördel men vi får se vad som händer. Ska skriftligen klaga till dem nu och se vad deras respons blir. Händer inget eller de säger att de inte ändrar något (som de sa per telefon) så får jag nog koppla in besiktningsman och dra det via ARN, allmänna reklamationsnämnden...


Suck
« Senast ändrad: 27 juni 2018, 22:35:49 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2018, 22:49:35 »
Slang och kabelkanal verkar vara dyrt!

Låter märkligt att elaren inte kontrollmätte, alternativt vägrat koppla in då någon annan dragit kabel och kopplat.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2018, 22:58:00 »
Slang och kabelkanal verkar vara dyrt!

Låter märkligt att elaren inte kontrollmätte, alternativt vägrat koppla in då någon annan dragit kabel och kopplat.

Håller med. Förväntade mig att han åtminstone kollade i centralen när de visste att vi dragit fram det. Jag fick inte avdrag på priset och jag sparade förmodligen elektrikern minst 1h eftersom kabel var framdraget. Trodde han kunde lägga 1min i centralen och kolla så det var rätt innan de kopplade in allt och tryckte på knappen.

Jag gjorde ett fel...... Jag får inte vara i centralen som obehörig, så är det ju bara. Min vilja att hjälpa till gjorde att jag skjöt mig själv i foten och det utnyttjar installatören nu och säger att elektrikern inte har något ansvar alls att kolla sånt.
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2018, 23:34:25 »
Det åligger den som ansluter apparaten att kontrollera att allt är rätt i elanslutningspunkten. Man kan inte utan att kontrollera att blå verkligen är nolla och att jord är grön/gul samt att dom övriga tre färgerna verkligen är tre olika faser koppla in en anläggning. Speciellt om man inte dragit ledningarna själv. Så det är utan tvekan den som spänningssatt maskinen som är ansvarig.  Vem som dragit fram matningen har ingen betydelse, MEN är det glapp i centralen är naturligtvis den som kopplat där ansvarig.
När man kopplar in en maskin i en befintlig säkerhetsbrytaren kollar man aldrig kablage/centraler som är befintliga utan man tar för givet att den som dragit dit "strömmen" är kvalificerad för jobbet och gör bara en säkerhetskontroll i anslutningspunkten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2018, 06:11:03 »
Hur kunde det bli glapp i nollan?
Kopplade ni in nollan på en klämma som redan hade en kabel i sig?
Vi hade ett brandtillbud för några år sedan där någon kopplat in två stycken fasledare på samma klämma på skenan, en av de två ledarna kommer nästan säkert att få dålig anslutning för eller senare, speciellt som i vårt fall där det var enledarkabel.
Vi fick strömlöst i uttagen i delar av huset, när jag kontrollerade elcentralen var en av fasledarna bränd ca 50 mm från skenan, och den låg bara ett par mm från masonitskivan på väggen, bara tur att det inte börjat brinna som jag ser det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2018, 08:01:00 »
Det åligger den som ansluter apparaten att kontrollera att allt är rätt i elanslutningspunkten. Man kan inte utan att kontrollera att blå verkligen är nolla och att jord är grön/gul samt att dom övriga tre färgerna verkligen är tre olika faser koppla in en anläggning. Speciellt om man inte dragit ledningarna själv. Så det är utan tvekan den som spänningssatt maskinen som är ansvarig.  Vem som dragit fram matningen har ingen betydelse, MEN är det glapp i centralen är naturligtvis den som kopplat där ansvarig.
När man kopplar in en maskin i en befintlig säkerhetsbrytaren kollar man aldrig kablage/centraler som är befintliga utan man tar för givet att den som dragit dit "strömmen" är kvalificerad för jobbet och gör bara en säkerhetskontroll i anslutningspunkten

Du menar att elektrikern givetvis bör kolla hur det är anslutet i elcentralen eftersom han inte dragit fram kablar själv?
Efter det sa du att ”är det glapp i centralen är det den som bär ansvar”.

Min vän gjorde just inkopplingen i centralen, vilket är mitt ansvar. Så vi kopplade in det i elcentral och drog kabel. Kablarna kom sedan ned på väggen i en annan rum där de tog över för att montera och installera säkerhetsbrytare och sedan fortsätta med elinstallationen. De visste mycket väl att jag/vi hade dragit fram elen.

För att vara extra tydlig är det inte glapp (nollan) i hela centralen utan ENDAST den 3-fas matning som gick till just utedelen.

Hade jag bara struntat i att koppla in det så hade detta aldrig hänt. Men välviljan var där och dumheten likaså. Gjort är gjort. Nu handlar det om att förstå vem som egentligen bär ansvar innan man trycker på knappen så att säga...
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2018, 08:07:53 »
Hur kunde det bli glapp i nollan?
Kopplade ni in nollan på en klämma som redan hade en kabel i sig?
Vi hade ett brandtillbud för några år sedan där någon kopplat in två stycken fasledare på samma klämma på skenan, en av de två ledarna kommer nästan säkert att få dålig anslutning för eller senare, speciellt som i vårt fall där det var enledarkabel.
Vi fick strömlöst i uttagen i delar av huset, när jag kontrollerade elcentralen var en av fasledarna bränd ca 50 mm från skenan, och den låg bara ett par mm från masonitskivan på väggen, bara tur att det inte börjat brinna som jag ser det.


Jag vet inte exakt hur han gjorde (min vän alltså). Han kan el på sina fem fingrar men är inte behörig.

Vi kopplade in 2st 3-fas matningar i elcentralen och hade dragit fram elen. Allt var spänningslöst.

Matningen till innedelen var tydligen ok, men glapp på nollan (vet inte hur det sker..) på matning till utedelen.

Jag var inte ens hemma så jag kan omöjligt försvara mig. Speciellt när vi varit i elcentralen som vi inte får utan behörighet.

Flickvännen sa att rörläggaren felsökte när det inte fungerade. Till slut (med elektrikern i telefon) stod han och rota i elcentralen (rörläggaren alltså...) och lämnade elcentralen som på bilden. Helt utan skyddshöljet på. Fint om det händer hos någon helt okunnig som stoppar in fingrar.
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2018, 08:22:32 »
Jag håller i alla fall helt med Svenske Kocken, som elektriker kan man aldrig lita på att någon annan kopplat rätt innan man driftsätter, inte ens om det är en annan elektriker som gjort jobbet.
Men som sagt, en glappkontakt kan vara svår att både se och mäta sig fram till när maskinen är obelastad.

Det som jag direkt tänker när nåt sånt där händer är annars att installatören kopplat fel och bränt kortet, men skyller på er för att ni gjort nåt ni inte får.
Att en glappkontakt skulle bränna kortet tycker jag känns långsökt, även om det inte är omöjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2018, 09:08:28 »
Nej, jag menar att man INTE kontrollerar vad andra gjort för man tar för givet att det är korrekt utfört och av en yrkesman. Däremot kollar man vid anslutningspunkten att det där är rätt men är det ett glapp tidigare i anläggningen så är det troligt att det inte upptäcks. Och glappet samt följdfelet är den som orsakade glappet som har ansvaret för.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2018, 09:14:14 »
OM man blir informerad om att det är en ej behörig person och inte kontrollerar hela vägen till centralen så har man inte utfört sitt uppdrag som jag ser det i alla fall.
Är det färdigt inkopplat till skyddsbrytare sedan tidigare, t.ex. en gammal matning till en elpanna som man använder är det ju en annan sak.
Jag skulle i vart fall inte lita på att det var korrekt gjort om någon annan kopplat in brytaren, men jag skulle nog bara kontrollmäta, inte öppna centralen och kolla på vilka plintar kablarna satt.
Det skulle jag bara göra om jag visste att en icke behörig installerat.

Jag vidhåller min misstanke om att installatören kopplat fel men skyller på "amatörerna".
Chansen är i alla fall lika stor.

Lärdomen här är väl att man om man vill "hjälpa till" så skall elektrikern få sköta den faktiska anslutningen av kablarna i både central och vid maskinen.
Då får dom problem att skylla ifrån sig.  ???

Det jag noterar när det gäller de elmätare mina kunder köper är att det i de flesta fall det blivit fel är installatörer med behörighet som gjort fel.
Kanske för att i princip alla köper tjänsten att koppla in sina elmätare, eller helt enkelt för att det då och då händer att behöriga elektriker kopplar fel.
Det är i vart fall väldigt sällan någon säger att de själva kopplat, vilket i och för sig har sin naturliga förklaring.
« Senast ändrad: 28 juni 2018, 09:17:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #10 skrivet: 28 juni 2018, 09:16:53 »
Nej, jag menar att man INTE kontrollerar vad andra gjort för man tar för givet att det är korrekt utfört och av en yrkesman. Däremot kollar man vid anslutningspunkten att det där är rätt men är det ett glapp tidigare i anläggningen så är det troligt att det inte upptäcks. Och glappet samt följdfelet är den som orsakade glappet som har ansvaret för.

Jag har olika historier.. De var medvetna om att jag som obehörig drog fram elen. Men men, vi får se vad som händer.
Oavsett vad utfallet blir så kvarstår problem nr 2 där de dragit
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2018, 09:19:43 »
PEX-slangarnas förläggning är ju katastrofal, måste vara gjort av någon som inte är husägare själv, de där krypvindarna är ju några av de mest använda utrymmena i ett hus...
Troligen en pojkspoling som bor hemma hos föräldrarna i lägenhet utan förrådsutrymmen. (om man får gissa).  :o

Å andra sidan har jag svårt att se att jag skulle ge en installatör av något slag fria händer att dra kablar eller rör helt efter eget tycke.
Jag skulle se till att få det som jag ville ha det, även om det inte borde vara så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2018, 09:20:51 »
OM man blir informerad om att det är en ej behörig person och inte kontrollerar hela vägen till centralen så har man inte utfört sitt uppdrag som jag ser det i alla fall.
Är det färdigt inkopplat till skyddsbrytare sedan tidigare, t.ex. en gammal matning till en elpanna som man använder är det ju en annan sak.
Jag skulle i vart fall inte lita på att det var korrekt gjort om någon annan kopplat in brytaren, men jag skulle nog bara kontrollmäta, inte öppna centralen och kolla på vilka plintar kablarna satt.
Det skulle jag bara göra om jag visste att en icke behörig installerat.

Jag vidhåller min misstanke om att installatören kopplat fel men skyller på "amatörerna".

Lärdomen här är väl att man om man vill "hjälpa till" så skall elektrikern få sköta den faktiska anslutningen av kablarna i både central och vid maskinen.
Då får dom problem att skylla ifrån sig.  ???

Jag håller med.
Och ja, det är en läxa jag lärt mig.. Jag skulle låtit elektrikern ansluta i centralen.

Man blir ju lite putt när allt annat elektriker har gjort ser fan ut.. Kablar in och ut ur säk. brytare..
alla som kan något om el vet att man dra lodrät eller vågrät, inte snett. Åtminstående inte på ett synligt ställe. Detta är det första man ser när man kommer in. Sen har han spikat en kabel och satt stripes på den andra?? Suck... Det ser ju för jävligt ut
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2018, 09:21:11 »
1: Du skulle ha lämnat trådarna lösa utanför elcentralen, så elektrikern fått koppla in båda ändarna.

2: Pex-dragningen ser för dj**ligt ut, ser ut som en provisorisk nödlösning inför julledigheten.
Inte ett avslutat arbete.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kommit på kant med installatör
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2018, 09:23:12 »
Eldragningen är inte utförd som man kan kräva.
Som det ser ut så saknar både elektrikern och rörpularen all typ av grundutbildning inom det yrke de verkar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!